Chris Redfield är tillbaka. Och denna gång är den muskulöse amerikanen i Afrika för att än en gång rensa ut bioterrorism med hjälp av våld. Våldsamt, blodigt våld.

Nu, 2009, jobbar vår gode Chris, som vi lärde känna redan för tio år sedan i samband med första #5529, för BSAA (Bioterrorism Security Assassment Alliance). Hans uppdrag är att undersöka en incident i ett ökenområde i det påhittade afrikanska landet Kijuju. Givetvis spårar uppdraget ur och horder med mordiska, rödögda urinvånare (Majini) och andra varelser attackerar huvudpersonen. Klassiskt survival-speltema, alltså.

Det är dock inte bara Chris som blir attackerad. BSAA:s västafrikanska gren har skickat den mörka skönheten Sheva Alomar för att assistera jänkaren. Tidigt får de ett band som ger storyn ett djupare plan än simpel virusutrotning. Sheva är dessutom god hjälp, då hon inte har några problem med att hantera varesig vapen eller knytnävar, trots att hennes armar är ungefär en tiondel så stora som Redfields svällande biceps. Storyn är hyfsat tunn, men för att vara ett actionspel är den ändå nog fyllig och intressant. Chris Redfields karaktär får ytterligare djup via tillbakablickar, och cutscenerna är många och välregisserade. Visst är det lite kalkonfilmskänsla ibland vad gäller temat och vissa miljöer, men jag köper det ändå.

Shevas AI är dock ojämn. När du springer omkring och dödar hittar hon ibland på annat, om du inte ropar på henne. Vilket blir irriterande när det blir game over även när hon dör – vilket händer lite för ofta för att vara okej. Hon kan dock vara smart när situationen så kräver och är dessutom en riktigt duktig skytt (bättre än mig i alla fall). Ett problem damen har är dock att hon alltid verkar vilja använda de bästa vapnen oavsett fiende – vilket är slöseri med ammunition som borde sparas till bättre tillfällen. Plus att hon ofta hamnar i trubbel och du tvingas hjälpa henne med en smocka eller örtspray. Dessutom tappar spelet en del av skräckkänslan från tidigare då du oftast var ensam i mörka miljöer – nu har du alltid en backup som skyddar dig. Då är det svårt att vara skraj.

Sheva är irriterande

- fast fantastisk om en vän styr henne

Som co-op är RE5 desto bättre. Då får en kompis spela som Sheva eller Chris och det gör spelet både roligare och enklare (eftersom människor, vad Skynet än tycker, har mer intelligens än maskiner). Att spela tillsammans med någon förhöjer spelkänslan rejält. Sen att ni kanske får bråka om vem som får vara vilket kön är en annan fråga. Co-op-elementet räddar #Capcoms heder lite, då de i övrigt förnyat väldigt lite. Att de skyller detta på att de inte velat förstöra Resident Evil-känslan är en konservativ och något underlig bortförklaring.

Vad gäller fienderna är de väldigt detaljrika och skrämmande. När de kommer nära och håller fast dig och försöker tugga på ditt ansikte är det som värst – såna situationer är svåra att ta sig ur utan att fly fältet. Vilket oftast är bästa strategin – ammunitionsförråden är ofta väldigt tunna och att använda kniv när tio zombielika gubbar attackerar dig från olika håll är oftast resultatlöst. Det handlar ju om att överleva, inte att döda så många som möjligt. AI:n hos dessa Majini är dock lite ologisk även den. De kan springa som galningar mot dig, för att sedan stanna upp när de kommer närmare och börjar i stället vingla som zombier. Mycket märkligt.

Inte bara karaktärerna är detaljrika (Sheva är särskilt snygg - men kanske är det lite bakåtsträvande att zooma in så mycket på hennes rumpa och byst?). Miljöer, vapen, meloner (nu pratar jag om frukten, allltså) etcetera är alla sjukt snyggt gjorda och är spelets verkliga höjdpunkt. Vackert visuellt, utan att för den skull vara hackigt. Det mesta går att röra och förstöra, på ett väldigt trovärdigt sätt – och även om det är ganska korkat att skjuta sönder en dörr i stället för att öppna den, så är det ibland väldigt skojigt. Lite vilda västern över det hela! En smått onödig men snygg detalj är dessutom att du blir bländad av solljuset när du kommer ut från mörka byggnader och vrår. Spelet är fullt av såna små detaljer som förhöjer stämningen genom att höja realismen.

Föregående Nästa
Tråkigt att man inte kan gå när man siktar.. Blir nog inget köp. 20/03 jaa jag vet inte, det känns inte som om det finns något nytt jag testade demot och det verkade enformigt och eftersom utvecklare (oftast) tar med det bästa med spelen in i demot jag gillade re4 för att det var varierande bara för att man är bäst måste... 20/03 Med skalan 1-5 får varje steg avsevärt större betydelse än med systemet 1-100, det är väl alldeles uppenbart? Om du sen inte bryr dig om vissa lägre steg är en annan sak, de är fortfarande väldigt mycket mer betydelsefulla än, säg, det enskilda betyget... 18/03 Det enda som betyder något är mellan 3.5 och 5, resten är utfyllnad, ni borda skaffa ett system som inte har det problemet, 1-2 rekommenderar jag. Helt absurt, jag har ingen aning vad det där ska betyda, och om det i en drömvärld faktiskt skulle stämma... 18/03 Jag har äntligen orkat läsa recensionen nu, och jag fann ett par fel. Kontrollerna går att ändra, default va väldigt konstigt, men bara att gå in i menyn så man får samma kontroller som i RE4. Som andra påpekat redan, så kan man visst ändra vad som ligg... 17/03 Grymnt bra spel om man kan acceptera lite brister i AI och knepiga handkontroller. Jag själv gav nästan upp efter att ha spelat chapter 1 då jag blev så besviken för jag hadde svårt att acceptera kontrollerna och AI på medspelaren. Som tur är gav jag... 16/03 Jag borde ha spelat på svårighetsgraden "Veteran" direkt om det är så att man kan spela pro senare. Får väl varva det två gånger till då. 16/03 Detta finns redan nmd241. En RE1-remake till GameCube. Grymt bra spel i övrigt, synd bara att GCn inte blev direkt stor. Här har du en VÄLDIGT utförlig recension. http://www.videogamesblogger.com/2009/03/12/resident-evil-1-gamecube-remake-review-re-rein... 16/03 Kontrollerna är det inget fel på överhuvudtaget, vilket har påpekats tidigare. Jag tycker heller att spelet inte är för svårt på amateur, dör du på samma ställe hela tiden gör du något fel. Ang fiendens AI (springandet som nämndes i testet) så är det... 16/03 klarade ut det igår på vetaran ska sätta mig ner snart o klara ut det på proffesional. kontrollerna var lite knepiga i början även fast jag hade lirat demot ett par gånger men sen satt det rätt fint faktiskt. dock kunde jag komma på mig själv ett par... 16/03
Skicka en rättelse