Del två har vissa svårigheter att leva upp till dramatiken i seriens inledning, men där finns ljusglimtar!

Det rätt trista men ofta nödvändiga mittsäsongsavsnittet kom redan i avsnitt två av Game of Thrones. I ett par rätt hoppiga och spretiga timmar bekantar vi oss med en mängd nya ansikten, slåss med svärd, skjuter armborst och skakar på huvudet över världens allmänna jävlighet. Storyn som tog en sådan hemsk vändning i slutet av första avsnittet drivs visserligen vidare, men det känns lite som en MTV-klippt musikvideo för hyperaktiva. Scenerna växlas konstant utan rytm.

Och tekniken är om möjligt värre än i första avsnittet. Det hackar, fräser, försvinner undertexter och hakar upp sig. De få gånger vi faktiskt får styra våra huvudpersoner handlar det mest om att ta sig fram via en snitslad bana. Känslan av upptäckande och förundran finns inte riktigt där, och jag ville faktiskt mest av allt bli klar med avsnittet, trots att vi nu får besöka The Wall och Yunkai.

Visst finns det ögonblick. Jon Snow, som ju inte vet någonting, är förtjänstfullt porträtterad till skillnad från Margaery Tyrell och Tyrion Lannister, som båda är styltigt överspelade och har karaktärsmodeller som körts genom ugly-kvarnen. Jons och surmulne väpnaren Tuttles scener känns bistra och Game of Thrones-iga i kontrast. Även Mira Forresters äventyr nere i King’s Landing har fått momentum, och är det någonstans som det intrigeras så är det i det kungliga hovet. Mira kommer att växa till en karaktär att räkna med, precis som Sansa Stark i tv-serien, kom ihåg var ni läste det först.

Men var är sexigheten? Där tv-serien visserligen överdriver och älskar nakenscener över all vett och sans är allt vad gäller ångande interaktioner mellan människor som bortblåsta i spelet. Såklart för att man inte ska behöva smälla på en barnförbjudet-märkning, men resultatet blir lite som att kapa bort en fjärdedel av det som gör tv-serien så… attraktiv, i brist på bättre ord.

Jag hoppas att det hämtar sig i tredje avsnittet, att det känns mindre forcerat och mer klassiskt dramatiskt. Och jag skulle gärna se fler pusselinslag, men gärna med lite tanke bakom. Och Telltale, skippa de hemsnickrade sångerna, det är inte värdigt.

Spoilers: Själv hatade jag gnälliga jädra ethan från ettan, jag föredrog definitivt mer att gestalta mig som rodrik den okuvlige, Rodrik började som en tråkig alldeles för seriös 1:e arvsvinge, nu när han nästan dött och delat likvagn med sin far och... 09/02 Förstår inte varför dom inte kan slå på stort med ljudkvaliteten. Om ljudet inte var så dåligt hade jag kunnat acceptera att animationerna är så fruktansvärt dåliga. 08/02 Bra episod, storyn är i toppklass! Ett litet minus för att grafikmotorn hackade i några scener (PS4-versionen) men det var inget som störde helheten och det är ju storyn som är det viktiga i såna här spel. Tummen upp! Bra sånginsatser. Nästa episod blir... 07/02 Alltså vad är det för plus och minus ni ger ?nog inte det är det första jag skulle ta och klaga på i ett sånt här spel. Jag själv tycker väl att grafik och röstskådespelare hållet måttet bra, däremot måste jag säja att det är föööööööööör korta episoder... 07/02 Han gav såvitt jag kan se inte uttryck för det alls. Han sa att episoden var godkänd, och att Telltales lägstanivå är hög. Du lägger ord i munnen på honom. 06/02 Vantar ivrigt pa del 2 av Borderlands, forsta avsnittet var riktigt kul. 06/02 Har inte spelat igenom episode 2 än, men jag hoppas jag tycker det är bättre än så. Själv tycker jag nog att The Wolf Among Us är Telltales bästa, det fick mig att börja läsa serien :P. Så mer av det please. 06/02 Så ditt betyg påverkas av vilka förväntningar du har på spelet utifrån de som tillverkat det, vilken budget det har, och så vidare? så ett spel från ett litet indieföretag som inte släppt ett spel tidigare hade kanske fått en 3:a? 06/02 Absolut inte, det är bara att köra. All info du behöver får du in game. Det är förstås roligare om du sett serien, då kan du relatera till VISSA karaktärer och händelser, men det är absolut INTE ett krav. :) Köp spelet, spela det och njut! 06/02 Hahahahaha! Jag döööör! <3 06/02