Strategispel till konsol brukar oftast dras med att handkontrollen gör det svårt att navigera och flytta runt enheter. Creative Assembly har tänkt lösa det med Stormrise. Fungerar det även till pc?

Bakgrundshistorien handlar om att hela jorden hamnar i atombombskrig och snart finns inte mycket kvar av människans forna glans. De få överlevare bildar nya pakter och snart är ett krig mellan människor, mutanter och annat oknytt igång, och det gäller jakten på de energikällor som dykt upp lite här och var. Inget nytt under solen direkt. Dessa energikällor fungerar även som spelets resurs och det handlar om att ta över och försvara dessa kontrollpunkter för att generera mer kosing att lägga på nya trupper och liknande. Fortfarande inget nytt under vår gula eldboll.

Vad som däremot är nytt är hur man styr spelet. Utvecklarna har varit kreativa och hittat på ett nytt sätt att välja enheter och förflytta sig runt kartan. Till att börja med saknar spelet en traditionell vy där kameran hänger och dinglar i himlen och blickar ner mot slagfältet.

Nej, kameran är av tredjepersonsmodell och följer alltid efter den valda truppen/enheten. Den kan vridas och zoomas men tanken är att den ska fungera som att man bara kan se så långt som dina trupper kan se. Du har också en strategisk karta som du kan ta fram om du känner att du vill ha lite överblick.

Med piskan i hand

Och då snackar vi inte Indiana Jones

Kameran är kanske inte unik. Det är däremot sättet som du hoppar mellan enheterna. Utvecklarna har valt att kalla denna funktion för Whip Selection och på pc fungerar den som så att du håller ner höger musknapp för att välja en enhet och drar musen åt det håll som enheten befinner sig. Alla enheter som inte är i ditt synfält representeras av ikoner längst skärmens kanter och de flyttas beroende på hur din för tillfället valda enhet förhåller sig till dem. I början känns det här med musrörelser för att hoppa omkring på slagfältet ganska ovant och det tar ett tag innan man får någon form av koll. Dock skiter sig allt när du kommer längre in i spelet och antalet trupper ökar. Då blir det svårt att ”hoppa rätt” och det kommer resultera i att du dör mycket och använder du inte sparfunktionen flitigt kommer det snart bli frustrerande.

Du har alltid tillgång till en tungt beväpnad mech-liknande Commander men samtidigt blir det Game Over om denne skulle stryka med. Med andra ord måste du ofta agera barnvakt åt denna stålkrabat, speciellt eftersom AI:n verkligen borde setts över både en och två gånger. Visst, beskjutna trupper skjuter tillbaka, men de rör inte gärna på sig utan blir ofta stående där du ställde dem. Skulle dessutom en trupp bli beskjuten av en fiende-sniper så står de bara där och dör en i taget tills truppen är helt utplånad. Jag märkte vid ett par tillfällen att snipers är bland de bästa trupper du kan ha. De tar ut fienden på långt håll och fienden reagerar inte ens på att dess mannar faller döda ner till marken en efter en.

Summa summarum

Är det nåt att ha då?

Multiplayerläget är något roligare men kräver ett Games for Windows Live-konto. Här finns lite olika varianter att spela, bland annat deathmatch, rankade matcher och co-op. Grafiken är det inga större fel på och spelet kräver att du har Vista och DirectX 10-grafikkort för att gå igång. På det stora hela är Stormrise ett okej spel som har många goda tankar och som skulle kunna skänka dig många timmars underhållning om det bara kom en patch eller två. Eller tre.