Demonen från mörka skogen hotar stjäla Ninjatowns berömda sockerkakarecept - vad göra? Bygga massor av söta ninjor, dra obskyra internetskämt och kriga skiten ur hela demonarmén, såklart!

Ninjatown är... ganska udda. Själva spelupplägget är inspirerat av fan-skapade moddar och amatörgjorda "tower defense"-flashspel som finns gratis på nätet. För er som inte vet går de i korthet ut på att stoppa våg efter våg av allt starkare fiendestyrkor med hjälp av strategiskt utplacerade försvarsenheter. Man har en karta med ett upptrampat spår tvärsigenom där fiendernas mål är att nå andra änden. För varje fiende som smiter igenom försvaret förlorar du ett liv. Låter kanske inte som världens mest avancerade (eller roligaste, för den delen) spelidé. Men alla som, liksom jag, fastnat alldeles för många gånger framför billiga flash-varianter på nätet kan såklart vittna om att spelkonceptet faktiskt växer och i slutändan blir riktigt beroendeframkallande.

Varierande

- men passar ändå bäst i små doser

Eftersom man under spelets gång får tillgång till nya ninjatyper, byggnader och småprylar som hela tiden fördjupar strategin går Ninjatown aldrig på rutin. Nya enheter har alltid roliga, välgenomtänkta strategiska funktioner att bemöta fiendemotståndet med, vilket bidrar till att hålla kartorna hyfsat fräscha. Med tiden blir såklart också fienderna starkare och flera olika strategier krävs för att tackla de olika fiendetyperna. Samtidigt går det såklart inte att komma ifrån att spelet i grund och botten är ett slags glorifierat flash-spel - vilket i och för sig passar det bärbara formatet utmärkt för kortare spelsessioner.

Humoristiskt och sockersött

- du spelar med ett leende på läpparna

Ninjatown är hyfsat kort, men har lyckligtvis ett riktigt lyckat flerspelarläge. Spelar man med en vän tävlar man i vem som kan besegra de framrusande horderna först och generöst nog räcker endast en kassett för att lira en tredjedel av alla kartor. Utöver den übergulliga designen och det beroendeframkallande upplägget är - tro't eller ej - storyn faktiskt ganska underhållande. Även om den mest syftar till att binda ihop de över 30 kartorna har utvecklarna lyckats proppa Ninjatown fullt med 4chan-memes och internetskämt vilket gör att spelets dialoger får en att le fånigt gång på gång. Samtidigt är alla scenarion såpass finurligt välskrivna att även om man helt missar de sköna näthumor-referenserna så är spelets figurer tillräckligt söta och mysiga ändå.

En klassiker jag stötte på var exempelvis denna, då Ninjatowns borgmästare efter ett avklarat uppdrag frågar Ol' Master Ninja hur många fiender som återstår att banka ner.

-

How many enemies are left?

- It's over 9000.

- What 9000!?!?

Det, kära vänner, duger för att frambringa ett leende hos åtminstone den här ärrade gamla spelrecensenten. Ninjatown är bra... men frågan du måste ställa dig är om du är beredd att hosta upp flera hundra för något som finns i nästan lika bra version gratis på 10 000 minispelssajter på webben.