Framtidens krig bjuder på nya möjligheter för aspirerande e-soldater, men i grunden är allt sig ändå likt i årets Call of Duty-inkarnation.

#Call of Duty: Ghosts var en sällsynt blandad giv. En usel kampanj räddades av underhållande multiplayer som bjöd på den typ av röjaraction som Call of Duty-fansen aldrig tycks sluta törsta efter. Men inte heller där var det tal om någon bländande övertygelse. Det kändes lite som “en dag på jobbet” i spelformat, som om serien börjat gå på tomgång.

Sedan en tid tillbaka är dock en tredje utvecklare med i rotationen, vilket ger varje studio ungefär tre års produktion med varje titel. Något som förhoppningsvis väcker nytt liv i den klassiska formulan. Den första frukten av satsningen serverar #Sledgehammer Games med sitt #Call of Duty: Advanced Warfare, som trots ambitioner om förändring och nytänk inte är så utsökt som jag hoppats på.

I framtiden kan du köpa vatten i flaska. Tänk vad de hittar på!

På 2050-talet är den privatägda armén Atlas en storslagen maktfaktor, och som soldat i dess led ger jag mig ut på en exotisk resa över hela jorden. Från städer i ruiner till iskalla vinterlandskap, vidare mot mörka skogar och flådiga herrgårdar. Chefen för företaget spelas av Kevin Spacey som gör en lättviktsvariant av politikern Frank Underwood i tv-serien House of Cards. En väl genomförd prestation och passande karaktär som fungerar väl i kontexten.

Han basar över en rafflande resa där explosionerna aldrig sinar och de spektakulära scenerna försöker överträffa varandra. Räkna med att hoppa mellan bussar som dundrar fram längs en högtrafikerad motorväg, vansinnesåka motorcykel och klättra på skyskrapor. Och flyga flygplan, skjuta ihjäl meningsmotståndare med drönare och spränga båtar i luften.

Svartvit framtid

Det är en för all del godkänd krigsfest, långt ifrån de bottennivåer manuset bjöd på förra året. Men den överraskar föga. Alla vändningar i intrigen kan du se från en mils avstånd, och den cirka fem timmar långa historien rymmer inte mycket mer än ännu en slentrianmässig tolkning av “godhet mot ondska”. Sorgen över en stupad kamrat bearbetar du genom att gå fram till kistan och trycka på f-tangenten. Knappast ett värdigt sätt att skildra krigets offer.

Man kan förstås diskutera hur mycket sorgarbete och reflektion man kan förvänta sig av Call of Duty, vars framgångsrecept traditionellt återfinns i gammalt hederligt underhållningsvåld. Men även om vi lägger det åt sidan så finns det spelmekaniskt trubbel i action-maskineriet. Att CoD-kampanjerna håller oss så hårt i handen att vi sånär bryter fingrarna är vi vana vid. Problemet är att det brutala greppet stoppar blodflödet till spelets största nyhet: exoskelettet.

Ett inte alldeles värdigt gameplay-element

Framtidens soldater, åtminstone de som är anställda av en rik privatarmé, använder ett så kallat exoskelett för att förstärka sina förmågor. Det kan bland annat göra oss tillfälligt osynliga, låta oss klättra längs väggar och hoppa högt upp i luften. Men bara när spelet säger åt oss att göra det. Skillnaden mellan de science fiction-doftande nyheterna och vanlig CoD-mekanik blir därför försvinnande liten. Gå fram till en vägg, vänta tills någon säger åt dig att klättra, tryck på rätt tangent. Kryp fram till en buske, vänta tills någon säger åt dig att använda cloak-förmågan, tryck på rätt tangent. Och så vidare. Same shit, different name – och animation. Om Sledgehammer bara hade vågat släppa taget och låtit oss experimentera med leksakerna på egen hand så hade det kunnat bli väldigt bra. Men det får vi alltså inte.

Föregående Nästa
Pinsamt spel, sista gången jag lägger mina slantar på detta.. hade tur nog att köpte det på kampanjpris. Men nu är det slut! Battlefield må mjölka precis lika mycket som COD serien, men det känns som ett årtioende av kvalité mellan dem. BF är bra mycket... 12/04 4 år tog det att skriva manuset. Vem hyllar spelet för dess manus skull? Samma jävla skit som vi sett förut. Först var det fisk och hund IQ:n, nu var det manuset som skulle få oss att tro att vi har att göra med ett spel utöver det vanliga. Undrar vad... 09/11 Man vill liksom ha några roliga, avslappnade grunder där man kan lära sig hur spelen funkar, bli lite bättre på strid osv. Inte så kul att lära sig genom en kampanj som nästan mer är som en film, där man guidas spikrakt framåt av en walkie talkie-röst... 08/11 Kommer aldrig hända. 08/11 Den dagen det kommer ett Call of Duty eller Battlefield som bevisligen har bra single player, blir dagen jag kommer köpa ett sådant spel. Verkar inte vara så den här gången heller. 08/11 Kolla de har gjort en uppföljare på CoD. 07/11 Dark Souls är ett skräp på alla sätt och vis till PC. Jag kan inte uttala mig för hur spelet är på konsoler men av det man har hört så verkar det främst vara anpassad för just dessa, och då jag inte ger ett skvatt om hur spelet är på en annan plattform... 07/11 ja, att det skulle bli en revolution inom FPS genren tror jag inte att någon av oss hade trott heller. En 3:a verkar vara ett ärligt och bra betyg. Recensionen är ärlig i min mening och välskriven. 06/11 frankie gör ett extremt bra exempel på varför cod hade kunnat vara ett bra pc fps spel speciellt med exo suiten,öka hur mycket man tåler lägg på lite rekyl på vapnen och sedan ta bort peer to peer coh använd dedikerade servrar så hade detta spelet säker... 06/11 Svag trea på Ghosts, starkare på Advanced Warfare. AW bättre på i princip alla fronter, men utan att ta några sjumilakliv framåt. Angående betyg på tidigare delar i serien så tycker jag inte man kan jämföra rakt av, utan måste se hur mycket det utveckla... 06/11
Skicka en rättelse