Det utan tvivel bästa strategispelet tillgängligt idag som berör det andra världskriget har fått en expansion. Hearts of Iron 2: Doomsday spelar på en fortsatt konflikt mellan de allierade och Sovjetunionen efter det att axelmakterna kapitulerat – ett inte alltför orealistiskt scenario då det fanns starka krafter på de allierades sida som ville se ett neutraliserat Sovjetunionen.

Doomsday heter också den nya kampanj som tillkommer i expansionen och som utspelar sig från oktober 1945 till slutet av 1953. Startskottet för det tredje världskriget har redan kommit och Sovjet tillsammans med lydstater som bland annat Polen, Tjeckoslovakien, Ungern och Jugoslavien sätter igång en storoffensiv. Kampanjen ger dig de historiska grundförutsättningarna i form av styrkeförhållanden och de politiska allianser som förelåg hösten 1945. Resultatet är ju bekant öppet då det är upp till dig som inbiten skrivbordsgeneral, antingen som allierad att stävja Sovjetblockets överlägsenhet i manskap med vapen i hand eller som Sovjet hinna ikapp de allierades teknologiska försprång.

Välj ett kommunistiskt USA eller ett flygtaktiskt Tyskland

Självfallet har du nu möjligheten att spela samtliga kampanjer som tillkom Hearts of Iron 2 inklusive storkampanjen som nu spänner över tidsperioden 1936 fram till 1953. Resultaten kan bli överraskande - jag har spelat kampanj där Sovjet och Tyskland, istället för krig 1941, hamnar i en dödlig teknologisk kapprustning som exempel innan helvetet till slut bryter ut 1949. Och det är just alla dessa oändliga utfall som är Hearts of Irons stora styrka som spel. Djupet och komplexiten ger Hearts of Iron lång spelbarhet. Skapa ett USA som konkurerar med Sovjet i den komunistiska ideologin eller ett Tyskland som helt ställer om sina militära doktriner och till exempel satsar på ett strategiskt flygvapen för att få Storbritanien på knä. Doomsday är grädden på moset vad gäller dina möjligheter att forma en ny hypotetisk världsordning eftersom den ger dig ytterligare åtta år av utmaningar och teknologiska utvecklingar.

Teknikträden har reviderats för ett spel fram till 1953. Så mycket nya militärdoktriner tillkommer inte men mer märkbart är de nya armé-, flott- och flygenheter som blir tillgängliga. Märkbart är också möjligheten att utveckla nya hemliga vapensystem så som till exempel interkontinentala ballistiska missiler.

Informatörerna får en nyckelroll

Den kanske påtagligaste nyheten i Doomsday är möjligheten att bygga nätverk av säkerhetsagenter, informatörer och spioner. Spioneri mot främmande makt är kostsamt men ett viktigt verktyg för att kunna ha god omvärldsbevakning. Med dina informatörer och spioner har du möjlighet att utföra en rad uppdrag som kan bli kritiska för din framgång. Med tillräckliga resurser på plats kan du försöka stjäla information om ny teknologi, utföra sabotage, lönnmörda ledande personer och till och med försöka iscensätta statskupper. All denna verksamhet sker i det dolda men kan bli kostsamt om det ser dagens ljus. Att som Storbritannien försöka sabotera tyskarnas utveckling av V1-missiler må vara en sak under brinnande krig, men att försöka stjäla information från en potentiell allierad som USA kan få djupgående och kostsamma konsekvenser i form av försämrade relationer.

Paradox har genom åren varit duktiga på att stödja sina produkter genom att försöka vara lyhörda för spelarnas önskemål och kontinuerligt släppa uppgraderingar. Doomsday tar vid efter version 1.3 av Hearts of Iron 2 och jag vet att Paradox redan nu arbetar med version 1.1 av Doomsday även om jag inte kunde lägga märke till några tydliga buggar i spelet. Fast det är klart att patcharna numera handlar mer om balansfrågor än om uppenbara buggar.

Doomsday känns inte som en påtvingad expansion utan en naturlig uppföljare till Hearts of Iron-serien. Den blåser nytt liv i spelet och lär ge entusiaster av Hearts of Iron många timmar av nya utmaningar.

Skicka en rättelse