Civilization ger sig ut i rymden för att sprida sitt koncept till andra planeter. Det blir precis lika konfliktfyllt och farligt som vanligt, på gott och ont.

Framtiden är mörk. Det är budskapet när #Firaxis kikar i kristallkulan, skruvar fram klockan och placerar sin Civilization-serie i år 2600. I #Civilization: Beyond Earth är mänsklighetens existens hotad, och för att säkra överlevnaden skickar vi rymdexpeditioner för att hitta nya ställen att leva på. Frälsningen blir planeten Kraft-409 c. Åtta fraktioner skickar ner representanter till ytan, varpå det vankas kolonisering, krigföring och diplomati.

Utbudet med åtta fraktioner är hälften av vad som erbjuds i #Civilization V (utan expansioner). Eftersom Beyond Earth utspelar sig i framtiden är det vidareutvecklingar av dagens länder och allianser som finns representerade. Det måste bli så, det hade ju känts lagom seriöst att skicka upp till exempel Abraham Lincoln eller Montezuma i en rymdraket, men samtidigt tappar spelet mycket personlighet med anonyma ledare där det i princip bara är färg på kläder och hud som utgör de märkbara skillnaderna.

Hexagonerna går aldrig ur.

Att interagera med dem är inte heller särskilt intressant. Man skulle kunna tro att mänsklighetens undergång kunde få oss att höja toleransnivån och att åren som passerat skänkt oss nya möjligheter att kommunicera med varandra. Men gör man det tror man alltså helt fel. Gammalt groll och antika tankebanor lever och frodas även utanför jordens atmosfär. Titta bara på Hutama, ledaren för Polystralia-fraktionen.

Slumpkrig

Nästan direkt hittade vi varandra i denna nya värld. Vi knöt vänskapsband som resulterade i ett 200 år långt samarbete med rikt flöde av handel, bekämpning av gemensamma meningsmotståndare och att jag gav honom hinkvis med energi (guld). Men alltihop fick ett snöpligt slut när han plötsligt en dag “tröttnade på mig” och anföll mina städer.

Det är precis som vanligt i Civilizations värld, och jag blir lika frustrerad nu som under forntida bataljer mot en bångstyrig Ceasar eller slagsmålssugen Alexander. Att upprätthålla en meningsfull allians med någon är ytterst svårt när de får extremt våldsamma infall tillsynes utan anledning. Jag kan köpa att det fungerar så i tidiga civilisationer, när folk kunde gå ut i krig för att någon smädat deras gud. Men när mänsklighetens framtid står på spel och vi alla är där för att rädda dagen? Då känns det absurt att invadera varandra bara för att man blir uttråkad.

Du odlar fred med grannen i två århundraden, och som tack smiskar han dig till skum.

Det är i stunder som dessa som den gamla Civilization-mekaniken lyser igenom på fel sätt, och därför känns Beyond Earth ofta som en science fiction-modifikation av just Civilization V. Dessutom en ganska avskalad sådan där många små detaljer lämnats kvar på jorden. Jag saknar topplistorna över de rikaste, mest våldsamma och största civilisationerna som dyker upp ibland under spelets gång. Varför finns det inte någon motsvarighet till FN där fraktionerna kan debattera och rösta om viktiga frågor? City States heter numera Stations och tillhandahåller bara handelsrutter – inga egna armér, agendor eller uppdrag. Beyond Earth saknar helt enkelt en rejäl dos personlighet, samt en del av föregångarnas funktioner. Men det finns också smarta lösningar som anpassar formulan för framtidens samhälle.

Föregående Nästa
Bra skrivet. Har spelat färdigt 1 runda hittils (~8 timmar ca) och jag har ganska samma känsla som jag hade när civ 5 kom ut. Dvs, det är väl inget fel på spelet i sig, men jämfört med dess föregångare (Civ 5) så finns det inget som egentligen är bättre... 27/10 Jag tycker det är ett riktigt bra spel, men jag förstår inte hur man kan recensera ett så här komplext spel utan att ha spelat det iaf 60 - 80 timmar. 27/10 Sant, Men då kommer ett ganska stort problem att spel inte är "färdiga" föräns flera år efter release, och att du måste lägga minst 400:- till på expansioner och dlc's Eller hitta det på ett GoG eller liknande. Spelindustrin har ju blivit så jävla tragi... 27/10 Okej. Tack för bra recension. Tråkigt. :-( 26/10 Ska man jämföra med Civ5 så tycker jag inte att det var jättebra när det släpptes, det blev guldspelet det är idag först efter ett par ganska omfattande expansioner. Jag tror att det här spelet kommer att gå samma väg, moddar och expansioner kommer att... 25/10 Jahapp, då har jag lagt kanske 8 tim på spelet och får nog säga att detta var nog något man lika gärna kunde köpt på nån rea istället (iofs var det rätt billigt på Greenman Gaming). De svagaste punkterna tycker jag är inlevelse och lore. Faktionerna har... 24/10 Lite som borderlands the presequel Känns som en expansion med nytt skin ist för en riktigt uppföljare.. tråkigt. Blir väl ett köp när det dyker upp på någon rea, till dess funkar Eu4 som episkt strategispel :) 24/10 http://longturn.org är seriöst häftigt om man söker lite mer diplomati, men det är helt omöjligt att lita på folk där. 24/10 Det där om att gamla allierade kan vända på en femöring och börja attackera är huvudet på spiken. Det har jag dystert känt många gånger att det aldrig är en bra strategi att söka alliera sig för långsiktigt samarbete, och hur ogenomtänkt det känns att... 24/10 Tycker som någon skrev innan att det känns som en CIV 5 mod. Samma spelet men bytt texturer i princip. 24/10
Skicka en rättelse