Efter en veckas påskledig är det återigen dags att dyka ner den stora pöl som är mobilspel - vilka är heta, vilka ska du undvika och vilka du sukta efter i horisonten. Vi har svaret denna gång men glöm inte att tipsa andra om dina bästa mobila upplevelser.

Titel: Groundskeeper2
Plattform: Ios, Android, Ouya
Pris: 15 kr (Ios), 18 kr (Android)

Mordiska spindlar och spöken dyker upp från både höger och vänster. Jag pepprar på med ammunition men det går inte undvika att bli träffad. Hjältinnas skumma stönande när hon blir skadad kommer hemsöka mig ett bra tag framöver. Det låter som att hon just har rullat ut ur sängen efter för lite sömn, och att hon får kämpa med att få fram ett oengagerat stönande. Det är i princip det enda jag kan tänka på när det blir alltmer hektiskt, när nya typer av fiender introduceras och uppgraderingar dyker upp.

Men nog om det. Spelet i sig är helt okej med sina retro- och arkadinfluenser. Trånga pixliga miljöer översvämmas av fiender och lådor som ska skjutas sönder. Efter ett tag får jag uppgraderingar såsom bättre vapen och sköldar att skydda mig med. Något som verkligen underlättar. Men i och med att fienderna är så pass många och utrymmet klaustrofobiskt blir det svårt att både andas och värja undan. #Groundskeeper2 är ett spel som i princip är gjort för att man ska misslyckas innan kontrollen sitter helt. Men spelet blir aldrig intressant tog för mig att hitta den där motiveringen.

[score=2;l]

Köp till Ios >>
Köp till Android >>


Titel: Instantion
Plattform: Ios, Android
Pris: 15 kr

Det visuella i #Instantion trollband mig från första stund. Hur kan det inte göra det med sin sci fi-stil och de neonfärgade miljöerna som fullkomligt skriker Tron? Själva pusslen påminner mig om de i #The Swapper till pc. Precis som där kan man klona sig själv för att nå plattformar som annars hade varit utom räckhåll. Det går att ha totalt tre kloner framme som följer ens minsta rörelse. I och med att de tar ett steg när min karaktär gör det gäller det att placera dem rätt. Annars är det lätt hänt att de faller ner och tvingar mig att göra om saker och ting från början. Varje bana betygsätts efter hur snabbt man klarar dem, hur många gånger man har klonat sig själv och om några av dem har råkat dö. Pusslen balanserar dessvärre på en hårfin linje mellan att vara roligt kluriga till att vara ett rena frustrationsmoment. Till en början flyter spelet på utan problem. Sedan introduceras laserstrålarna som gör det bra mycket mer komplicerat. Jag har förstås inga som helst problem med svårighetsgraden. Snarare är det så att jag har vant mig vid perfekta flytet. Det känns som att Instantion springer in i en vägg, och kämpar med att ta sig runt den genom resten av spelet.

[score=3;l]

Köp till Ios >>
Köp till Android >>


Titel: Wind-up Knight 2
Plattform: Ios, Android
Pris: Gratis

Det är ganska stor skillnad på mikrotransaktioner och gratisappar man sedan behöver betala för att låsa upp. Det förstnämnda kan ruinera en spelare om man tvingas till konstanta småbetalningar, det andra blir som ett slags smakprov på vad som komma skall. Precis så är #Wind-up Knight 2 uppbyggt. Men när jag sedan låser upp det ligger besvikelsen och väntar på mig.

Min riddare springer för egen maskin. Det är min uppgift att se till att han inte springer in i taggar, faller mellan plattformar eller dödas av fiender. Det visar sig bli riktigt svårt då han enbart kan ta skada en gång innan jag tvingas börja om. Det är inget fel med det. Problemet är snarare att utvecklarna har placerat de virtuella knapparna långt ner på skärmen. När mina ögon inte ser dem i periferin är det lätt hänt att jag träffar fel. Ibland kan jag dessutom svära på att mina fingrar har tryckt rätt men att spelet tycker annorlunda. Utvecklarna tyckte det skulle vara roligt att införa en Twitter-parodi, en feed som dyker upp med karaktärers irrelevanta och barnsliga uppdateringar. Men när jag inte blir galen på spelets oförlåtliga upplägg, triviala sidouppdrag och töntiga pik till sociala medier är det en relativt mysig auto-runner med fina anknytningar till sagovärlden. Men galen blir jag mer än ofta och lämnas därmed med en bitter eftersmak.

