Vad får man om man parar de gamla Rainbow Six-spelen med Swat 2 och en god dos Frozen Synapse? Man får ett spel om poliser som sparkar på dörrar, uppenbarligen.

I #Door Kickers kontrollerar du en extremt skjutglad insatsstyrka som tar sig an enorma mängder terrorister i allsköns miljöer. Dock oftast inomhus.

Det utspelar sig i realtid, men du kan när som helst pausa för att ge dina män och kvinnor olika order. Allt från att vända siktet åt ett visst håll eller dyrka ett lås, till att kasta granater eller samla ihop bevis. Det är med andra ord ganska likt redan nämnda #Frozen Synapse, fast utan den turordningsbaserade aspekten.

Door Kickers kan närsomhelst pausas, och planeringen göras om. Men klarar du uppdraget missar du bonusinkomster.

Spelet har massor med scenarier att prova, med lite olika mål och förutsättningar. Oftast handlar det om att döda allt du ser, men ibland måste också gisslan räddas eller knarkbossar arresteras. Det finns gott om taktisk variation det till synes enkla upplägget. Att lyckas svepa av en kontorsbyggnad full av arga knarklangare på under 30 sekunder utan att en enda i ditt team får sätta livet till är riktigt tillfredsställande.

Snabba strider och segt grindande

Det som stör mig mest är faktiskt nivåsystemet. Jag måste spela en himla massa uppdrag för att ens låsa upp de olika klasserna. Med andra ord får jag inte leka med spelets hela utbud av taktiska möjligheter förrän jag harvat på i timmar med att spela uppdrag. De enskilda poliserna går också upp i nivå, men det som tycks göra störst skillnad är att låsa upp bättre vapen, samt specifika förmågor som hör till varje vapengrupp. I början är truppen nämligen löjligt sega med reaktionerna ibland, vilket gör spelet frustrerande och en smula orättvist.

Door Kickers är ett spel som borde handla helt om smart taktik, snarare än att grinda erfarenhetspoäng så att ens team inte är ett gäng klåpare. Jag kan inte se poängen med att begränsa de taktiska möjligheterna så pass mycket i ett spel vars hela nöje är att experimentera med just taktiker.

Ett pengasystem låter dig köpa bättre vapen och utrustning, och ett färdighetssystem gör soldaterna bättre på aspekter som närstrid och pistolhantering.

När du övat dig och levlat upp din trupp kan du ge dig på någon av de tre kampanjerna. Men var försiktig – de poliser som dör under kampanjen är döda för alltid och du får lära upp en ny gröngöling från grunden. Ungefär som i X-Com.

Door Kickers tar sig i takt med att du låser upp nya klasser, vapentyper, färdigheter och utrustning. Men det tar lite onödigt lång tid innan man ens kommer dit.

Skicka en rättelse