Hearthstone hann före och har lockat över 20 miljoner digitalkortspelare. Men Scrolls från Minecraft-skaparna Mojang hittar en egen nisch – mer avancerat och mindre tursamt.

Med #Scrolls ville #Mojang fylla ett tomrum på den digitala kortspelsmarknaden. Men under utvecklingens gång hann #Blizzard före med det lilla gratisspelet #Hearthstone. En titel som något optippat lyckades snärja över 20 miljoner spelare, så när Scrolls nu lämnar betaperioden och lanseras på riktigt är det onekligen i skuggan av Blizzards enorma framgång. Lyckligtvis har den svenska uppstickaren tillräckligt många kvalitéer för att kliva ur den.

Hearthstone har fått miljoner ögon att se digitala kortspel. Kanske kan Scrolls locka till sig några av dem.

Oheliga präster, vargar och riddare placeras på slagfält där går de i döden för att slå sönder motståndarnas stenidoler och vinna matchen. Men undersåtarna kämpar inte gratis; för att få dem att ställa upp krävs tillräckligt med resurser som samlas genom att “offra” kort (eller scrolls som de också kallas). Att veta när det är läge att investera i resurser och när det behövs mer konkret eldkraft på brädet är avgörande för att gå segrande ur konflikten.

Tidstjuv

För att fortsätta den oundvikliga jämförelsen med Hearthstone så är Scrolls ett långsammare och mer avancerat spel, vilket kan vara både bra och dåligt. Till att börja med är det inte någon parkpromenad att hoppa in och kötta rankade online-matcher. Först ska du spela lektioner och singleplayer-uppdrag för att lära dig grunderna och låsa upp nybörjarlekarna. Sen ska du helst knåpa ihop en egen lek och lära dig hyfsat avancerad taktik innan det blir skarpt läge. Och inuti online-bataljerna kan de som är ute efter snabba tillställningar säkert tröttna på matcher som tenderar att bli ordentligt seglivade.

Men om högt tempo inte är den stora paradgrenen så briljerar Scrolls istället med taktiskt djup. Resurssystemet och spelplanen gör att det krävs mycket av mig som spelare, och när jag vinner känns det som att jag gör det för att jag är bra – inte för att jag råkar dra rätt kort vid rätt tillfälle.

Du lär slippa uppgradera datorn för att spela. Det är bra.

Korten införskaffas i sin tur via en betalningsmodell som känns väl genomtänkt och rättvis. Du köper spelet som vanligt, sen skaffar du alla prylar för guld som du samlar när du spelar. Att betala med riktiga pengar går också men är inte något krav. Möjligheten att köpa och sälja specifika kort, och därmed sträcka ut långfingret åt RNG-gudarna, känns också som en välkommen möjlighet.

Scrolls gör helt enkelt väldigt mycket rätt, såväl i butiken som i stridens hetta. Bland magiska varelser, arga bågskyttar och svingande svärd kan den tålmodiga spelaren därför ge sig ut på en djup och givande resa. Ett mer avancerat alternativ till Hearthstone, om man så vill. På gott och ont.

Fotnot: Vi recenserar pc-versionen av Scrolls.

Okej. Men du skrev spelfält och det har de andra spelen också ;p 17/12 Ja! Smaken är som baken, delad :) och tur är väl det ändå :) 16/12 Jo, FZ skriver minimalt om Magic, men det betyder väl inte att andra medier slutat rapportera om nya spel i franchisen? Det släpps ju minst en handfull dataspel baserade på Magic varje år, som vardera spelas av miljoner spelare. Så oavsett vad känns det... 16/12 scrolls har ett antal stenar med 10 liv i varje som man måste mosa 16/12 Uhm, nej? Som aktiv spelare kanske det finns massor av information om spelet och expansioner mm. Men som casual läsare av FZ så har jag inte sett så många Magic relaterade nyheter. HearthStone spelar jag själv, det har fått otroligt många spelare snabbt... 16/12 Framförallt musiken är fantasy-mysig, tycker jag. Den grafiska stilen funkar – jag gillar slagfälten, animationerna och korten. Men avatarbilder och övriga figurer (butiksnissen på bilden i recensionen till exempel) är inte lika klockrena. Svårt att slå... 16/12 Det finns spelfält i Magic också, även om de summonerade djuren inte tvingas gå i raka, separarerade linjer. Fast med flying, landwalking, first strike, haste, lifelink, indestructible, reach, hexproof, shroud, trample, vigilance, flanking, banding, ram... 16/12 Förvisso, men Magic låter dig agera under motståndarens tur också. 16/12 Och Hearthstone, som det jämförs flitigt med det recensionen? 16/12 Skämtar du med mig? Förutom att grundspelet i sig har ca 12 miljoner aktiva spelare, så finns det ju ett tiotal dataspelsvarianter på kortspelet, varav Duels of The Planeswalkers är en aktuell storsäljare på Steam och övriga platformar (iPad, Android,... 16/12
Skicka en rättelse