Efter tio års mörker tänder Eidos Montreal återigen facklan och låter Garrett träda fram ur skuggorna. Men lever mästertjuven upp till sitt namn?

Under vad som verkar vara ett rutinmässigt uppdrag avbryter Garrett och hans kumpan Erin av misstag en mystisk ritual, vilket får ödesdigra konsekvenser för dem båda. Något inom Garrett förändras för gott. Men hans gamla fans behöver inte misströsta – han förblir samma cyniska figur som drömmer om personlig rikedom och att genomföra den perfekta stöten. Letar man tillräckligt noga går det till och med att hitta ett styng av empati i den annars så dystra personligheten.

I skuggorna trivs både Garrett och spelet som bäst.

Skådeplatsen för äventyret är The City, en fascinerade stad där en genomrutten baron gör precis vad som faller honom in samtidigt som misären står folket upp i halsen och en dödlig sjukdom härjar. Det är också en plats där en framstående tjuv bör göra sitt yttersta för att inte åka fast. Garrett är inte någon krigare av rang och förvandlas oftast till en blöt fläck i rännstenen om han tvingas ta sig an flera motståndare. Att fly kan ibland vara det bästa försvaret.

Kärnan av stealth

I stealth-spel är just detta så oerhört viktigt. Att smyga måste fungera bättre än att slåss – designen behöver främja en försiktig och slug spelstil framför en där man slår ihjäl allting som rör sig. #Eidos Montreal skruvar visserligen upp tempot emellanåt, med parkour-inspirerat studsande mellan tak och balkonger, och klättrande längs rör och väggar. Men detta är främst ett verktyg för att undkomma problemen, inte ett sätt att ta sig till dem. Det fungerar väl och kompletterar stealth-partierna där vi hittar glädjen i att befria befolkningen från dess ägodelar i en öppen och berikande uppdragsstruktur. Där skiner spelet starkast.

För att tjäna en extra hacka tar jag mig an ett uppdrag från en uppfinnare som bygger någon slags robot. Jag tassar iväg till en annan del av staden för att stjäla en mekanisk arm från en skräddare, men det visar sig att jag inte är den enda som vill göra livet surt för honom. Beväpnade män utövar någon form av utpressning mot honom och en av dem vaktar ingången.

Mästertjuven Garrett har oftast flera kittlande strategier att nyttja.

Ska jag distrahera honom med en välplacerad glasflaska? Eller kanske skjuta en pil i skallen för att knocka honom? Efter att ha ställt flera möjligheter mot varandra smyger jag istället runt till baksidan och klättrar in genom ett fönster, men jag hade lika gärna kunnat tassa in genom butiken från nedervåningen. Jag undkommer en patrullerande man genom att fly in i en ventilationstrumma, varpå jag ramlar över kassaskåpet och den mekaniska armen. Men jag lämnar förstås inte huset förrän jag noggrant gått igenom varje rum och fyllt fickorna med värdesaker, som den mästertjuv jag är.

Guldet använder jag för att köpa olika verktyg. Vattenpilar släcker ljuskällor och krossade glasflaskor distraherar. En ännu mer spektakulär manöver är att skjuta eldpilar på olja som flammar upp och skapar kaos. Det finns tillräckligt många olika prylar och förmågor för att jag ska kunna tackla varje situation på en rad olika sätt, och det mesta går att uppgradera med särskilda focus-poäng och guldet jag samlar på mig under det ljusskygga äventyret. Ytterligare en anledning att ta ett extra varv i adelsmannens lya, eller utföra sidouppdragen som ger extra klirr i kassan.

Föregående Nästa
Är det någon här som har lirat spelet som kan kommentera denna sammanfattning av spelet? Stämmer allt det här? 10/03 Jag har kört de gamla spelen och håller "The Metal Age" som kanske den största spelupplevelsen jag haft. Med det sagt så är jag väldigt nöjd med nya "Thief". Bättre än "Deadly Shadows", inte fullt lika grymt som "Metal Age". Men det gör ju inget, det... 05/03 Korridor spel, Vilken är inte min grej. 03/03 Nu har jag testat detta i 2 dagar, men fan dom jävla tomtarna har lyckats att IGEN förstöra en spelserie (glömmer aldrig Splinter Cell serien). Spelet är så jävla linjärt att det blir meningslöst efter en stund. Och vad är det för trams att man inte kan... 02/03 Vafalls!? Action?? Hell no! Thief ska inte handla om vapen och action. Det handlar om kleptomani och att överlista vakter, helst utan våld. 02/03 Precis kommit till the Asylum. För verkligen tankarna tillbaka till barnhemmet i Deadly Shadows. fml 01/03 det står ju "fz sponsras av thief" längst upp .. det har till och med fått en egen knapp i menyn. Klart dom inte kan skriva spelet är en bajskorvsmacka då . :) 01/03 Ja. Det lär ju bli ett köp. Jag har ju sett framemot detta spel ett bra tag nu. Märkligt hur mycket folk klagar på ett spel som de inte ens har spelat ännu! Eller märkligt e´de ´ju inte utan snarare korkat. Just sayin´. 01/03 Jag tycker det är ett fruktansvärt tråkigt och linjärt spel. Nej, linjärt behöver inte betyda att det är dåligt. Men i just det här spelet hjälpte det inte direkt. Hade svårt att "komma in" i spelet, fick ingen direkt känsla för något när jag spelade.... 28/02 Det här var mig ett rätt dunkelt spel. Hade förväntat mig mer av detta. Känns ganska tomt. Ljudet är urkasst, verkligen så jävla sämst. Helt plötsligt kan man höra folk prata när man går in i ett rum men man har inte en jävla aning om var rösten kommer... 28/02
Skicka en rättelse