FZ guidar till mobilspelen du bör skaffa – eller undvika – till din smarta telefon eller lika smarta platta.

Få av oss behöver längre ha tråkigt på väg till jobbet, skolan eller vattenklosetten. De flesta äger en spelbar telefon eller platta, och i de digitala butikerna finns tonvis med spel att köpa. FZ guidar dig till de bästa – och sämsta – bärbara spelen, varje lördagmorgon. Vet du fler? Tipsa i kommentarerna.


Titel: Rhythm Thief & The Paris Caper
Plattform: Ios
Pris: 75 kr

För två år sedan stal #Rhythm Thief & The Emperor's Treasure mitt hjärta. Det urcharmiga 3DS-spelet har perfekt balans mellan härliga animerade filmsekvenser, underhållande handling och roliga rytmmoment. Därför känns det känns tungt att det inte har fått mer uppmärksamhet. Konverteringen #The Paris Caper till Ios är ett första lättnande bevis på att man fortfarande vill hålla Rhythm Thief vid liv. Men utöver de dans- och taktmomenten som förgyller The Emperor's Treasure känner jag knappt igen spelet. Uppdragen känns frånkopplade handlingen som nu mest består av bilder och några meningar i rullande text. Många utmaningar dyker dessutom upp flera gånger fast med ändrad svårighetsgrad. Utan någon vettig handling att väga upp det med känns allt väldigt repetitivt, och jag blir inte direkt mindre trött på spelet när det råder fullkomligt kaos i menyn.

Men de stunder jag faktiskt känner att jag spelar gamla goda Emperor's Treasure får mig att glömma besvikelsen. Precis som förr smyger jag förbi vakter, slåss mot fiender och dansar – allt till takterna av ett fantastiskt soundtrack. Men så snart utmaningen är över påminns jag återigen om att detta verkligen inte är vad jag önskat mig. Spelet hetsar mig till att samla och spendera mynt. Och för att göra det måste jag antingen få perfekt betyg i uppdragen eller logga in varje dag för att ta mig an utmaningar med bäst före datum. Det värsta av allt är att utvecklarna har haft mage att sätta upp en betalningsvägg mot slutet av spelet, trots att man redan har köpt spelet för ett ganska saftig peng. Något som får mig att tappa all respekt för dem.

[score=2;l]


Titel: Shadow Blade
Plattform: Ios (släpps senare till Android och Windows Phone)
Pris: 15 kr

Det fullkomligt väller ut sidscrollande mobila plattformsspel nuförtiden. Vilket gör det extra roligt när man hittar något som faktiskt är riktigt bra eller åtminstone försöker göra något annorlunda. På ytan ser Shadow Blade ut som vilket spel som helst med de korta banorna och trestjärniga betygssystemet. Egentligen är det inte särskilt nyskapande alls, men det räddas av att vara så pass välgjort som det är.

Ninjan rör sig smidigt och med snabbt tempo mellan plattformarna genom enkla fingersvepningar på skärmen, och tar sig an fiender på olika sätt beroende på från vilket håll man anfaller. Det enda problemet Shadow Blade har är att det tar slut för snabbt – men det säger mycket om hur roligt det är.

[score=4;l]


Titel: Slender Rising 2
Plattform: Ios
Pris: 28 kr

Jag sov med hallampan tänd i flera dagar. Så skadad var jag efter att ha spelat PC-spelet #Slender: The Arrival. Myten om Slender Man, spelets antagonist, startade på forumet till sajten Something Awful. Där beskrivs han som en lång, smal och ansiktslös man i svart kostym. Som förföljer sina offer och sätter skräck i dem tills den dag han beslutar sig för att mörda dem. Myten har inspirerat allt från författare och filmmakare till spelutvecklare. Om du inte har spelat föregångaren är #Slender Rising 2 med sina två spellägen en grovt nedbantad version av The Arrival. Men spelet gör det möjligt att skräddarsy skräckupplevelsen. Utöver de två spellägena får du välja mellan tre svårighetsgrader, fyra miljöer och lika många kamerafilter.

Efter diverse experiment har jag listat ut mitt alldeles egna anti-sömnrecept. Att på svårighetsgraden Insanity jaga fatt vilsna själar i en spökstad under stormväder. Men även om Slender Man är expert på det han gör blir spelet snabbt för förutsebart. Och det är det sista ett skräckspel ska vara.

[score=3;l]


Spana även in:

Titel: Melodive
Plattform: Ios
Pris: 9 kr

#Melodive kan mycket väl vara det flummigaste mobilspelet jag har testat. Man svävar runt i en mörk grotta, följer en ström av partiklar till ljudet av skum musik och ser hur grottan alltmer lyses upp av neonfärgade svampar. Till en början kände åtminstone jag mig vilsen i mörkret, men sakta men säkert utvecklas spelet till en härligt färgsprakande psykadelisk resa.


Titel: Rayman Fiesta Run
Plattform: Ios, Android
Pris: 22/24 kr (Ios/Android)

#Rayman Fiesta Run är ren och skär glädje från början till slut. Det är härligt hetsigt med en Rayman som kutar från start till mål. Vägen dit är dessutom fylld med otroligt mysiga miljöer, udda figurer och välplanerade plattformsmoment. Trots 75 banor av totalt kaos kan man inte få nog, och bättre plattformsspel är svårt att hitta.


Titel: Kowa-Oto
Plattform: Ios
Pris: 15 kr

Den asiatiska skräckvågen fick många att tillslut tröttna på spökflickor i långt svart hår. Trots det listas japanska spelet #Kowa-Oto som ett av de läskigaste till mobila plattformar. I det leker man kurragöma med en obehaglig docka i ett gammalt nedsläckt hus. I de smala korridorerna kan man bara ta ett steg i taget antingen framåt eller i sidleds, och när man gör det rör sig även dockan. Skulle man råka korsa väg med den börjar jakten och den rör sig i dubbel hastighet – och då dina nerver så gott som körda.

du kan installera "vanliga" pc-spel på surface...varför ska de finnas med på den här listan? Om man inte köpt en RT...varför man nu skulle gjort det 27/01 Kul! :) En Android-version är planerad men utan releasedatum. 26/01 Fint spekulerat. Men riktigt så är det inte. Jag går efter det som släppts, ser vad som ser mest intressant ut och kör på det. Windows har fortfarande inte kommit med något som ser vettigt ut de veckorna jag har haft mobilspelsansvaret. 26/01 Jag vet att det blev många Ios-titlar den här veckan. Ber om ursäkt för det och det kommer mer om Android-spel snart. Det var de här tre spelen jag föll för och ville testa. Sen insåg jag försent att de bara finns till iPhone. 26/01 Inte ett enda spel till Surface!? Förvånansvärt. 26/01 det är för att folk som skriver och sysslar med media envist håller fast vid att iFåne är bäst. Börjar bli trött på detta. Man ser ju nackdelarna om man jobbar på just ett media-företag med blandade plattformar... 26/01 Android har 80% av den mobila marknaden, iOS har 12,9%. Ändå är samtliga mobilspel ni recenserar för iOS. 26/01 Jag blev lite sugen på Shadow Blade. Vet Kerstin möjligtvis när det släpps till Android? 25/01 bra att ni börjar skriva om sånt här också. men som sagt.. EN android-titel? vill gärna också se nån topp 10 varje månad, men då får det vara totalt 10 till varje plattform och inte bara 10 spel. 25/01 Härligt att ni har börjat med att kolla på dessa plattformars spelsläpp. Jag är lite sugen på en månatlig topp 10 som ni har till dom andra plattformarna. Keaaam!!! 25/01
Skicka en rättelse