Klassisk omgångsbaserad strategi som får dina geniknölar att arbeta är idén bakom Paradox och Ino-Cos senaste spel, Elven Legacy. Alver i krig med människor är huvudkomponenten i en titel många varit nyfikna på denna vår.

Heroes of Might and Magic är en av vår tids mest uppskattade turn-baserade spel och upplägget i Elven Legacy påminner en aning om denna klassiker. Du styr en hertig och en trollkonstnär tillsammans med diverse alvkrigare genom skogar och berg, för att förhindra människornas utbredning. Bakgrundshistorien är i korta drag att en mörk hemlighet av okänd form har fått se dagens ljus och människorna är efter den. Du ska förhindra detta, för du spelar faktiskt på alvernas sida.

Örnar och kavalleri är jobbiga saker

Om AI och konsten att vara kvick i besluten

Uppdragen du får är oftast ganska enkla. Du ska nå en viss stad, avrätta en motståndare eller liknande, plus ett par sidouppdrag som ger bonusar i form av pengar. Att klara dessa uppdrag kan vara desto knepigare. Varje omgång har du ett visst antal drag på dig för att klara kartan i guld-, silver- eller bronsvinst. Självklart är guldvinst mest åtråvärd, men också svårast. Jag blir en aning förvånad över hur pass bra AI:n är. Inte otroligt bra, men absolut nog för att ge mig en riktig utmaning till och från.

Fiendetrupperna använder sig av samma sorts karaktärer som du. Kavalleri, bågskyttar och argsinta örnar attackerar dig i mängder och från alla vädersträck. Det är värt att lägga några extra sekunder på valet av krigare, då ett felaktigt beslut lätt kan sänka dig när fienderna klättrar uppför dina försvar.

Var är detaljerna?

I brist på tidsenlig grafik och lite om kameramotorn

Ett efter ett har FPS och rollspel fått allt härligare grafik. Det gäller i viss mån också strategispel, men tyvärr inte Elven Legacy. Grafiken är långt ifrån dålig, men den lämnar en del att önska. För ett eller två år sedan hade detta varit kanon, men det är år 2009 idag och lite fler vädertyper, fler detaljer och reflektioner hade varit trevligt. Att låta regn och storm blandas med det eviga solskenet eller att kunna studera molnens reflektioner i vattnet är sånt jag saknar.

Kameran är också en tråkig detalj eftersom den är låst i ett fågelperspektiv och saknar möjlighet att snurra och upptäcka världen fritt. Att zooma ut och in är förstås en möjlighet, men det ger inte samma frihet och känsla som när det går att studera varje sten och träd ur alla möjliga vinklar, utan hinder.

Multiplayer och småbuggar

Vem sa att alver inte kunde slåss?

Multiplayerdelen erbjuder flera olika upplägg. Du kan spela i lag och mot varandra på flera kartor med skräddarsydda arméer. Tyvärr är det väldigt tomt online just när jag testar spelet, men det kommer garanterat bli mer flockat när spelet funnits ute ett tag.

Spelet har små egenheter som jag inte kan bortse från. När du till exempel har en trupp som varit ute och slagits ett tag och de börjar förlora mycket liv ska du ha möjligheten att kunna hämta tillbaks dem på nytt när de dött. Detta funkar endast en gång för mig, och det gör spelet mycket svårare när jag plötsligt står där med bara en eller två allierade kvar. Att hela trupperna går förstås, men är man gömd under tonvis med fiender är det knappt en räddning. Detta är ingen stor bugg, men tyvärr en tråkig detalj som förhoppningsvis kommer rättas till.

Alvisk förtrollning

Vad du bör tänka på innan ett köp

Elven Legacy är en godbit om du gillar strategi och främst omgångsbaserad sådan. Det bjuder på en hel drös uppdrag, en klart godkänd historia och varierande slut beroende på dina val. Så fort multiplayer kör igång kommer det finnas ännu mer innehåll att njuta av, vilket ger lång livslängd. Menyerna är enkla att hitta i och går snabbt att förstå sig på. Rättas buggarna till kommer detta bli ett spel jag garanterat återvänder till i framtiden. Gör dig redo för sammandrabbning och stig in i alvernas mystiska värld!

Jag vill inte verka dryg men jag tycker att det räcker att kolla på skärmpdumparna för att inse att personerna bakom det här spelet inte har en aning om hur man gör ett bra spel. Det förvånar mig inte att läsa andra kommentarer som påpekar att spelet... 21/04 Vi har lagt in ett filter för dig så att du slipper pulsrusningarna varje gång vi skriver något som inte går att bevisa vetenskapligt. Typ recensioner. 17/04 Delvis därför är jag principiellt emot att börja på barn-nivå när man med goda avsikter ska försöka genomföra en värderings-ändring i samhället; t.ex. i synen på kvinnor förut, eller syn på t.ex. homoadoption idag. Barnen får ju sina idéer nånstans ifrå... 17/04 Hur var kvinnosynen i det här spelet då? Det är ju viktigt att ta upp. XD 17/04 Intressant att du nämner det här. Uppföljning på försöksdagis och -förskolor som aktivt uppmanar och leder barn till att vara "jämställda" har visat på motsatt effekt, nämligen att barnen blir mer könsmedvetna än andra i samma ålder. Varför vet man inte... 17/04 Att de två olika könen är olika har väl ganska länge varit ett hett ämne. Mor blev övertalad att klä mig i rosa kläder och ge mig dockor att leka med ist för ngt annat när jag var väldigt ung. Resultatet blev att jag ändå körde bil och flygplan med dock... 17/04 Oj, intressant debatt. Tror poängen i det hela här är att inte titta åt varken det ena eller det andra hållet utan åt båda samtidigt. Det känns lite som att klimatet i den här debatten (rent generellt, inte bara här) tar för givet att det ena utesluter... 17/04 Jag håller med om att det finns utrymme för osäkerhet och att vi inte bör ta någonting helt för givet, varken åt det ena eller andra hållet. Det skall bli spännande att se vad framtida forskning har att erbjuda. Det är synd att forskning ibland skall... 17/04 Fantastiskt hur det här förvandlades till en genusfråga. 17/04 Herregud vilket långt citat! :) För att bemöta - ja östrogen och testosteron har stor påverkan på vår kropp och knopp. Men för att koppla det till ditt nästa påstående så baserar sig den kunskapen som sagt i gamla undersökningar. Satt på en föreläsning... 17/04