En pojke vaknar upp i en by och får rollen som den nya jägaren. Har vi hört detta förut i något rollspel? Ja, men skillnaden i Monster Hunter Freedom Unite mot andra linjära rollspel på marknaden är just att spelet byggs upp och kretsar kring att samla materia från omgivningen och jaga monster i den.

Skådeplatsen är byn Pokke och du får konstruera din egen farm och bygga upp en karaktär. Det gör du genom att ta dig an massvis med uppdrag från behövande byinvånare. Ett viktigt inslag är pokkepoints som fås genom att ta treasure hunter quests eller att träna i training school. Med dessa kan arealen av sin farm utökas och fler grödor, djur och materia går att utvinna. En positiv spiral anläggs i och med detta och drivkraften för att bege sig ut på nästa uppdrag finns i och med att man vill se fler miljöer, möta och besegra fler fiender och förbättra statusen för sin karaktär.

När ett uppdrag tas framgår det vilka förutsättningarna för det är, det vill säga vilken belöning som ges när det är avklarat, vem kontraktet är bundet till, tidsgräns, plats, huvudmonster, speciella omständigheter (dag, natt m.m.), vilken spelarnivå som ska ha uppnåtts för att få göra uppdraget och lite mer detaljerad information om uppdraget i allmänhet. Som i alla rollspel har olika miljöer sina specifika attribut som skapar grogrund för de materiell som är unika för just det området.

Det är väldigt viktigt att klä sig rätt och förbereda sig med de vapen och tillbehör som krävs för att kunna överleva och agera så effektivt som möjligt. Spelet har ett onlinestöd och uppdragen kan spelas med mänskliga medhjälpare över nätet, något som gör strider och uppdrag än mer taktiska. För den som vill spela allt ensam finns så kallade Felynes, en kattras och som går att köpa till sig och hyra som medhjälpare på fältet.

Habegäret en drivkraft

Ägande eller habegär är en väldigt stor drivkraft och det är det som rollspel generellt vill locka fram hos spelarna. I Freedom Unite stimuleras du av att uppnå något, att bygga en egen karaktär från grunden. Denna används sedan för att samla på dig materiell från världen, som öppnas mer och mer ju högre nivå du når. Artrikedomen ökar i takt med den tid du ger spelet, vilket gör att dess värde och charm successivt ökar.

Det här är ett spel som blandar avkoppling och äventyr på ett utmärkt sätt och det har med det uppdragsbaserade upplägget att göra. När ett uppdrag genomförs gäller det att hålla tungan rätt i mun och koncentrera sig på att klara det. Väl avklarat är det en fröjd att få återgå till byn igen och lyssna på den sagolika musiken. Som nämnts finns det en hel del att ordna och pussla med i Pokke samtidigt som ett nytt äventyr aldrig är långt borta. Skönare kontraster får man leta efter!

Sommarens äventyr är räddade!

I lågkonjunkturtider som nu blir det än svårare att förverkliga något verkligt äventyr i exotiska landskap utomlands. Att Monster Hunter Freedom Unite släpps just nu känns därför helt rätt - det ger oss européer chansen att bygga upp våra egna herravälden på PSP:n. För den som gillar Pokémon och vill avancera till en djupare nivå är detta spelet att ta till när det finns möjlighet. I och med att Monster Hunter är uppdragsbaserat är det som klippt och skuret att ta upp och spela då och då.