I höstas kom filmen Wanted ut (som i sin tur var baserad på en serietidning). En hyfsad actionthriller med James McAvoy i huvudrollen som Wesley Gibson, som får lära sig att han är son till en lönnmördare. Snart märker han också att han inte heller är så pjåkig på att ta livet av folk...

Nåväl, jag ska inte förstöra filmen för dig om du inte sett den. Men för att ens vilja spela det här spelet måste du väl ha gillat filmen först? Eller så är du bara galet förtjust i förstapersonsskjutare. Vilket som så tror jag faktiskt inte du kommer att bli besviken.

#Wanted: Weapons of Fate utspelar sig några timmar efter filmens slut. Wesley Gibson vaknar av en mardröm där en gubbe mördar hans mor Allysse. När han kliver upp märker han att ett par snutar söker igenom lägenheten – de hittar ett gömt fack i ett foto på Gibsons mamma som innehåller ett morduppdrag. Poliserna märker att de blir upptäcka och börjar skjuta och Gibson svarar givetvis, varpå snutarna flyr fältet. Det hela förvandlas till en enda lång jakt och en jäkla stor skottlossningsorgie.

Att vara Wesley Gibson är lätt. Han är lättstyrd och kontrollerna är otroligt enkla. Det handlar bara om att sikta och skjuta, eller ibland inte ens att sikta. Med Playstation 3:ans kryssknapp kan du gömma dig bakom hörn, lådor och annat bråte, och sen kan du rulla och skutta dig fram genom trånga gränder och smutsiga byggnader med en enkel knapptryckning. Det är väldigt få närkamper, men kommer du nog nära en fiende kan du med cirkelknappen enkelt sätta en kniv i en fiende. Enkelt, som sagt. På gott och ont. Det hade varit skoj med lite utmaning och omväxling då och då, men det är samtidigt skönt att kontrollerna är så pass enkla att du inte behöver flera timmar för att lära dig spelet.

Lätt och lagom

- Men då är det ju svenska Grin som utvecklat också

Enkelt verkar vara ledordet för hela spelet, för övrigt. Varken grafik eller ljud är extraordinära, de är bara helt okej. Vissa filmsekvenser är rätt dåliga, till och med. Men de duger. En höjdpunkt är dock slowmotionsekvenserna som dyker upp lite då och då, där du förutom siktet tappar all styrning av Gibson och bara får ett par sekunder på dig att avlossa dödande skott på fiender medan du hoppar mellan rum, trappor och tak samtidigt som blod flyger åt alla håll. En genomarbetad, snygg och fräsch del av spelet. En annan sådan är det faktum att du - liksom Gibson i filmen - kan skruva kulor runt föremål och därmed träffa dem utan att behöva sikta rakt på dem. Vilket är en fördel om de är väl gömda bakom en vägg eller fegar i ett hörn bakom en sköld.

Men, precis som nästan alla andra spel som bygger på en film finns det mycket som saknas. Först och främst är det nästan lika kort som filmen. Jag är rätt usel på förstapersonsskjutare (jag får alltid panik av allt skjutande), men jag blir klar med spelet på färre än tio timmar. Är du duktig kan du säkert klara det på fem. Sen så saknar det riktigt djup, utmanande fiender och extramaterial (varför skulle jag vilja spela som en upplåst boss?).

Ska jag vara ärlig förstår jag mig inte på varför såna här spel görs. Som sagt – varför köpa Wanted-spelet om du inte älskade filmen, eller älskar alla såna här spel? Om det inte vore för att jag faktiskt blir underhållen den korta tid jag spelar, skulle det knappt få godkänt. Men jag har faktiskt roligt när jag skuttar och rullar mig fram genom spelet och dödar svartklädda gubbar på löpande band. Och en sådan egenskap ska du inte underskatta i ett spel. Även om glädjen är kortvarig.

Ett av de mest tråkigaste, enformigaste spel nånsin. Sjukt dåligt. 11/04 "- Men då är det ju svenska Grin som utvecklat också" Får jag bara påpeka att det är deras studio i Barcelona som utvecklat spelet? 09/04 Ännu ett spel som verkar bra men sedan visar sig vara kasst (kanske inte kasst men ingen höjdare heller) . Tack FZ som än en gång hjälper oss i spel-djungeln. :) 08/04 Nja, det värkar som spelet fick en extra poäng för att den är svenskt utvecklat, efter att ha läst recensionen låter den som 2.5. Men som sagt kör man med 1/10 poäng skalan är 4/10 väldigt lite och ges till spel som är typ ospelbara, vilket inte värkar... 08/04 Spelet var ju dåligt. Jag älskar spel såsom Matrix Path of Neo och Max Payne men Wanted var helt kasst. Spelet kändes ju repetivt redan på första nivån. All action kändes tråkig och det här är utan tvekan Grin`s sämsta spel. 08/04 Spelet var helt OK faktiskt. Det enda det föll på var storyn. Tyckte de krystade lite väl mycket med Weasley's kommentarer också. 08/04 Det verkar så jävla tråkigt=( 08/04 Tyckte spelet verkligen var underhållande :) skruva kulor har ju aldrig varit så kul. Grafiken var ju inte alltför kak heller, fast testade det till PC inte ps3..;) 08/04 Nu känner jag ju inte till Grin's ekonomiska agenda, men traditionellt sett så drar man inte in cash till företaget genom att göra spel som Wanted. Spelets budget brukar gå åt under utvecklingsperioden. Men det är möjligt att Grin blåste Warner och smus... 08/04 Sen att det är totalt irrelevant då Mirror's Edge är ett nischat spel för såna som gillar att speedruna och allmänt springa perfekt igenom sitt spel. Så nej, om du ute efter något mer än en oerhört förutsägbar copypasta berättelse så blev du nog besvike... 08/04
Skicka en rättelse