Pirater, kannibaler och kolsvart stämning. Sunless Sea är inte kul någonstans, men kapten Frost beordrar dig ändå att spela det.

Gigantiska krabbor slår med klorna mot skrovet samtidigt som pirater skjuter hål i seglen. När vi slutligen tar oss därifrån och tror att läget är under kontroll blir besättningen galen av alla de andra fasorna som lurar på de mörka haven. Och när maten tar slut vänder de besticken mot varandra.

Kusliga #Sunless Sea är ett roguelike-inspirerat spel som nu är sjösatt på riktigt och därmed lämnar early access-versionen kvar i hamnen. Äventyret utspelar sig i samma viktorianska goth-universum som utvecklarna #Failbetter Games skapade i sitt webbläsarspel #Fallen London – en dyster och konstig värld där vi axlar rollen som sjökapten som ska uppnå sina personliga mål.

Stämningen serveras i tjocka, svarta skivor.

I grunden ligger ett resursbaserat system, inte helt olikt det från det smått briljanta #FTL: Faster Than Light, där det är viktigt att hålla koll på bränsle och förnödenheter för att klara livhanken. Ibland bör man ta den säkra vägen tillbaka till hamnen innan resurserna tar slut, men samtidigt lockar skatterna djupare in i dimman med sina rikedomar. Valet är ditt, men var beredd på att leva – och förmodligen också dö – med konsekvenserna.

De första timmarna bland vågorna kan vara ganska förvirrande för nybörjaren. Föremålen och statuseffekterna är många, och systemet för uppdrag och att träffa nya personer är lite för stökigt för sitt eget bästa. Utvecklarna beskriver miljöerna som slumpgenererade, men man ska ha klart för sig att det påståendet är en sanning med modifikation.

Oslumpat

Samma platser dyker upp i alla spelomgångar, men på en aning modifierade positioner. Eftersom den permanenta döden (som dock går att undvika genom att aktivera manuella sparfiler) är en inbyggd mekanik innebär det att mycket av materialet kommer spelas om flera gånger. I kombination med ett i allmänhet ganska lågt tempo tar det ett bra tag innan man kommer på rätt köl och har en så stor förmögenhet att den kan gå i arv till framtida kaptener.

Det är väl värt att ta sig igenom den inledande förvirringen.

Men det är värt att ta sig igenom den något sega och opedagogiska inledningen, för bakom den döljer sig en fascinerande och djupt atmosfärisk värld fylld med hemligheter och gåtor. Vilka är de tre märkliga systrarna som bor ensamma i en herrgård, och vad är egentligen grejen med den där ön där det bara bor massor av brevbärare? Det finns många spännande intriger att ta del av, och svaren hittar du ute på havet. Förutsatt att någon av dina kaptener överlever tillräckligt länge.

Skicka en rättelse