Tyckte du om Sacred och uppföljaren? Förväntar du dig mer av det goda i Sacred 3? Trist! Förändringens vindar har blåst rejält.

Det har hänt saker i och med det tredje Sacred-spelet. Medan det var #Ascaron som gjorde ettan och tvåan är det #Keen Games som byggt trean. Det mesta av vad som gjorde föregångarna till vad de var har kastats ut och man har försökt skapa något helt nytt. Kort och gott, om du gillar de två första spelen är det inte alls säkert att du ens orkas fnysa föraktfullt åt trean. Som stereotyp uppföljare är det näst intill ett misslyckande. Men – och det här är ett stort men – om vi struntar i föregångarna, att det står en trea efter titeln och låter det här spelet stå på egna ben och slåss med egna vapen, då är det inte alls illa.

Ah, gott om monster att demontera.

Sacred 3 är ett utpräglat hack 'n slash med en historia som är obetydligt djupare än en vattenpöl. Det handlar visserligen inte om någon hjärndöd buttonmashing, det krävs lite eftertanke och snabba reflexer om man vill komma någonstans. I all enkelhet går det ut på att hacka sig fram från punkt A till punkt B på de korridorliknande banorna för att samla på sig pengar och erfarenhetspoäng. I takt med att hjälten går upp i nivå kan man låsa upp nya förmågor och färdigheter. Ett beprövat koncept.

Glöm löjlig loot, det här är bättre

Sacred 3 är spelens motsvarighet till amerikanska actionfilmer som är underhållande när man stänger av hela hjärnan utom popcorntuggarsynapserna, och det försöker inte heller att vara mer än så. Det vill bara vara ett enkelt, underhållande hack 'n slash, och det lyckas med sitt syfte. Förvänta dig inga extravaganta saker som loot och sånt trassel, allt går att lösa med stora vassa vapen.

I ett avseende saknar jag däremot inte att få container efter container med loot kastad över mig. Sacred 3 har en annan och faktiskt bättre tanke. Hjälten levlar upp och kan anpassas, utrustningen levlar upp och kan göras bättre – man gör någonting med det man redan har i stället för att gå som en extatisk lumpsamlare på en vapenloppis för att hitta bättre prylar. Ditt vapen har en ande i sig som ger det olika för- och nackdelar, och även anden kommer att levla upp och påverka spelaren. Eller varför inte byta till en annan ande som ger helt andra styrkor och svagheter? Den initiala besvikelsen över avsaknaden av loot ersätts efter ett tag med insikten att Sacred 3:s system är bättre.

Istället för att idka hoarding levlar du upp det du redan har.

Multiplayerfunktionaliteten ökar underhållningsvärdet lite extra eftersom det fungerar så smidigt. Du kan påbörja ett eget spel och göra det publikt eller öppet enbart för polare. Helt plötsligt när du spelar dyker det upp ytterligare en spelare, monstren skalas upp för att bli svårare och ger större belöningar. När det är dags för nästa bana kan alla välja vilken som helst, och tar man olika skiljs gänget åt och man fortsätter på egen hand. Upp till fyra spelare kan spela tillsammans, och det blir precis så kaosartat som det ska vara. Lättsam underhållning, helt enkelt. Men förvänta dig inget Sacred som helgar sitt arv.

WASD... idioti 25/08 Detta är nog och komr förbli årets största Kattskit!!!! Hur dumma får man vara. https://www.youtube.com/watch?v=To9mlwF95k4 Kikade på denna. ;( 11/08 Man eller i alla fall jag sätter det i relation till tidigare delar i serien och då är D3 en stor besvikelse (sämst i serien), om man skulle jämför det med något annat spel så håller det en hög klass. 07/08 Folk som gillar att klaga på nätet. Se bara på diablo3, vissa personer kallar det för typ sämsta spelet någonsin, ändå har de spelat över 1000 timmar. 07/08 Vem spelar ett spel man inte gillar i 50 timmar? 05/08 Jag kan inte säga hur bra eller dåligt andra tycker att spelets combat är, min åsikt är att den fungerar tillräckligt bra, framför allt i multiplayer. Det stämmer att det inte finns combos, däremot utvecklas stridandet i takt med att karaktärerna levlar... 05/08 Det är absolut inte ett rollspel och bör inte kallas för det heller. Men att kalla det för ett arkadaktigt spel som bör dömas därefter köper jag inte riktigt. Varför? För att det är lika uselt i jämförelse med faktiska arkadspel. Det minsta man rimligtv... 05/08 Du har så rätt. Det största felet med spelet är namnet - det hade till och med varit bättre om de hade döpt det till "Sacred: Resurrection" eller något sånt, det är trean i namnet så leder tankarna fel. 05/08 Det var därför jag var noga med att skriva "Om man bortser från det faktum att spelet inte ens borde hetat Sacred från första början..." :) Jag ville just poängtera att spelet verkar ha brister varesig det heter Sacred eller Flowers of Doom. 05/08 Nu är det som sagt X360-versionen som är testad, men jag förstår vad du menar - jag har tittat på priserna men inte tagit speciellt stor hänsyn till det av den enkla anledningen att priserna förändras hela tiden. Att lägga för stor vikt på priset i ett... 05/08
Skicka en rättelse