Wildstar släpptes den 3 juni och smekmånaden är bokstavligt talat över. Nyhetens behag kittlar inte längre, och kvar är det som ska få oss att betala för att bygga vår digitala framtid. Vilket vi gärna gör med andra men ogärna själva.

När du tagit dig till #Wildstars maxlevel handlar aktiviteterna i stor utsträckning om att samla valutor som du använder för att förbättra din karaktär. Den främsta av dessa är elder gems som du samlar för att köpa prylar som rustning, vapen och extra stridsinriktningar, men också inredning till hus och tillbehör till riddjur. Elder gems införskaffas genom att helt enkelt spela spelet, och det finns några möjligheter beroende på vad du vill ägna dig åt. Dock är inte alla dessa av det hysteriskt roliga slaget.

Allihopa nu: "Ju fler vi är tillsammans, tillsammans, tillsammans...

Ensamvargen har en hel del sidosysslor att ägna sig åt. Tradeskills kommer med djupa system där man utför dagliga uppdrag för att samla särskild crafting-valuta och bli bättre på sitt yrke. Det varierar en del mellan de olika inriktningarna, men generellt har crafting-intresserade mycket att syssla med. Att bygga på sitt eget hus är också en gedigen aktivitet, även om det inte är någon större skillnad mot leveling-upplevelsen. Det blir precis så djupt och indragande som man själv vill – vissa ägnar fler timmar för att strukturera den perfekta grillplatsen, andra smäller bara upp det absolut mest nödvändiga och nöjer sig så.

Sövande för ensamvargar

Det råder ingen brist på meningsfulla bisysslor, men de för inte karaktären framåt i den betydelsefulla stridsrollen, och det är här solospelaren får problem. Utöver enstaka sidospår är det främst dagliga uppdrag som gäller när forever alone-folket vill bli bättre på sin klass, och utmaningen där ligger i att inte bryta nacken när man somnar och trillar av stolen. De som älskar att utföra exakt samma uppdrag dag in och ut har hamnat i en riktig guldgruva, men alla andra ensamspelare har ganska lite att se fram emot när nivåtaket är nått.

Public events är tänkt att väga upp detta. Det finns framförallt ett område i den dammiga ökenzonen Malgrave där ensamma spelare sluter upp och kämpar mot ett gemensamt mål, utan att behöva det mått av koordination och samarbete som gruppmaterialet i allmänhet kräver. Carbine talade sig varma om detta när jag hälsade på dem i Kalifornien innan lanseringen, och det anordnades en stor visning där pressen testade konceptet tillsammans.

Wildstar är inte byggt för solospelaren.

Det var en kul eftermiddag och kändes som precis rätt väg att gå för att ge den ensamma spelaren en lite matigare upplevelse. Tyvärr fungerar det inte särskilt bra i praktiken. Evenemanget drar enbart igång någon gång ibland, och för att veta när måste man befinna sig i närheten. Resultatet är som man kan förvänta sig – en tom zon som ekar av bortkastad potential.

Gruppspelaren kan däremot frossa i Wildstars absolut bästa material. Alla adventures och dungeons för fem spelare från leveling-upplevelsen har skalats upp till level 50 och bjuder på nya utmaningar. Här samlar vi gear för att kunna ta oss an räder för 40 personer. I dessa förberedelser ingår även en klassisk attunement-kedja där vi måste utföra diverse sysslor för att överhuvudtaget släppas in i rädområdena.

Föregående Nästa
Inte riktigt min smak,var nått som inte stämde kan inte riktigt sätta fingret på det men körde ett tag iaf. Men gillar man raids så verkar ju wildstar onekligen ha roligaste mekaniken för det so far. 23/07 Har inte börjat raida ännu men gjort samtliga vet dungeons (hann iofs inte göra en silverrun på sista innan semestern men har sett och mosat alla bossar. :)). Ska även tilläggas att jag själv inte spelat WoW i någon större utsträckning men ändå har skap... 10/07 PvE har alltid varit det jag sysslat med mest så det går nog att leva med! Har du provat raids? Håller de wow-kvalitet? 10/07 Gillade verkligen spelet, men som det sägs i artiklen också så kan jag tänka mig att det är "bäst" när man lirar med många andra, när jag testade ut det var jag helt solo och jag gruppade upp någon enstaka gång för något quest. Kommer förmodligen bli... 09/07 PvE: Definitivt och utan tvekan. Ruskigt bra PvE som tyvärr börjar lite segt med adventures, dungeons är dock kalasbra. :) PvP: Något obalanserat och problem med allt från wintrading för gear till desync och en massa buggar. Kan du underhålla dig med... 09/07 Har lirat rätt mycket wow men har tröttnat. Är Wildstar värt ett köp? Från både PvE- och PvP-perspektiv. 09/07 Att spelet skulle vara nischat mot hardcore beror lite å hur man definierar termen. Man behöver inte på något sätt spela 10h om dagen för att få något gjort. Man behöver däremot veta vad man gör för att klara veteran dungeons om uppåt, men det i sig är... 09/07 Låter som ett mmo i stil med WoW, nischat för grupper. Inte något för mig, men hoppas det fortsätter leverera bra content för spelare. :) Minst hälften av min speltid är solo i mmos, utan att direkt söka det. Är man inte en sådan som lever i parties så... 08/07 Måste ändå säga att jag tycker raka motsatsen, gör man ett spel som ska tilltala alla så blir ofta kvantitet över kvalitet. 08/07 Jag älskar MMO's och föredrar att mysa för mig själv, att göra ett spel som enbart tilltalar en viss grupp av spelare känns inte så lyckat. Jag hatar att raidar värsta jag vet men att dra en liten dungeon emellanåt är ett skönt val man har. Att bara gå... 08/07
Skicka en rättelse