Utmanande militära operationer och lövtunnt manus står på agendan när Bohemia knyter ihop säcken med den sista kampanjdelen i Arma III.

Ungefär fem månader har passerat sedan vi tog de första trevande kliven i #Arma III-kampanjen. Nu når konflikten kring de grekiska öarna sitt klimax i den sista delen #Win, och precis som i föregående avsnitt är det i stridens hetta som upplevelsen bäst kittlar intresset. När jag går på stillsam patrull där allt plötsligt går åt helvete – när fienden anfaller från alla håll och mina allierade dör som flugor i det förödande kaoset som får mig att hamra på tangentbordet i panik. Då mår jag paradoxalt nog som allra bäst. Tack vare realism och tuff svårighetsgrad presenterar Arma III ett unikt uttryck som inte riktigt går att hitta någon annanstans, och även Win levererar en stabil upplevelse ur det perspektivet.

Världens coolaste flygplan

I #Adapt-kampanjen knöt jag ett rött band runt skallen och lät Rambo-ambitionerna flöda: så fort jag fick chansen lämnade jag mina soldater att kämpa (läs: dö) på egen hand. Den taktiken är inte fullt lika effektiv den här gången, då jag verkligen behöver eldunderstödet för att överleva i den eskalerande svårighetsgraden. Fienderna är fler och striderna mer komplexa. Det uppskattas, men är tyvärr inte tillräckligt för att få mig investerad i konflikten.Protagonisten Kerry fortsätter att vara en anonym soldat som mest umgås med identitetslösa figurer.

Kniven mot strupen

Det finns en tillstymmelse av intressant manus, men det gömmer sig oftast likt en värnpliktig i en skyttegrav, bakom alla militära operationer och eldstrider. Eftersom historien dessutom är ganska illa berättad, främst genom korthuggen radiokommunikation, griper den aldrig tag och ruskar om. Trots goda intentioner med handling som grenar ut sig beroende på besluten jag fattar, blir jag aldrig särskilt engagerad i #Bohemias krigshistoria.

Så när eftertexterna rullar sitter jag framför skärmen med blandade känslor. Jag har onekligen fått uppleva utmanande militära operationer av realistiskt snitt, som få andra utvecklare behärskar. Gång på gång har jag haft kniven mot strupen och fruktat för mitt liv, och det har varit en givande resa rent tekniskt och militärt. Men det har också varit en frustrerande bekantskap med onödigt långa transportsträckor och artificiell dumhet – med ojämn design och oengagerat narrativ.

Arma III-kampanjen levererar egentligen inte särskilt mycket mer än vad som redan erbjuds av de flitiga community-medlemmarna som skapar eget material till spelet. Den är för all del värd att uppleva, men det känns ändå som ett missat tillfälle att göra något riktigt storslaget.

Jag är ganska nöjd med ARMA 3-kampanjen, men jag hade föreställt mig något mer öppet, i stil med en uppdaterad ARMA 2-kampanj. Tvåan hade kunnat vara så bra, men kass AI förstörde alltför mycket. Minns med en rysning alla de gånger jag kallade in min... 01/04 Ja, det kan jag tänka mig. Det är nog inget spel man vill koppla upp sig på måfå med. 25/03 Trots dess brister finns det ingen anledning att inte köpa det om du gillar att skjuta folk i ansiktet. Jämfört med sina konkurrenter ger de bort spelet gratis. Tillsammans med vänner är det magnifikt. 25/03 Även om den har klart mycket i övrigt att önska så är det trots allt den bästa på marknaden idag med tanke på att den inte är scriptad ex om du skapar egna uppdrag. Jag skulle dock vilja ha bättre stöd för exempelvis civilbefolkning i städerna och lite... 25/03 Alla mods du kan tänkas ha drömt om och lite till. Det nya systemet med workshopen funkar också riktigt bra. Det har alltid varit lite knöligt tidigare att få vissa mods att funka men nu är det peka och klicka. 25/03 Operation Flashpoint hade den klart bästa. För er som spelat så tror jag att ni kände igen en del av knepen i den första delen i Arma3. Problemet är att, som skrivs här, att man aldrig riktigt kände för de stackars krakarna när de hackades i bitar. Det... 25/03 Bra MP och mycket användarskapat material. 25/03 Så ... om man ska köpa ARMA III, vad kan man förvänta sig av det, bra MP? 24/03 Ctrl+C Ctrk+V från CoD med den metoden! :) 24/03 Bohemia och AI alltså... 24/03
Skicka en rättelse