Hearthstone-äventyret för ensamspelaren släpps i fem delar, en i veckan från och med nu, och i den första återvänder vi till en plats från förr, fylld med spindlar och hjärntvättade undersåtar som vill slita oss i stycken. Jag talar om Naxxramas, den dödsdoftande rädinstansen från vaniljutförandet av #World of Warcraft – som även piffades upp i Wrath of the Lich King. Först på tur står Arachnid Quarter-området, med de tre bossarna Anub’Rekhan, Grand Widow Faerlina och Maexxna som försöker släcka våra liv, ivrigt påhejade av självaste storskurken Kel’Thuzad.

Den nya spelplanen som används exklusivt för expansionen.

Upplägget är precis som vanliga Hearthstone-matcher, eller snarare de mot datorn som man körde under inlärningsperioden. Skillnaden är att bossarna har unika hjälteförmågor och nya undersåtar med Naxxramas-tema: till exempel kan Faerlina dela ut lika mycket skada som jag har kort på handen. Trots en handfull förluster mot henne blir matcherna ändå aldrig djävulskt svåra. Jag besegrar samtliga motståndare med mina standardlekar, utan att göra några förändringar. För besväret blir jag belönad med nya kort, varav ett är själva Maexxna – ett legendariskt kort med fina egenskaper, som bör få plats i många typer av kortlekar.

Svårighetsgraden skruvas dock upp en aning om man ger sig in i heroic-versionen av expansionen. Där har motståndarna ännu starkare förmågor, ökad hälsa och andra fuskfasoner. Här krävs det taktiskt medvetande och att man utformar sin kortlek efter motståndaren (och en gnutta tur) för att lyckas. Åtminstone om man inte bara kopierar en guide rakt av på nätet. Klarar du inte av att besegra heroic-versionerna av bossarna ska du dock inte vara alltför ledsen – belöningen är endast en ny baksida till dina kort. Alltså ingenting som ger spelmässiga fördelar.

Tre av de trettio nya kort som kommer att finnas i Curse of Naxxramas.

Första delen av Curse of Naxxramas är ganska snabbt avklarad om man enbart vill ha de nya korten, men bjuder på en underhållande utmaning för de som vill klara allt utan att ta hjälp av internet. Trots att äventyret tar slut relativt fort kommer effekterna av de nya korten att prägla Hearthstone en lång tid framöver. De nya kämparna får spelarna att tänka om och bygga nya kortlekar, vilket rör om i grytan i den stagnerade metan. Och det är enbart positivt. Bättre lär det dessutom bli ju fler delar av den gamla rädinstansen som #Blizzard låser upp.

Fotnot: Vi sätter betyg på expansionen när den har släppts i sin helhet. Den första delen är gratis att plocka hem, övriga kostar cirka 56 kronor (eller 700 guld) styck.