Otalet dagar och nätter har svept förbi. Till sist är vi så pass rotade i Tamriel att vi är redo att sätta betyg. Är detta nästa stora mmo – eller är det ens nära?

Stunden är inne. Efter ytterligare en vecka i Tamriels rika och brokiga onlinelandskap är det dags att låta domen falla. Om du missade vår pre-recension bör du läsa den nu, de två texterna hänger nämligen samman med varandra. Har du gjort det gör du istället rätt i att läsa vidare här, för vi har ett betyg att dela ut.

När jag lämnade er efter mitt första intryck av #The Elder Scrolls Online hade jag en molande känsla i magen. Jag misstänkte att mmo-delarna var för illa konstruerade samtidigt som Elder Scrolls-komponenterna bäst upplevs i singleplayer-äventyren, och att spelet därför skulle gå vilse bland illa genomtänkta kompromisser. Det har visat sig att mina farhågor var obefogade, åtminstone i viss utsträckning. Äventyret har vuxit för mig – men utan att spränga några gränser.

ESO utforskar inte nya vägar, utan nöjer sig med upptrampade stigar.

De som vill slåss mot andra spelare kan till exempel hänge sig åt storslagna och köttiga strider i Cyrodiil. Det fungerar för all del väl att låta de tre spelarfraktionerna kriga och ta över varandras befästningar, men jag saknar ändå en rikare flora av pvp. Efter arenastriderna i #Oblivion suktade jag efter en motsvarighet: att vara gladiator och få en variant av den gamla “Adoring Fan” på halsen, som vi älskade att hata. Det känns som ett missat tillfälle, särskilt för sådana som jag som gillar småskaliga och mer tävlingsinriktade dispyter.

Är mycket, hade kunnat vara ännu mer

Denna känsla av bortkastad potential bär jag med mig in i spelets fyrmanna-grottor. Än en gång får jag det jag förväntar mig med utmaningar och stämningsfulla miljöer, men det hade kunnat vara mer än så. Instanserna hade kunnat gå från bra till lysande om de hämtat mer inspiration från grottorna i seriens tidigare delar. Ofta nöjer sig #Zenimax Online med att klä det gamla beprövade mmo-konceptet i Elder Scrolls-estetik och stämpla ut för dagen. Något som inte briljerar i grottor och pvp, men räcker å andra sidan vid andra tillfällen.

Zenimax gör sin värld levande med sinne för både stort och smått.

Tamriel är med sina vykortsvackra vyer perfekt att mejsla fram en onlinevärld ur. Sällan är mmo-spel så här snygga och fyllda med detaljer, och Zenimax Online gjuter liv med en design som belönar utforskande. Att ge mig ut bland ruiner, gemytliga byar och skogslandskap ger spännande uppdrag, möten med unika karaktärer och möjligheter att utveckla min karaktär. Jag uppskattar det som mest när jag lyckas ha ihjäl den sedvanliga mmo-stressen och tillåter mig själv att lukta på blommorna innan jag maler ner dem till hjälpsamma potions.

Föregående Nästa
inte speciellt lyckat spel, oavsett hur många som fritt väljer att betala för det. kan mest enbart ses som en relativt komplett fail. inte ens jag som kört och älskar Alla elder scrolls spelar det, för det helt enkelt varken är bra lr roligt. bara skapa... 04/09 Det är just i första meningen som han sätter huvudet på spiken - utan att inse det själv. Om man förväntar sig "an MMO-extension of Elder Scrolls" så blir man besviken. Det är som jag många gånger tidigare tryckt på inte ett Skyrim II som MMORPG utan... 25/04 Bah... Synd, synd och åter synd... Hade sådana förväntningar på detta spel men jag måste tyvärr säga att inget av det som gjort just Elder scrolls spelen så jäkla bra finns i ESO, nja, grafiken är rätt ok det måste jag väl ge dem creds för. Inget world... 25/04 Jag håller med. Det han sa om mounts fick mig att tänka på hur många timmar jag fick lägga ner på att få mina mounts i WoW när det var nytt så varför han är så upprörd över det i TESO förstår jag inte. Tycker man löst grupp-"problemet" på ett bra sätt... 23/04 Måste säga att Angry Joe får spelet att se mycket sämre ut än vad det verkligen är. Men hans punkter stämmer. 23/04 Ok, har kommit lite längre nu och visst, quest buggar men det är oftast bara att logga ut och in igen. Det som störde mig mer var buggarna man råkade ut för när man skulle köra instanser. Sen har vi ju loading screen of death också. :( Men jag tycker... 22/04 Angry Joe har en bra recension av spelet. https://www.youtube.com/embed/Ov3B26h12C4 Ser kasst ut om ni frågar mig. 22/04 Det finns inga måsten att samarbeta med andra spelare. Du kommer så klart att möta andra spelare överallt men det finns inga quests som obligatoriskt behöver en grupp. De bossar eller public dungeons som finns räcker det ofta med att någon random kommer... 20/04 Spelet gör ett bra jobb med att skapa inlevelse som i ett vanligt TES. Men illusionen bryts väldig ofta i och med public/group dungeons, world bosses och world events ec. Du kommer behöva göra dessa saker eller PVP för inte hamn efter i lvl. Däremot har... 19/04 Är det här ett spel där man skulle kunna gå omkring ensam mest hela tiden och ändå få en bra upplevelse? Har lust att spela det men har inte lust att samarbeta med eller slåss mot andra spelare. 19/04
Skicka en rättelse