Nvidia vill frälsa gamers som lider av släpiga bilder - vi testar om G-Sync är spelbildskärmarnas Jesus.

Nu är den till slut här, den första spelskärmen i testlabbet som är utrustad med #Nvidias hypade skärmteknik G-Sync. Skärmen i fråga kommer från #Asus och ingår i deras Republic of Gamer-varumärke, något som återspeglar sig i den aggressiva och, i vår mening, snygga designen. Den är 27 tum stor, skryter med en upplösning på 2560x1440 pixlar och kryssar av i princip samtliga krav på gamer-skärmar. Snabb bilduppdatering på 144 hertz? Check. Bra responstid på 1 ms? Check. Knappar och funktioner med gamer-specifika ändamål? Check. Specifikationslistan är en diger samling imponerande funktioner och egenskaper, men det matchas också av en prislapp som just nu ligger på hela 7500 riksdaler. För det priset kan du få en hygglig speldator, men ny teknik tenderar att kosta skjortan innan konkurrensen driver ner priserna. Så, är spelupplevelsen då lika rejäl som prislappen?

Asus ROG Swift PG278Q är välbyggd och stilig, men har också en prislapp som matchar den rejäla funktionslistan

För er som inte är helt med på vad som menas med G-Sync så är det en bildskärmsteknik från Nvidia som består av två huvudsakliga tillskott. Dels består det av en modul som byggs in i skärmen, och dels består det av drivrutiner som körs tillsammans med ett grafikkort av Nvidias Kepler-generation, det vill säga Geforce GTX 600 eller senare. Modulen i skärmen synkroniserar då skärmens uppdatering med antalet bilder per sekund som grafikkortet orkar spotta ur sig. Om din dator orkar rendera ett spel i 45 fps så uppdateras skärmen med 45 bilder per sekund. Resultatet blir ett silkeslent flyt som inte lider av vad som kallas screen tearing, eller bildsläp. När vi aktiverade G-Sync för Asus ROG Swift var skillnaden enorm, vi upplevde inte en tillstymmelse till bildsläp. Vi råkade inte ens ut för bildsläp när vi använde de enklaste grafikkorten som tuggade på strax över 30 fps, något som annars uppstår om du spelar allt för krävande spel på en snabb 144 hz-skärm utan G-Sync. Men för att verkligen uppskatta vad G-Sync tillför bör din dator orka rendera spelen vid 60 fps eller över, då blir upplevelsen makalöst bra.

G-Sync är värd sin hype

Om din dator inte har några problem med att rendera moderna spel med goda grafiska inställningar i upplösningen 1080p behöver du här ta i beaktande att Asus ROG Swift skryter med en upplösning på 1440p, eller 2560x1440 pixlar om du så vill. Att rendera spel i den upplösningen är mer krävande, och ska du verkligen dra nytta av det under som är G-Sync bör ditt grafikkort mäkta med 60 fps i den högre upplösningen. Just nu får 1440p anses ha blivit det nya 1080p i väntan på att grafikkorten blir kraftfulla nog för att spela vettigt i 4K-upplösningar, något som de bästa korten i Amd:s och Nvidias nuvarande generationer knappt kan.

Bildpanelen som används här är en TN-panel, föga överraskande för en skärm med så snabb bilduppdatering och låg responstid. Bildkvaliteten är bra och färger får liv tack vare den goda ljusstyrkan på 350 cd/m2, dock är TN-panelernas typiska problem med betraktningsvinklar i alla högsta grad närvarande här. Om du betraktar skärmen från någon annan vinkel än rakt framifrån så svajar färgåtergivningen ganska omedelbart, vilket främst är ett problem för dig som ofta lirar med en polare på stolen bredvid. Om du av någon anledning inte vill låta G-Sync synkronisera bilduppdateringen får du riktigt bra bildflyt med 144 hz och 1 ms, och här finns även andra Nvidia-tekniker som kan förbättra bildupplevelsen.

Föregående Nästa
Någon som upplevt följande problem med denna skärm? https://forums.geforce.com/default/topic/779597/asus-rog-swift-inversion-issues-/ Jag tänkte köpa en direkt efter jobbet idag, men efter att ha läst den tråden blev jag extremt tveksam... :/ 27/11 Finns ingen 1440p IPS @ 144Hz med 1ms GtG vad jag känner till. IPS skärmar är långsammare helt enkelt. 27/08 tn kan slänga sig i väggen sålänge som ips har bättre bildkvalite 26/08 Jag har provat skärmen men inte kalibrerad. Jag dissar inte skärmen jag bara påpekar faktafel angående att den ställer sig mot en ips för trettiotusen svenska riksdaler. Det du försöker göra är att få det att verka som om det är subjektivt hur bra en... 26/08 I verkligheten handlar det inte om vad som är bäst på pappret. Allt handlar om hur en skärm upplevs när den används och då är det givetvis troligt att en skärm som är bättre på pappret upplevs som bättre. Men då är det bara subjektiva åsikter som folk... 26/08 Finns det några skärmar som stödjer dp 1.2a? Tror nog du behöver köpa ny skärm ändå. 25/08 Den är riktigt bra men ger mig en viss grynighet vid vissa grafiska effekter. Kan vara ett måndagsex... 25/08 Så ULMB ger bättre rörelseskärpa än G-sync vid hög FPS? Nackdelen med lightboost/ULMB är ju att man har ett stroboskop i ansiktet, kan inte vara bra för ögonen. 25/08 Hoppas på att AMD släpper sitt freesync som uppnår ungefär samma men man slipper köpa ny skärm. Nån som hört något ? 25/08 Uhm, kanske jag missförstod vad han skrev men det är så jag gör. Drar från HDMI i grafikkortet till tv,n 25/08
Skicka en rättelse