EA släpper på realismhetsen och gör årets Fifa till en arkadigare fotbollsupplevelse. Ett smart drag.

För några år sedan märktes en tydlig förändring i hur #EA Canada resonerade kring Fifa-serien. Från att ha varit maximalt tillgänglig och kraftigt arkad-osande smög det sig in fler och fler detaljer som ökade spelmekanikens djup. Inte sällan kom de inslagen från konkurrenten Pro Evolution Soccer. #Fifa 14 tog kanske ett kliv för långt i den riktningen, spelare klagade på det låga tempot och e-sporten rynkade på näsan åt att det uppstod för få spektakulära situationer med det krävande passningsspelet. Det märks att den feedbacken har påverkat utvecklingen av #Fifa 15.

EA har lättat upp känslan på planen, spelarna är mer responsiva och mindre tunga i till exempel riktningsförändringar. Förra årets upplaga krävde att man som spelare tog stor hänsyn till momentum och fart, om man försökte sig på en för snabb manöver i en onaturlig riktning straffades man hårt med till exempel ett misslyckat skott eller inlägg.

Fifa briljerar som vanligt med rätt arenor, matchdräkter och laguppställningar.

Fifa 15 är inte fullt så oförlåtande och ping pong-tendenserna i passningsspelet, som synts i tidigare upplagor, är tillbaka. Det är också svårare att försvara sig, mot AI-motståndare på hög svårighetsgrad kan det vara rent frustrerande att försöka återerövra bollen. Fifa 15 är helt enkelt mer arkadigt än sin föregångare. Med det sagt är bollfysiken underskön, det blir ett härligt flyt i spelet när bollen är mer fri och dynamiken i matcherna är stor, eftersom den detaljerade fysiken bidrar till större oförutsägbarhet.

Om mekaniken är aningen grundare så är de taktiska möjligheterna istället betydligt djupare. Varje enskild spelare i ett lag kan ges detaljerade instruktioner och det får också märkbart genomslag. Liverpools Adam Lallana kommer verkligen in i planen och möter när han är instruerad att göra det, medan Raheem Sterling löper i djupled.

Autentiskt

Det är fascinerande att starta en match med två mänskliga spelare och bara lägga ifrån sig handkontrollerna. Aktiviteten som pågår kring den bollförande spelaren är imponerande, med offensiva spelare som hela tiden försöker göra sig spelbara i djupled och sidled, medan försvararna anpassar sina positioner. Här syns verkligen effekterna av de kraftfullare konsolerna tydligt.

Grafiskt sett märks det å andra sidan att vi är tidigt i livscykeln. Det är gott om små skavanker som tydliga skarvar i spelarnas animationer och publiken ser bedrövlig ut, speciellt med systerserien #NHL i åtanke.

Du kan detaljstyra enskilda spelare, vilket ger ökat taktiskt djup.

Något som EA däremot är grymma på är att få spelen att kännas som en förlängning av verkligheten. Att man äger i princip alla licenser inom fotbollsvärlden hjälper förstås till men man har även stor fingertoppskänsla när det kommer till uppdateringen av trupperna under pågående säsong. Detaljnivån på arbetet med spelarnas form och skador samt lagens formationer är riktigt imponerande och här lägger EA stora resurser. Att gå in på West Hams laguppställning och se exakt rätt taktiska inställningar värmer en fotbollsnörds hjärta. Samtliga Premier League-arenor finns med i Fifa 15 och man har också lagt till ligans officiella grafikpaket och domare, något som ökar inlevelsen ännu mer.

I min recension av NHL 15 klagade jag över det bantade innehållet i spelet. Att vara tunt kan man knappast anklaga Fifa 15 för. Varje spelläge är slipat och innehållsrikt och att bygga ett lag med perfekt kemi i Fifa Ultimate Team eller avancera i divisionerna i Seasons är riktigt roligt. Den hälsosamma konkurrensen från Pro Evolution Soccer ser också ut att vara på väg tillbaka, om demot av #PES 2015 är att något att gå på. Precis som inom den riktiga fotbollsvärlden är det betydligt roligare om det finns fler än en kandidat till titeln och vi fotbollsälskande spelare har en härlig höst att se fram emot.

Fotnot: Vi har spelat Xbox One-versionen av Fifa 15.

Det finns inte. Tror Glenn och gänget la ner för flera år sedan. 13/04 Köpte detta på Playstation store, men har ej Svenska som kommentators språk.. På EA´s FIFA15 sida står det inte ett smack vad jag kan se ang. kommentator språk, däremot så verkar svenska inte finnas med som kommentatorsspråk enl. Wikipedia.. Men vafasen... 12/04 Halva nöjet är väl att råka få sjuka buggar och animationsfel? :P 30/09 Jag tycker det är för mkt fel på detta fifat, så mkt att det förstör, tyvärr, för jag är en fifa-narkoman :P Men detta är inte ens kul stt spela tycker jag. 30/09 Är det fortfarande bortplockade spellägen? Typ egna turneringar osv som plockades bort till Fifa 14 till nextgen-konsolerna. 30/09 känns som att varannat fifa får till det som vissa vill ha det och varannat som de andra vill ha det ;) Jag har bara slutat bry mig så mycket. Är spelet kul så räcker det. Det är ju inte precis som att det förstör spelet även om det kan vara störigt... 30/09 Det stämmer visst. Från långt avstånd är det simpelt, från runt straffområdsgränsen tar dom nästan allt. Inte alls samma som på Fifa14. Dom står så långt ut att dom skär av vinklarna. Därför droppar även långskott över dom istället och sjunker in i mål. 30/09 Minus-listan saknar några punkter: Frustrerande AI och den där rappa styr-känslan tappar man helt bort ibland vid dribblingar och spelet känns emellanåt som ett quick time event-spel. I övrigt riktigt skoj! 30/09 Hur är spellägena i lokal coop? Kan man köra större säsonger och bygga upp lag tillsammans och spela eller kan man bara köra enstaka matcher helt utan något egentligt mål annat än att vinna? Blir lite sugen på att köpa mitt första FIFA någonsin och det... 30/09 Stämmer inte. Det är för lätt att göra mål på avstånd. Oavsett svårighetsgrad. Tyvärr är inte PES ett alternativ i år heller. Har helt tappat tron på Konami nu... Men Fifa är iaf underhållande och kul och det räcker för mig. 30/09
Skicka en rättelse