Så var det åter dags att snöra på sig kängorna, putsa hjälmen, ladda geväret och åka tillbaka i tiden till andra världskriget. Med andra ord har vi här ännu ett datorspel som tar oss tillbaka till tiden då en tysk herre med liten mustasch och snedlugg fick världen att en andra gång involvera sig i ett globalt krig.

Spelet i fråga är Faces of Wars, ett realtidsstrategispel som är utvecklat av Best Way, mer kända som företaget bakom Soliders: Heroes of World War II, ett spel som i mångt och mycket är en föregångare till spelet vi i dag ska ta en närmare titt på. Här får vi spela som allierad, tysk eller ryss, antingen i varsin kampanj eller i multiplayer. Upplägget ser inte så avancerat ut på papperet: ta några få soldater och försök klara av de givna uppdragen på varje bana. Det kan handla om att försöka ta sig in bakom fiendens linjer och spränga en bro, leta upp och stjäla en väska med hemliga dokument eller varför bara inte avancera på kartan tills alla fiender bitit i gräset. Många av uppdragen har ett givet mål och det är upp till spelaren att klura ut hur man skall gå till väga för att klara av målet. Hög nivå av strategiskt tänkande krävs med andra ord. Man kan ju prova att skicka in sina soldater mitt i smeten och se om de klarar av motståndet men ofta brukar detta bara resultera i en säker död av de egna. Här finns inte heller någon resurshantering eller något ekonomiskt system att tänka på utan det gäller att få en ganska liten grupp soldater att klara konststycket med att utföra tilldelad uppgift samt att överleva.

Destruktiv lek

En av de roligare funktionerna i spelet är att i stort sett allt går att ha sönder på ett eller annat sätt. Alla byggnader, träd, busskurer, reklamskyltar, lyktstolar och fontäner, för att bara nämna några av alla detaljer utspridda över kartorna, går att demolera till oigenkännlighet. Detta bidrar även till nya taktiska beslut. Tänk dig att du springer fram till ett hus där några fiender plötsligt dyker upp i fönstren på övervåningen. Vad gör du? Ja, du kan prova att låta dina soldater skjuta ihjäl dem, men då fienden har bättre skydd och sikt brukar det vara svårt. Testa i stället att kasta in ett par granater genom fönstren. Förhoppningsvis märker inte fienden detta och fortsätter skjuta (istället för att kasta tillbaka granaterna ut genom fönstret, vilket de faktiskt kan göra). Resultatet kan ni lista ut själva. Har du slut på granater? Prova att då att dra fram eldkastaren och låt den svepa över huset i några sekunder. Snart är hela huset övertänt och taket rasar in på de panikslagna fienderna. Glömde du eldkastaren hemma i morse? Aja, ta då valfri tank och skjut sönder hela huset, alternativt kör rakt in i det och se fienderna tillsammans med väggar och tak störta mot marken. Skulle någon av dem överleva är det bara att låta dina trogna fotsoldater ge dem en dos bly. En annan fördel med att spränga sönder saker är helt enkelt att man får ny bråte att ta skydd bakom.

Föregående Nästa
Hehe såg att vår recensent varit i en dispyt i FoW's forum :) 07/10 Får väl testa när jag är klar med Company of Heroes. Är egentligen inte strategispels intresserad men CoH är faktiskt skoj. 30/09 Det här är ett grymt bra spel och man måste tänka både en o två gånger innan man förflyttar sig. Ett litet tips är att stänga av "return fire" och " free move" innan man flyttar sin trupp i skydd eftersom de annars stannar till och besvarar en eventuell... 29/09 Jag spelade det för ett par år sedan, men när jag skulle installera om det för ett pa månader sedan började det förbannade starforce fucka upp det för mig. Kommer nog aldrig mer prova det. Nåväl, men FoW var definitivt ett spel jag gillade. Spelade co-o... 28/09 FOW har blivit buggigare, hackigare, segare, slöare och sämre än soldiers var. Dock gillar jag att det finns eldkastare och grymt mycket fler fordon. Det som stör mig allra mest är, som recensenten skrev, att AIn tar över för snabbt efter att du gett... 28/09 Soldiers ÄR bättre, det känns som att man inte har kontroll över gubbarna i Fow. Vet inte varför men i Soldiers kändes det som allt gick som man ville, ville man flankera med tre män medans tanken rullade framåt och skapa total förödelse så gjorde man... 27/09 Jag körde också Soldiers en hel del och jag tycker att dom fixat en hel del i FoW men att det fortfarande problem. AIn är mycket skönare eftersom det nu är lättare att styra i RTS läge. Förut var dom så dumma att man var tvungen att styra dom en och en... 27/09 Dom stora slagen var fantastiskt roliga - önskar bara det varit fler storskaliga strider. 27/09 tycker att soldiers var mycket bättre än detta. Det som är bra med FoW är att det finns mer fordon men inget specielt har hänt som gör att spelet blir bättre. Måste tilläga att jag då inte har kört hela spelet men det intryck jag fick av demot så blev... 27/09 Jag tyckte faktiskt tvärt om. Multiplayer i FoW var helt superbt :) 27/09
Skicka en rättelse