Vad skulle hända om World of Warcraft och Dawn of War II skulle para sig och få barn? Jo, man får ett spel som heter Worldshift och som - tyvärr - inte kommer gå lika långt som sina föräldrar här i livet.

Det 21:a århundradet lider mot sitt slut och människan har börjat kolonisera solsystemet när helt plötsligt ett stort föremål dyker upp i rymden från ingenstans. Föremålet tar sikte på jorden och människans alla försök att förstöra det misslyckas. Men föremålet saktar in och landar i nordöstra Sibirien där det börjar sända ut en signal som gör att allt levande den når förändras till det sämre. Denna farsot sprider sig över hela jorden och de få överlevande människorna samlar ihop sig i stora städer. Utanför städernas gränser uppstår så småningom en muterad variant av människorna och dessa mutanter lär sig använda magiska krafter. Till råga på allt börjar det gå rykten om att en ras av rymdvarelser börjat befolka jorden. Bla bla bla...

Vad har vi här nu då?

Om tutorials och talangträd

Stycket ovan är Worldshifts bakgrundshistoria. Me den är så intetsägande att den inte ens nämns i själva spelet, den står enbart med i manualen. Vi har här i alla fall grunden för ett taktiskt actionstrategispel med rollspelsinslag: tre olika raser som slåss om jorden. Mer behöver man egentligen inte veta om man ska tro utvecklaren #Black Sea Studios som inte ens begåvat spelet med någon tutorial. Redan på den första banan i (den ganska mediokra) singelplayer-kampanjen är det tänkt att man ska behärska spelet till fullo då inga traditionella berättarröster ger dig instruktioner för hur du går tillväga för att lära dig spela. Istället får du leta information i den 79 sidor långa manualen.

Nåväl, Worldshift går i korta drag ut på att, likt #Dawn of War II, springa från punkt A till punkt B med en mindre skara enheter och göra livet surt för den lede fi. Till hjälp har du olika slags trupper samt ett knippe specialenheter (eller hjältar om du föredrar det), utrustade med unika förmågor. Det är dessa karaktärer som för tankarna till #World of Warcraft då de har liknande funktioner i strid: en fungerar som tank, en annan som healer och så vidare. Till detta kommer även ett ”talangträd” som påminner om det i WoW.

Fuskis!

Stora problem under ytan

Worldshift är som tidigare påpekats utrustat med en singelplayer-kampanj men störst vikt har lagts på multiplayer. Du kan spela tillsammans med kompisar/internetfolk på någon av de coop-banor som hela tiden låses upp medan du spelar. Här finns också möjligheten att spela traditionell Deathmatch samt träningsmatcher. That’s it! Lite fler olika spelsätt vore önskvärt.

För att vara ett spel med fokus på multiplayer-spelande så är jag väldigt fundersam över att inget gjorts mot allt fuskande. Tanka ner en trainer och du kan fuska även när du spelar online. Något som ganska många uppenbarligen gör. Till råga på allt måste du även ha ett GameSpy-konto för att ens kunna komma till spelets huvudmeny.

Grafik, ljud och musik fungerar bra och spelet flyter på smärtfritt (förutom visst lagg under onlinespelande). Tyvärr har det här spelet allt för många brister. Om jag vore du skulle jag investera i Dawn of War II istället för Worldshift om du är ute efter ett underhållande spel i den här genren.

Ja musiken var en av spelets höjdpunkter faktiskt. :) 28/03 En sak har de lyckats riktigt bra med dock: musiken. Visst, spelet suger, men ibland sätter jag på det och spelar det bara för musikens skull ;) Men så är ju musiken också gjord av samma studio som komponerat Gothic 3's ;) 28/03 /agree /cry 27/03 DoW2 dräpare var inte detta direkt, men märker att studier som denna inte har samma budget som DoW2 skaparna. Ljud kvaliten är sådär, grafiken är 5-6 år gammal och Storylinen är lite för påskyndad på vissa ställen. Ser riktigt bra ut på screenshots, men... 27/03 Jo, menade inte på något sätt att jämföra kvaliteten på det som skrivs, jag har alltid tyckt att denna sajt är riktigt bra. :) Nu när jag tittat på lite screens osv så är det ju nästan synd att de inte lyckats bättre, det -ser- ju trevligt ut. 27/03 Förutom värdelös källkritik, journalister som inte kan skriva svenska, fullkomligt meningslösa nyheter, manipulering av rubriker in i det längsta för att skapa jättenyheter av inga nyheter alls, och att de redan dåligt skrivna texterna förstörs fullkoml... 27/03 Plus att väldigt många av deras artiklar är bara "halvsanningar" och vissa är rent ut sagt LÖGN rakt upp och ner, aftonblaskan är vidrig. jag har helt ärligt börjat använda skämtfrasen "jasså, har du läst det på aftonbladet.se eller?" sedan har de en... 27/03 Vad är det för fel på Aftonbladet? 27/03 Ttoern: Problemet är just att blaskan är så jäkla poppis, den är synonym med nätnyheter, skitnyheter, pissig journalistik och mycket annat. Det känns oförtjänt, många andra gör så mycket bättre ifrån sig. Aftonbladet är säkert skitnöjda med det - all... 27/03 Hatten av till Tompa för den snabba fixen :) Spelet i sig verkar lukta rätt mycket fisk dock, tyvärr. "Det kommer alltid något bättre, sen" - let's hope! 27/03
Skicka en rättelse