För svenska #Arrowhead, främst kända för #Magicka, var det en fantastisk möjlighet att få skapa en nyversion av #Gauntlet. Den gamla arkadklassikern var ett av de viktigaste spelen från deras barndom, och när dealen med #Warner Bros. Interactive var på plats satte de igång att bygga vad de hoppades skulle bli ett mästerligt multiplayer-spel.

Mycket känns igen från Gauntlet årgång 1985.

Ataris originalspel från 1985 var ett av de första hack ‘n slash-liren som tillhandahöll multiplayer. Som en av fyra karaktärer – bågskytt, magiker, krigare eller valkyrie – gällde det att kötta sig fram genom horder av fiender och samtidigt samla guld för att nå så höga poäng som möjligt. När vi nu återvänder är formulan intakt, men med nymodigheter som ska locka en modern publik.

Värdig nyversion

Varje karaktär har förutom ett besök i skönhetssalongen hunnit med att träna upp nya förmågor under de år som passerat, och allt guld man samlar går numera att spendera på rustning och magiska artefakter. Ett achievement-liknande system gör att hjältarna blir starkare ju längre du spelar med dem, och det resulterar i att de bland annat tar mindre skada och får ut större effekt av att käka mat.

Det känns som en fräsch förlängning av originalkonceptet, en naturlig väg att gå, och Arrowheads Gauntlet levererar underhållande strider som lämpar sig väl för slakt av mumier, orcer och demoner. Progression-systemet är lättsamt och rättfram, vilket passar konceptet utmärkt. Men jag hade gärna sett fler miljöer, bossar och en mer varierad armé av odöda. Det blir en smula enformigt ibland, och efter tre-fyra timmar rullar eftertexterna. Den som inte vill tävla via leaderboards eller nöta samma material i tuffare svårighetsgrader har inte särskilt mycket mer än just huvudkampanjen att hämta.

Ett multiplayerspel med bristande kommunikationsverktyg.

Gauntlet, som är ett uttalat multiplayer-spel till pc år 2014, har inte heller någon form av stöd för att kommunicera ordentligt med sina medspelare. Ingen mikrofon, ingen chatt. De emote-kommandon som står till förfogande är så rudimentära att de i princip är obrukbara. Irriterande. Att spelet avbryts om den som skapat matchen ragequittar eller får internettrassel känns också väldigt frustrerande.

Efter alla dessa år är trollkarlen återigen i trängande behov av mat. Trots att Arrowhead inte når hela vägen fram till målsättningen med ett mästerligt multiplayer-spel så är det ändå roligt att mata honom. Gauntlet är ett trevligt litet hack ‘n slash-äventyr för de som vill slå ihjäl några timmar (och mat) i goda vänners lag. En värdig tolkning av en sann klassiker.