[score=2;l]

Köp till Ios >>
Köp till Android >>

Spana även in

Titel: Metal Slug 3
Plattform: Ios, Android
Pris: 28 kr

Glöm små spindlar, irriterande spöken och en karaktär som stönar yrvaket. I testosteronpumpade #Metal Slug 3 är det stridsfordon och explosioner som gäller. Det fullkomligt osar arkadhall med musik skapad av Noise Factury samt virtuell kontroll med både knappar och spak. Titeln kom först ut till Neo-Geo MVS men har vid det här laget hunnit portats till PS2, Xbox, Xbox 360, Nintendos Virtual Console och nu även till Ios och Android.

I spelet strömmer det in fiender som man ska skjuta ner för att komma till bossen. Det skjuts, sparkas och knivhuggs fram och tillbaka – precis så som det ska vara i ett klassiskt arkadspel. Som majoriteten av titlar som släpps till mobil plattform har Metal Slug 3 lite problem med kontrollen. Men om man kan överleva detta har man en relativt modern klassiker framför sig.

Köp till Ios >>
Köp till Android >>


Titel: Badland
Plattform: Ios, Android
Pris: 29 kr

#Badland, som kombinerar genrerna auto-runner med fysikpussel, är utvecklat av Finska #Frogmind och kom ut för exakt ett år sedan. Man ska hjälpa en liten flygande svart filur genom trånga gångar fyllda av livsfarliga hinder i både tak och på mark. Genom att hålla ner ett finger på skärmen får man den att flyga högre och genom att sedan släppa rasar den mot marken. När man flyger in i specifika föremål kan den göra sig både större och mindre. Det är förstås passande då många banors gångar kräver en anpassad storlek. Ett flertal hjälpmedel finns utspridda längs med banorna. En som kan få tiden att gå långsammare samt en som gör det möjligt för filuren att klona sig själv till ett flertal av samma slag, där samtliga följer ledarens rörelser. Badland är inte bara ett mysigt fysikpussel med söta karaktärer. Med starka färger och kontraster är det även en sann fröjd för ögat.

Köp till Ios >>
Köp till Android >>


Titel: Vector
Plattform: Ios, Android
Pris: 7 kr

Karlar i kostym älskar att kuta på hustak. Åtminstone känns det så då jag tidigare har rekommenderat #Canabalt HD. Ytterligare en snubbe som har bråttom är #Vector. Titeln har beskrivits som en blandning mellan just #Canabalt och #Mirror's Edge. Liksom Wind-up Knight 2 går det att åtminstone till Android testa Vector innan man köper hela spelet för sju riksdaler.

Den välgjorda introduktionen visar hur kontorsarbetare styrs av en totalitär stat som hjärntvättar dem. Vector lyckas vakna upp ur koman och beslutar sig för att fly sin arbetsplats. Ett alarm bryter ut och han blir genast jagad av vakter. Tur nog lyckas han undkomma dem genom att hoppa ut på taket på en av stadens många skyskrapor. Spelet är uppdelat i ett flertal banor där man ska försöka ta sig till mål utan att bli tillfångatagen. Tack vare grymma parkour-skills tar han sig över, och glider under ,hinder samt hoppar mellan hus. Trots mikrotransaktioner är detta ett av de bästa auto-runner-spelen till mobil plattformar.

Köp till Ios >>
Köp till Android >>

Håll utkik efter

Titel: Severed
Plattform: Ej officiellt än

#DrinkBox Studios, utvecklarna bakom #Guacamelee!, gör inom kort sin mobildebut. ”Inom kort” kanske är lite väl optimistiskt sagt med tanke på att Severed med största sannolikhet släpps nästa år. Handlingen är lagom skruvad med en tjej som vaknar upp utan en arm, och som projicerar detta på fienden genom att hugga dem i bitar och använda deras kroppsdelar istället. Kan man förvänta sig annat än härliga färger och kontraster av DrinkBox Studios? Det verkar inte som det. Även om det är ett litet tag kvar innan det kommer ser jag definitivt fram emot att få stycka antagonister och dra på mig deras armar.

Skicka en rättelse