Half-Life-moddarna Zombie Panic får en andlig, fristående uppföljare som helt missar poängen med den zombieapokalyptiska paniken.

Innan zombiefenomenet blev riktigt stort i digitala sammanhang släpptes #Half-Life-modden Zombie Panic, som senare fick en uppföljare till #Half-Life 2. På uppkopplade servrar kämpade 24 spelare för att överleva zombieapokalypsen. Eller främja den. Några spelare valdes alltid ut för att agera zombier, och varje överlevare som dog återuppstod i den odöda armén. Resultatet var opolerat, men också pulshöjande när både ammunition och antalet allierade började sina, samtidigt som zombiehorden bara fortsatte växa.

Vi skäms inte att kalla det här för närstrid.

#Contagion är en andlig uppföljare, av samma gäng som gjort modifikationerna. Kartorna är inte lika amatörmässiga som förut, och målar upp parker, övergivna polishus och bostadsområden som är helt okej rent grafiskt, och designmässigt känns som riktiga platser. Steget från hobbymodifikation till fristående spel är påtagligt i produktionsvärderna, men där slutar också fördelarna.

Mindre än modden

För även om kartorna i modifikationerna såg risiga ut var de roliga att spela och fungerade alldeles utmärkt för att locka fram underhållande händelseförlopp. I Contagion känns de inte alls lika anpassade efter spelmekaniken. De är framförallt alldeles för stora, och i kombination med bristfälliga instruktioner spenderar jag större delen av min tid med att irra runt ensam och undra vad jag ska ta mig för, istället för att befinna mig i spännande situationer.

Något som bidrar till ensamheten är antalet spelare. Denna gång är det blott åtta personer som samarbetar och kämpar mot varandra, vilket helt dödar känslan som tjugotalet spelare förmedlar. Då vändes tryggheten i den stora klungan av överlevare sakta men säkert till fasansfull utsatthet. Nu är den utvecklingen som bortblåst, och med den större delen av spelets existensberättigande.

Mest skrämmande med den trängda situationen i garaget var inte zombierna utanför, utan att varken gravitation eller skuggor längre existerade.

I sina absolut bästa stunder når Contagion nästan upp till föregångarnas nivåer. Vid ett tillfälle flyr jag genom ett före detta idylliskt bostadsområde, och tillsammans med en handfull andra personer barrikerar jag mig i ett hus. Vi spikar plankor för fönster och dörrar och inväntar räddningen, men en efter en faller våra barrikader och zombierna väller in. Vi förlorar övervåningen. Köket. Vardagsrummet. Slutligen står vi alla samlade i garaget, med de vapen och tillhyggen vi har kvar riktade mot den enda ingången och utvägen.

När dörren slutligen slås upp känns det för några sekunder lika briljant som Zombie Panic ofta kunde vara. Men det är blott en hastig förnimmelse, ingen genomgående känsla, och Contagion lyckas inte leva upp till konceptets stora potential.

Jag vet inte vad zombie panic var och hur det är. Men jag o mina polare har sjukt kul på extreme svårighetsgraden. Zombies känns verkligen som ett hot och man sitter konstant på nålar. Navigering av kartorna har vi aldrig haft något riktigt problem med,... 24/04 Mobilen funkar ju som vägvisning, bara o följa det röda strecket blir ju som en gps vägvisning i extraction och i hunted så kan du pinga andra spelare som är nära dig för att försöka lista ut deras position 24/04 Tycker pvp läget är underhållande, blir roligare med både zombies och människor mot sig. "Co-op" delen är väl sisådär. 23/04 Contagion ser extremt snyggt ut och jag kan enkelt leva mig in i det, men spelet har ett par problem som gör att jag ångrar mitt köp. Att spela extraction är bara jobbigt. Banorna är enorma och en labyrint av stängda dörrar och blockerade vägar och för... 23/04 Lite surt att jämföra båda spelen så mycket när Contagion försöker göra nytt och inte vara samma spel i ny förpackning. Nu har vi två spel att välja på, det mer traditionella zombie liret och det mer arcade/sociala spelet. Allt är inte sämre med Contagi... 23/04 Zombie panic är riktigt kul att spela. Mycket för antalet spelare som nämndes i artikeln 23/04 Håller med recensenten, tycker dock att vapenkänslan är värd att nämna, gillar verkligen ljuden etc. Och headshot-effekten är riktigt smaskig, men förutom det och grafiken i allmänhet är det ju en sämre version av Zombie Panic, tyvärr. 23/04