Att kända författare bidragit med handling till spel har vi ju varit med om några gånger förut men det är inte allt för ofta en svensk författare gett sig in på detta område. Men så har nu skett och jag sitter här med ett exemplar av Liza Marklunds spel Dollar, en kriminalhistoria i form av en klassisk mordgåta.

Handlingen behöver vi inte gå så värst djupt in på eftersom det i stort sett handlar om att, i form av spaningsledare, lösa ett mord på en ung dam som är VD för ett stort företag. Mer än så behöver man egentligen inte veta då handlingen i sig är så pass simpel. Har du sett ett svenskt kriminaldrama på film så vet du upplägget på handlingen i detta spel, ett mord som leder djupare in i Stockholms undre värld bla bla bla. Det här har gjorts hundra gånger förut så förvänta dig inget nytt.

CSI: Stockholm

Som spaningsledare lämnar du nästan aldrig ditt kontor utan merparten av spelet utspelar sig i stort sett i ett och samma rum. Till hjälp har du en kriminaltekniker, som undersöker brottsplatser, tekniska bevis och liknande, samt en kriminalinspektör som sköter research och förhör med inblandade personer. Som arbetsredskap har du en dator där all information om allting samlas, en relationskarta som visar hur de olika inblandade i fallet känner varandra, en karta över Stockholm där viktiga ställen markeras ut, en telefon som du kan ringa olika personer med samt ytterligare en dator som utför rekonstruktioner över brott.

I enklaste laget

Tänk om alla mordutredningar i verkliga livet gick till som i detta spel, då skulle vi inte ha några ouppklarade brott i Sverige. Grejen är nämligen den att spelet är väldigt lätt att spela. Man kan i princip inte fastna då det enbart är att göra allting som göras kan för att komma vidare. Helt enkelt: prata med alla om allt som går att säga, undersök alla bevis som går att undersöka och så vidare. Det roliga (eller kanske tråkiga) är att du egentligen inte behöver tänka någonting själv utan spelet gör det automatiskt åt dig. Förhör du ett vittne och det säger något intressant så lägger spelet automatiskt in det som ett nytt bevis och du kan fråga nästa person om detta. Till saken hör att du inte ens behöver lyssna på dialogen eller läsa igenom de bevis som kommer upp utan du kan lugnt klicka på alla bevis så fortskrider handlingen utan att du lagt en enda hjärncell på att faktiskt tänka ut något själv.

Teknisk undersökning

Själva spelet är gjort i Macromedia Director och osar verkligen av låg budget. Upplösningen är satt till 800x600 och animationer och karaktärer är av det sämre slaget. Rösterna är inspelade av kända skådisar som Helena Bergström (som här återigen gestaltar Annika Bengtzon från Marklunds romaner), Katarina Ewerlöf, Gustav Hammarsten och Mirja Burlin. De sista är kanske inga kända namn men rösterna känner du garanterat igen från diverse mediesammanhang. Här känns dock många av dem felplacerade eller överspelade vilket gör att man nästan längtar tillbaka till tiden då äventyrsspel inte hade inspelade röster.

Domen

Totalintrycket jag fått av det här spelet är att det enbart är en produkt gjord för att dels få in lite äldre människor (som läser Marklunds böcker) i dagens datorspelsvärld, dels att tjäna en enkel hacka. Vi har en, i dag framgångsrik, författarinna på omslaget, vi har en prislapp på runt 200 kronor och vi har systemkrav som är så låga att vem som helst idag kan spela det, allt för att attrahera de ännu oinvigda in i spelträsket. Gillar du Liza Marklunds alster och dessutom är en "sucker" för svenska kriminaldramer kanske du här hittar några timmars underhållning. Om denna beskrivning inte passar in på dig bör du helt enkelt undvika Dollar när du går bland spelhyllorna i affären.

AMD 3500+
1024 MB RAM
Radeon 9800 Pro