Träningsinnovatörerna och berättarna bakom Zombies, Run! sänker tempot. Resultatet är The Walk, en underfundig app som vill få oss att gå 800 kilometer.

Idag är det nyårsdagen, också känd som "idag ska jag börja träna"-dagen. Vi måste prata om det här med nyårslöften gällande träning. De är goda tankar men tenderar att resultera i exakt ingenting. Men vi måste också prata om gamification. Det är en fin grej som kan få många som i teorin vill träna, men i praktiken inte fixar det, att bokstavligt talat gå en extra mil.

Appen håller koll på dina framsteg, men mer djuplodande statistik vore önskvärt.

#The Walk är en app som fått fart på mina ben, som kombinerar radioteater, träning och en gnutta spel på ett sätt som motiverar mig att knata upp och ner längs gatorna i timme efter timme. När berättelsen når sitt slut ska jag ha gått 800 kilometer. Men tack vare de entusiastiska skådespelarna byts de hemtama gatorna och motionsspåret ut mot övergivna motorvägar, militärbaser och det skottländska höglandet. Jag hör eld som sprakar, fåglar som kraxar och floder som porlar.

Brittiska #Six to Start och Naomi Alderman har redan visat att de kan kombinera monoton träning med rafflande berättelser i två Zombies, Run!-säsonger. Den här gången sänker de tempot och samtidigt också kraven på spelarna. Istället för intensiva och svettiga zombierusningar är The Walk mer flexibelt. Visst, man kan fortfarande lyssna genom avsnitten under ett och samma träningspass. Men du kan också låta vardagsmotionen tala och ha igång appen under hela dagen. Kanske räcker dina steg för att klara av en episod. Kanske inte.

Töntigt charmig berättelse

Via handmålade miljöer, sedda från ovan, kan du följa dina framsteg. Ju längre du går desto fler ljudspår öppnas upp, och väljer du att peka ut något längre vägar kan du låsa upp bonusmaterial som fördjupar berättelsen. Och den, vill jag lova, är en bergochdal-bana av kitsch och charm. En EMP briserar i staden Inverness, slår ut all elektricitet och tvingar dig att vandra söderut. I en öronsnäcka har du kontakt med en mystisk organisation och i din hand håller du ett paket vars innehåll berör hela mänskligheten.

Den som vill kan välja längre rutter för att jaga extramaterial och achievements.

Jag blir dock inte riktigt lika engagerad som i Zombies. The Walk ställer inte samma krav på mig, min kondition och mina rappa ben. Den nerven saknas. Det finns inte heller samma mervärde kring berättelsen; ingen bas att bygga upp eller något uppslagsverk att förkovra sig i.

Å andra sidan kan The Walk vara en inkörsport till tyngre grejer. Berättelsen med de brittiska stämmorna ("naughty", "nasty"!) som lyckas balansera allvar med komik engagerar. Den motiverar mig kanske inte att lyfta mina fingrar, men den lyfter mina fötter och får mig att lyssna. Och kanske kan den upprätthålla ett antal nyårslöften?