Kan man verkligen tillåta sig att kräva mer av någon som gett oss allt? Det ser faktiskt så ut; det första tillägget till GTA IV är nämligen ett helt litet spel i sig självt med 20 nya uppdrag och en storlek på omkring en tredjedel av originalet. Ett historiskt stort DLC-paket är här.

Samma stad, ny personlighet

- Skiftet från immigrant till anarkistisk lagbrytare är välkommet

Redan under installationen av den 1,78 GB stora datamängden via Xbox Live står det klart att det är något stort som väntar. Borta från handingen är Niko Bellic och hans naive kusin, fram stormar den bestämde bikern Johnny Kleibitz - en dynamisk kraft från mc-gänget The Lost. The Lost and Damned sätter ribban för vad DLC-konceptet kan innebära. Det är nytt innehåll i form av en helt ny historia - och det med läderjackor, avsågade hagelgevär, större motorcyklar och hårdrock som ledord.

Du är Johnny Kleibitz från The Lost. Ta hand om honom.

Från en spelmässig vinkel består tillägget huvudsakligen av nya uppdrag, som egentligen inte är speciellt annorlunda konstruerade än de uppdrag som Niko sprang fram och tillbaka för att klara i huvudspelet. På så vis är det fortfarande stämningen, satiren och friheten - det som gjorde GTA IV speciellt - som med The Lost and Damned nu växer och ger dig en uppfriskande ny syn på Liberty City - och en del mer vind i ansiktet.

Men att hävda att spelupplevelsen skulle vara markant annorlunda är att ljuga för sig själv. Just när man spelar igenom uppdragen - som fortfarande kan vara plågsamt långa, repetetiva och förutsägbara - påminns man om att Liberty City verkligen är en fri stad, när man i anarkins tecken är laglös och knappt existerar i samhället. Här ska sägas att den nya, förbättrade fysiken och styrningen av de Harley-liknande motorcyklarna i spelet (till exempel Johnnys egen, specialbyggda Hexer) är betydligt tyngre och på så vis lättare att ha att göra med - något som definitivt gör det roligare att spela när du race:ar, flyr eller jagar ditt offer.

Välj din egen bikerlook för onlineläget. Poservarning!

Rockstars syrliga humor, personligheter i Oscar-klass och det nya satirspäckade radioinnehållet räddar på sätt och vis tiden du spenderar på uppdragen. Dessa kräver nämligen god kunskap om vapnens och fordonens egenskaper för att du inte ska hamna i en lång loop av "Död! Prova igen!". Är du en plikttrogen, koncentrerad achievementjägare tar uppdragen omkring tio timmar att klara. Ett intressant inslag är att dina gängmedlemmar i bästa light-RPG-stil kan tjäna xp - ett smart sätt att indirekt få dig att värna om dina bröder och inte bara behanda dem som namnlösa mänskliga sköldar. Rockstars inblick i amerikansk bikerkultur är i det stora hela mitt i prick. Samtidigt tangeras utförandet av den klassiska, Tarantino-doftande ironin. Stanken av virtuellt piss och härskna läderbyxor är överhängande.

En väldigt bra deal

- Microsoft och Rockstar träffades på en bar…

Andra skulle ha svårt att göra DLC av detta slag utan en budget i klass med Rockstars och Microsofts. De senare ska ha betalat inte mindre än 50 miljoner dollar för att få Rockstar att göra tillägget till Xbox 360 - halva det belopp som Rockstar enligt uppgift själva spenderade på utvecklingen av GTA IV. Men att göra kvalitetsspel, det kan bröderna Houser & co - och en sak är säker: i stort sett allt som Rockstar Games åstadkommit under dess levnadstid har skapat större eller mindre vågor genom spelindustrin. The Lost and Damned gör det genom att höja standarden för framtidens DLC.

Skicka en rättelse