Blomblad som flyger omkring i vinden och skapar grönska när de rör vid andra blommor? En handling som inte innehåller en story, huvudkaraktär eller fiender (men ett visst mått miljöpolitisk underton)? Ett superkort spel som inte liknar något annat på marknaden? Där har du Flower.

För det är verkligen en ny genre som skapas i och med släppet av detta spel. Givetvis är det lätt att rycka på axlarna åt #Flower och kalla det för ett fjantigt, meningslöst och pretentiöst lir (min mor gjorde det, bland annat). Men då har du inte gett det en ärlig chans. Eller så har du helt rätt, vem vet?

Men – oavsett fjantighetsfaktorn – du ska ta Flower för vad det är. En vacker skildring av en blommas drömmar, som du får uppleva med en fantastiskt enastående grafik. Alla blomblad som du styr har ett eget liv, varje grässtrå rör sig med en slående ackuratess. Och miljöerna som du ska försöka återuppliva med ditt blombladsgäng är både omväxlande och underbart vackra. Äntligen kommer hela PS3-kraften till sin rätt.

Än mer fantastiskt är ljudet, som omvälver spelet och gör det komplett. En vacker, harmonisk melodi som bakgrund, som utökas med plinkande och toner för varje enskild blomma du vidrör. Och enstaka explosioner när stora områden natur får liv. Extraordinärt och banbrytande – förhoppningsvis.

Kontrollerna och hela spelet i sig är enkla att förstå sig på. Du använder bara en enda knapp under hela spelet – valfri. Annars tippar du bara kontrollen när du vill svänga. Du blir ett med blombladet på ett helt annat sätt än om styrspakarna använts. Även det banbrytande.

Tyvärr, eller kanske på gott och ont, är detta spel mycket kort. Det tar bara ett par timmar innan du är klar. Men det är nog allt du orkar med också. Redan efter en halvtimme är det lätt att bli rastlös och irriterad bara för att kontrollerna är enformiga. Flower är ett spel du ska engagera dig i när du har några timmar att spendera – inte dela upp i flera spelomgångar. Då får du inte rätt känsla för spelet.

Som jag skrivit ett par gånger är detta ett banbrytande tv-spel. Men banbrytningen gör det också svårt att veta om spelet är fantastiskt eller raka motsatsen. Har du svårt att sitta still i några timmar och bara njuta av ren, mjuk, fridfull mysighet – glöm Flower. Men i en värld där våldsamma krigsspel tar en allt större roll är det skönt att se att det satsas resurser på fridfulla, fantasifulla spel som detta. Det är väldigt lite action, men sätter du dig framför tv:n helt själv och låter dig uppfyllas av Flower så är det ett par magiska, terapeutiska timmar du har framför dig. Och – eftersom det är ett PSN-spel kostar det inte mer än en hundring heller. Och det är det helt klart värt.

Med tanke på den mysiga, gemytliga lulligheten i spelet är det troligen opiumvallmo :D 19/02 Är inte det en opiumvallmo på bilden som gör att man hamnar i den här tråden, eller är det bara en jävligt dåligt ritad korgblomma? 19/02 Som det står i summeringen på slutet, Första generationens spel till Xbox 360 var inte heller speciellt snygga. Ganska komiskt att det ALLTID blir Xbox 360 vs PS3 i speltrådar om spel som bara kommer ut till en konsol... 19/02 Det är rejält stor skillnad på prestanda mellan de olika konsolerna, men att bråka om det som konsument är ganska löjligt. I själva verket är det ju spelen som räknas, och utvecklarna gör allt för att spelen ska se likadana ut. Sen är ju inte diagrammet... 18/02 Tack, nu förstår jag vad det handlar om. Synd att det inte finns till pc =( 17/02 Jämför då istället Burnout Paradise City som faktiskt utvecklades för PS3 och sedan 360 är det någon skillnad i "snygghet?" För övrigt tycker jag ni skulle ha modererat bort den där posten då den var ett troll och inte hade något med diskussionen om spe... 17/02 Utan tvekan värt 70kr, grafiken är toppen och kontrollerna är kanon, och även den harmoniska musiken är så ljuv. 4/5 är nog rätt betyg, men de lutar ändå lite åt 4.5/5. 17/02 Det är trevligt att det börjar dyka upp sådana här "småspel" som utmanar konceptet om vad ett spel faktiskt är. Flower kändes nästan mer som konst än ett spel. :) Jag håller dock inte med recensenten om att man ska spela allt på en gång. Ett avsnitt om... 17/02 Hur är detta i jämförelse med Flow? Kontrollerna låter ju ganska lika, en knapp plus sixaxis. Är det stor skillnad mot Flows "simma runt och käka saker" och Flowers "flyga runt och sätta på blommor"? Låter lite som samma grej fast i olika världar, eller... 17/02 Jag blev inspirerad av det här spelet. Tänk er om man hade kunnat köra detta online med andra spelare och se deras blomblad komma flygande. Kanske med blomblad från andra arter som korspollineras med andra... möjligheterna är oändliga! Eller varför inte... 17/02
Skicka en rättelse