Med #Scrolls ville #Mojang fylla ett tomrum på den digitala kortspelsmarknaden. Men under utvecklingens gång hann #Blizzard före med det lilla gratisspelet #Hearthstone. En titel som något optippat lyckades snärja över 20 miljoner spelare, så när Scrolls nu lämnar betaperioden och lanseras på riktigt är det onekligen i skuggan av Blizzards enorma framgång. Lyckligtvis har den svenska uppstickaren tillräckligt många kvalitéer för att kliva ur den.

Hearthstone har fått miljoner ögon att se digitala kortspel. Kanske kan Scrolls locka till sig några av dem.

Oheliga präster, vargar och riddare placeras på slagfält där går de i döden för att slå sönder motståndarnas stenidoler och vinna matchen. Men undersåtarna kämpar inte gratis; för att få dem att ställa upp krävs tillräckligt med resurser som samlas genom att “offra” kort (eller scrolls som de också kallas). Att veta när det är läge att investera i resurser och när det behövs mer konkret eldkraft på brädet är avgörande för att gå segrande ur konflikten.

Tidstjuv

För att fortsätta den oundvikliga jämförelsen med Hearthstone så är Scrolls ett långsammare och mer avancerat spel, vilket kan vara både bra och dåligt. Till att börja med är det inte någon parkpromenad att hoppa in och kötta rankade online-matcher. Först ska du spela lektioner och singleplayer-uppdrag för att lära dig grunderna och låsa upp nybörjarlekarna. Sen ska du helst knåpa ihop en egen lek och lära dig hyfsat avancerad taktik innan det blir skarpt läge. Och inuti online-bataljerna kan de som är ute efter snabba tillställningar säkert tröttna på matcher som tenderar att bli ordentligt seglivade.

Men om högt tempo inte är den stora paradgrenen så briljerar Scrolls istället med taktiskt djup. Resurssystemet och spelplanen gör att det krävs mycket av mig som spelare, och när jag vinner känns det som att jag gör det för att jag är bra – inte för att jag råkar dra rätt kort vid rätt tillfälle.

Du lär slippa uppgradera datorn för att spela. Det är bra.

Korten införskaffas i sin tur via en betalningsmodell som känns väl genomtänkt och rättvis. Du köper spelet som vanligt, sen skaffar du alla prylar för guld som du samlar när du spelar. Att betala med riktiga pengar går också men är inte något krav. Möjligheten att köpa och sälja specifika kort, och därmed sträcka ut långfingret åt RNG-gudarna, känns också som en välkommen möjlighet.

Scrolls gör helt enkelt väldigt mycket rätt, såväl i butiken som i stridens hetta. Bland magiska varelser, arga bågskyttar och svingande svärd kan den tålmodiga spelaren därför ge sig ut på en djup och givande resa. Ett mer avancerat alternativ till Hearthstone, om man så vill. På gott och ont.

Fotnot: Vi recenserar pc-versionen av Scrolls.