EA Sports har som bekant varit oerhört snåla med nyheter i sin NHL-serie. Påbättrad grafik, ljud samt tillämpandet av de senaste övergångarna har varit självklara till varje släpp, men i år har man även givit Xbox 360-spelarna en kontroll som kallas Skill Stick. Frågan är om detta räcker för att EA ska lyckas övertyga oss att de verkligen är värda platsen högst upp på ishockeyspelstronen? Vi har testat spelet både på Xbox 360 och PC.

Eric (PC):

Sportspel är en genre som innebär små möjligheter för utvecklare att få utlopp för sin kreativitet. Sporter har sina givna regler och spelsätt vilket resulterar i att de spel som görs inom sportgenren inte tenderar att bjuda på unika och revolutionerande upplevelser. Detta problem har EA slagits med sedan 3D-grafik blivit standard och inte mycket har hänt sedan dess.

EA:s stora problem i NHL-serien har således varit att inte komma med tillräckligt många nyheter. I år flaggar EA dock med en nyhet som ska "revolutionera" spelandet, nämligen en Skill Stick som innebär att den högra analoga spaken används för att göra diverse finter och läckra handledsskott. Kanske kunde det här bli precis vad som behövs för att väcka liv i en minst sagt uttjatad serie?

En tid innan lanseringen av NHL 2007 dök en mindre trevlig nyhet upp. Det var tänkt att endast Xbox 360-ägarna får privilegiet att utnyttja Skill Stick-kontrollen. Frågan kvarstod vad vi som inte vill lämna PC:n för en Xbox 360 skulle bjudas på för revolutionerande innovation. Svaret blev att vi istället får nöja oss med att den högra analoga spaken (den som på Xbox 360 fungerar som Skill Stick) fungerar som en passning/brytningsspak (som tyvärr inte kommit att användas alltför många gånger förutom när jag råkat komma åt den). Varför PC-spelarna inte fått en Skill Stick eller överhuvudtaget möjligheten att konfigurera den högra analoga spaken förblir ett mysterium.

Simon (Xbox 360):

EA Sports NHL-serie har länge levt på sitt namn och har tack vare sin långa historia sålt riktigt bra. På senare år har dock 2K Sports krupit allt närmare tätpositionen genom att erbjuda en annorlunda, och i mångas ögon bättre, spelmekanik. Uppenbart har den amerikanska jätten börjar känna av flåset i nacken för till Xbox 360-versionen har de introducerat den största nyheten på flera år nämligen Skill Stick.

Skill Stick är tänkt att ge spelet ett djup och en närvarokänsla som serien tidigare saknat. Detta försöker de åstadkomma genom att ersätta de traditionella knapptryckningarna med den högra analoga spaken. Genom att utföra vissa rörelser med den kan du nu finta, skjuta och tackla din motståndare med en större känsla av kontroll än tidigare.

Så är denna första riktiga nyhet sedan one-timers något positivt? Tveklöst. Visserligen kan det kännas knöligt de första matcherna, det gjorde det i alla fall för mig. Ge det dock några matcher och du kommer förmodligen att börja undra varför det skulle ta så många år innan de kom med den här lösningen. Det ger spelet precis det som EA Sports var ute efter, en klart bättre känsla av kontroll och närvaro.

Eric:

Vad gäller grafiken har spelet vad som krävs, men inte mer. Att skillnaden i grafiken från de senaste årgångarna i serien inte är monumental kan bero på att det släpps ett spel om året och att det således inte ges utrymme, tidsmässigt, att förbättra grafiken nämnvärt. Däremot inte sagt det finns utrymme, prestandamässigt, att bättra på det visuella. Jag har spelat på högsta upplösning och alla "sliders" på max, men ligger trots detta på maximal fps matchen igenom.

Ljudet då? Ja, EA verkar tro att hockey kräver ett soundtrack med bredbent amerikansk emorock (även om svenska Hellacopters förekommer). Ingen fel i det, men efter ett par timmars spelande och bläddrande i menyer så tröttnar man snabbt på det som bjuds på i musikväg. Likt föregångaren NHL 2006 har radarparet Arne och Ankan fått jobbet som kommentatorer, vilket de sköter felfritt. Trots detta tenderar kommenterandet och matchljudet att bli aningen tråkigt och enformigt i längden.

Simon:

NHL 07 ser bättre ut än någonsin och jag kan inte annat än tycka synd om Eric och alla andra som inte får chansen att njuta av den nyutvecklade grafikmotorn. Varför den endast används till Xbox 360-versionen av spelet är omöjligt för oss att svara på, men det är inte svårt att tänka sig att Electronic Arts vill att de som äger både PC och Xbox 360 ska välja den senare versionen på grund av den snyggare grafiken. Och vem vet, kanske kan knepet lyckas för allt från isen och publiken till spelarnas modeller och animationer bjuder på ett imponerande hantverk.

Också ljudbilden ligger på en jämn och hög nivå, dock når den inte upp till den ribba som grafiken satte. EA Sports levererar helt enkelt en något förfinad och förbättrad version av det som vi vant oss vid på senare år. Kommentatorerna bjuder på samma brister som i tidigare årgångar och som vanligt har EA Sports lagt ner en hel del pengar på ett bra soundtrack. Också ljudeffekterna ligger på samma höga nivå som tidigare och frågan är om denna del av dagens sportspel går att förbättra i någon större utsträckning.

Föregående Nästa
Skicka en rättelse