Hur möter Ubisoft spelarna efter det hårt kritiserade Assassin's Creed: Unity? Med en androgyn fullblodsgalning i rosa kavaj.

Första gången jag fick ladda min k-pist med skarp ammunition kröp en obehaglig känsla genom kroppen. Där, på en skjutvall strax utanför Karlskrona för tolv år sedan, blev jag livrädd för den destruktiva kraft de små metallcylindrarna representerade. Inte ett skott träffade inom godkänt avstånd från den svarta mittpricken, trots att jag skjutit miljontals skott innan. Fast de var ju bara på låtsas.

Jag har älskat actionspel sedan den första salvan med hagelbrakaren i #Doom och känner mig lyckligt lottad som har 90-talets rudimentära men klassiska spel som referens mot dagens ofta storslagna upplevelser. På många sätt är #Far Cry 4 det spel vi satt och drömde om på lunchrasterna i högstadiet. Fantasier om stora öppna världar där vi som spelare har friheten att inte bara gå dit näsan pekar utan också göra vad vi vill. Som att sätta eld på noshörningar.

Så här vackert är Far Cry 4 med maxad grafik på pc.

Nu var det kanske inte just möjligheten att tutta på utrotningshotade djur vi fantiserade om (lätt brasklapp här med tanke på hur tonårshjärnor fungerar). Men #Ubisofts senaste konfliktsimulator ställer sig sällan i vägen för experiment i våldets tecken. Det dröjer inte många timmar innan du på en elefant rider in ett fiendeläger, skrattande och med en granatkastare i högsta hugg.

Slumpspelsgenerator

Far Cry 4 bärs upp av just sådana saker. Händelser som du kan ha planerat in i minsta detalj, eller som bara sker när de många underliggande systemen krockar eller interagerar med varandra på de mest spektakulära sätt. På väg till ett uppdrag hör jag rop på hjälp och minikartan lyser upp med en lila prick. I slänten bredvid vägen är en handfull rebeller inblandade i en strid mot regeringssoldater. Jag kan strunta i det och hoppas att de klarar sig själva eller hjälpa till och tjäna karmapoäng. Valet faller på det senare så jag hoppar av fyrhjulingen, kastar en molotov mot de rödklädda förtryckarna men missar ordentligt. Istället prickar jag dem med min färgpimpade automatkarbin, utrustad med ett rödpunktssikte.

Rebellerna skriker ut sin tacksamhet och firar genom att skjuta i luften. Det skrämmer föraren av en förbipasserande minibuss så mycket att han trycker gasen i botten och kör över två av mina vänner som faller döda till marken.

Där står jag, i ljuset av en gräsbrand och övervägar om jag ändå inte borde loota kropparna - de blänker ju så fint.

Pilsprutan har ännu inte slagit igenom på bred front. Det borde den ha gjort.

Man kan inte beskylla de datorstyrda med- och motspelarna för att vara alltför intelligenta. Visst, AI:n tar skydd och springer från granater vid deras fötter, men kan ibland bete sig om berusade höns. Men ibland gör den oväntade saker som faktiskt får mig att stanna upp och känna ett sting av skuld. Som när jag misslyckas med att rädda alla ur en gisslansituation och överlevarna sätter sig runt den stupade och började gråta. Ett ögonblick som blir långt mer gripande än de mer regisserade i huvudstoryn.

Jag hör till de få recensenter som inte höjde #Far Cry 3 till skyarna (recensionen). Storyn var ohjälpligt haltande, jaktmekanismen kändes påklistrad och en del uppdrag direkt dåliga. Hur tänkte man egentligen när man eliminerade omslagspojken Vaas redan efter halva spelet? Eller först då introducerade ett så roligt verktyg som wingsuiten? Att kasta sig utför kanten var ju den omedelbara tanke som slog mig när jag klättrat uppför det allra första radiotornet.

Föregående Nästa
Har sedan 5 tiden till nu vid midnatt hållit på och sprungit i en drömvärd och ska visst döda någon som heter Kalinag. Springer och skjuter pilbåge, springer och skjuter pilbåge i en borg. Inte kul allls. Sedan kommer ett lejon också... tuggar på en.... 12/12 Fin recension! Har spelat ungefär 10 timmar på PC, är fantastiskt nöjd med spelet. Gillade Far Cry 3 och detta känns som lite mer av den varan, däremot gillar jag världen i 3an mer än denna. Det enda jag kan kräkas på lite är framedropsen, sitter på en... 21/11 Minns när jag behövde jaga noshörningar nu i fyran för att uppgradera väskor. Jag försökte först min vanliga stealth och pilbåge-taktik, som alltid annars fungerar. Sex pilar i nyllet dör den första och jag inser att det inte är värt problemen, så jag... 20/11 Blir sista gången jag köper spel så här tidigt (blir 3 månaders väntetid från och med detta köp). Får svartskärm...vilket visserligen fixas imorrn men fy 17 vilken usel lansering. http://far-cry.ubi.com/en-US/news/live-updates-detail.aspx?c=tcm:152-1855... 20/11 Har spelat i 8-10 timmar och det har fungerat fint och flutit på bra med undantag när en by brann. Då blev det rätt skapliga FPS-drop, men ingenting jag inte kunde leva med. Jäkligt ovärt dra ned grafikinställningarna för enbart sådana tillfällen då spe... 20/11 Krascher, flimrande bild, att Uplay hänger sig m.m. Det som oroar mig mest är att ovanligt många har rapporterat att spelet kraschar, något som Ubisoft jobbar på att lösa, men det känns bara onödigt att skaffa det nu om man råkar vara en av dem som drab... 20/11 Jag uppskattar folk som rättar andra. Det är en bra sak. Fler borde göra det. Fast påpekar man fel, borde man även informera om vad som är rätt/fel. 20/11 Kanske rätt tänkt men ord poliser är inte trevliga inslag när folk försöker dela med sig av en upplevelse. Jag läste och förstod allt även om det inte var grammatiskt helt hundra. Det går ju att hoppa över något man inte gillar att läsa. ;) 20/11 Okej, har iofs inte spelat trean än. Men låter fint 20/11 Är det någon annan som tycker mus-känsligheten är litekonstig? Jag har känsligheten på max och ingen acc. men ändå är det lite segt. Jag menar inte att det laggar eller så, det tar tid att börja vända sig. Känns lite fel, inte så direkt som jag vill ha... 20/11
Skicka en rättelse