Efter en fantastiskt bra förhandsversion är förväntningarna på Overlord II skyhöga. Kommer spelet leva upp till dessa efter en djupdykning i problemlösning och slaktande med en klunga minions till hjälp? Låt oss ta en titt.

När vi återvänder till de snöiga skogar som gestaltade vår förhandstitt av Overlord II är du åter på plats i den oskyldiga lilla byn ute i vildmarken. Efter att snabbt ha spelat igenom första kapitlet av historien får du se vad som döljer sig på andra sidan jordskorpan. Många år har gått och du är nu den mäktiga herre som demonerna i underjorden alltid väntat på. Det är dags att utrota det goda på jorden och det kräver tuffa tag.

I din nya, långbenta skepnad ger du dig åter ut i världen. Till din hjälp har du ett tjugotal minions, som ser ut som små demoner med galna ögon. Hela tiden är du på jakt efter de små skimrande ting som kallas livskraft. Dessa får du genom att gå loss på sälar, vättar och allt annat sött och levande i omgivningen. Med denna livskraft kan du sätta fler av de demoner du styr och ställer över till liv.

Då och då kan du stöta på portaler till underjorden, eller "The Netherworld" som demonerna kallar ditt högkvarter. Här kan du frammana fler demoner med några enkla musklick. Och där kommer vi till spelets otroligt smarta kontroller. Vänsterklicka: trolla fram fler minions eller beordra dem att exempelvis klubba ner en hord med människor. Högerklicka: släpp minions fria från de sysslor du givit dem. Utöver dessa kontroller finns några få till, som är minst lika enkla. Spelet har ett enkelt upplägg och är gjort för att få en så smart överblick över sina demoner som möjligt. Enkelhet i all sin ära, men vad mer finns att njuta av?

Välkommen till vapenkammaren

Vid en första anblick ser världen ganska innehållsfattig ut. Idéerna om vad du ska göra härnäst är raka och det är inte det friaste spelet som finns, det ska erkännas. Men när du gräver lite, finner du mycket roligt att underhålla dig med i åtskilliga timmar.

Förutom huvudstoryn finns småuppdrag du kan roa dig med. Döda 1000 vättar till exempel, samla mer vapen och rustningar, eller leta upp och samla alla de specialprylar som finns att hitta runt om i spelvärlden. Allt detta gynnar dig på något sätt och det kan vara underhållande att göra när du tröttnat på att följa storyn.

Overlord II är ett typiskt rollspel som använder sig mycket av problemlösning. När du kör fast är det bara att tänka tillbaka på vad du sett på vägen dit du nu är. Varje gång jag fastnar är det något litet jag skyndat förbi och missat som måste lösas för att få se mer av historien. Här har dock spelet ett litet problem: i en tid då frihet ofta hyllas saknar Overlord II just det. Det är, som redan nämnts, ett linjärt spel och du får inte många alternativa vägar att välja mellan, om ens några alls, vilket är lite tråkigt.

Är du nästa demonherre?

Overlord II har något som många andra spel saknar - en kanonstory. Den dryper till bredden av satir och varje mening känns genomtänkt. Angående röstskådespelarna finns det inget att klaga på och det är kul att bara springa runt och prata med sina undersåtar i högkvarteret Netherworld. Kontrollerna är som sagt kanon och krånglar väldigt sällan. Det spelet skulle kunna falla på är bristen av frihet och alternativ. Visst, sidouppdragen finns, men jag kan tänka mig att det möjligtvis inte räcker för alla rollspelsfantaster där ute.

Men för er andra är detta ett kanonlir. Det underhåller, både med komik och inviterna att gå loss med klubba och magi på allt som rör sig. Overlord II är ett av årets roligaste rollspel och absolut värt att lägga lite tid på. Själv är jag mycket nyfiken på hur man skaffar sig en partner i Netherworld. En demonkompis nämnde just att det kanske dyker upp en del kandidater längre fram...

Skicka en rättelse