Battle for Europe är en fristående expansion till Cossacks 2: Napoleon Wars vilket innebär att du inte behöver ha det sistnämnda för att spela spelet. Bland nyheterna så återfinns tre nya arméer, över 180 nya enheter, 190 nya byggnader samt några nya formationer.

Starforce-trubbel

Jag vill inleda med att resa ett varnande finger då jag inte inte förstår vad det är som spelbranschen har emot sina kunder. Det verkar vara mer eller mindre standard idag att göra det så svårt som möjligt för kunderna att spela sina inköpta spel. Precis som många andra titlar på marknaden så använder sig Battle for Europe av Starforce, ett kopieringsskydd som för många är förenat med instabilitet och systemkrascher. För min del så resulterade installationen av spelet i att några av mina USB-tillbehör slutade fungera och konfilkter med Bluetooth-drivrutinerna uppstod.

Realtid eller inte?

I kampanjläget möts man av det klassiska realtidsstrategi-upplägget. Här gäller det att bygga upp en hembas, samla resurser och bygga trupper för att på bästa och smidigaste sätt förinta motståndarna. Som kryddan på moset så bör man även ha koll på truppernas moral och trötthet vilket ibland tenderar att bli svårt. Multiplayerdelen har ett liknande upplägg men där möter du istället dina vänner, har du ont om vänner för tillfället så finns det även ett multiplayerläge där du kan spela mot datormotståndare. Battle for Europe är en aning segare än vad många andra RTS-spel är så räkna med att få lägga ned lite tid på varje uppdrag. Det gäller att noggrant planera varje attack och att försöka dra fördel av terrängen.
Det bjuds även på ett spelläge med namnet Battle for Europe. I detta läge så är inte striderna längre i realtid utan blir istället turbaserade. Battle for Europe påminner en del om Risk, med en zonindelad spelplan, och är mer komplicerat i sin natur än kampanjläget då man nu erbjuds att hantera bland annat diplomati, allianser och handel. Detta spelläge kräver en hel del tålamod då det tar ett bra tag för alla spelare att göra sina drag.

Gammal grafikmotor

Den artificiella intelligensen i samtliga spellägen är väldigt bra för den här typen av spel. De känner till hur de ska nyttja vegetationen, är smartare i sina anfall och sätter ibland upp fällor för att anfalla en bakifrån. Rent grafiskt sett så är Battle for Europe ganska långt bak i utvecklingen och använder sig fortfarande av tvådimensionell grafikmotor. Detta till trots så är det en enormt härlig känsla att se sina trupper ställa upp sig för att sedan dra iväg en ordentlig salva med sina gevär. Ljudeffekterna är riktigt bra och passar väl in i spelet. Musiken blir dock efterhand mer och mer tjatigt vilket resulterade i att jag efter någon timmes spelande slog av den. Något som ofta brukar vara vacklande är röstskådespelarinsatserna men är i det här spelet faktiskt riktigt bra.

Summa summarum

Sammanfattningsvis så är Battle for Europe ett välgjort spel trots att det till utseendet ser ganska föråldrat ut. Jag rekommenderar framförallt spelet till dem som gillat tidigare spel i serien och till dem som är historiskt intresserade då många av händelserna i spelet baseras på verkliga historiska scenarion. Är du den som söker efter ett snabbt strategispel i stil med Starcraft så är det här helt fel spel för dig.

Testdator:

Intel Pentium 4 2.8 GHz
Radeon X800XT 256 MB
2 GB minne
Windows XP (SP2)