Vinterns stora PS4-spel orsakade en eldstorm - hur kort är egentligen The Order: 1886? Fredrik Eriksson ger svar: alldeles för långt.

Det är skillnad på tid och tid. Den senaste veckan har internet fullkomligen exploderat. Anledningen? The Order: 1886 rapporteras vara drygt fem timmar kort. Ridå. Kalkon på förhand. Dömt till döden innan rättegång. Mitt i den brinnande ilskan missar dock många något viktigt. Istället för att stirra oss blinda på timmar, minuter och sekunder borde vi fråga oss själva vad valuta för pengarna egentligen är. Vad gör spelskaparna egentligen med den tid vi förväntas tillbringa i deras världar? Är den mödan värd?

Viktorianska London möter teknologi och mytologi. En särpräglad mix.

Fem fantastiska timmar är i min bok alltid värt tusenfaldigt mer än femtio mediokra. Det är den värdegrunden jag utgår ifrån efter nästan precis åtta timmar med The Order. Och jag ställer mig frågan: var det värt det? Svaret är nej.

Det handlar inte om mängden tid, utan om att #Ready at Dawn inte vet vad de ska göra av den. De försöker berätta något, men alternativa London årgång 1886 blir ofta ett fånigt hopkok av riddare kring runda bord, varulvar, annat oknytt, odödlighet och den heliga graalen. De försöker göra ett spel, men coverstriderna är genant generiska och staplas på varandra utan eftertanke. De har gjorts bättre många gånger i långt äldre spel. Och det som jag kallar dödsrum, små områden fyllda med dussintals fiender, slängs in bara för att. De är mördande tråkiga.

Striderna har sina stunder men dessvärre ännu mer dödkött.

Ready at Dawn försöker också skaka liv i tempot, men det känns som en lång natts färd mot dag. Stundtals händer ingenting och jag tvingas lunka – för ibland går det inte att springa – tvärs över döda ytor. Inte ens det som ska vara chockerande vändpunkter gör avtryck då de går att se på flera mils avstånd. När vår torrboll till hjälte, sir Galahad, ger upp ett avgrundsvrål av sorg sitter jag och försöker räkna ut hur många timmar som rimligen borde vara kvar. Jag känner ingenting just då, förutom tristess. Ett underbetyg.

Nej, Ready at the Dawn saknar fingertoppskänsla, vilket är bisarrt med tanke på det Daxter och de God of Wars studion har på cv:t. PSP-titlarna var knappat nydanande, däremot väldigt bra. The Order är varken eller. Men att det skulle vara en kraschlandning är överdrivet, för även här har internet missat målet. Ryktet om dess qte-död var överdrivet.

När två blir ett

Inledningen i fängelsehålan under Westminster är förvisso djupt nedsänkt i quick time-inslag men därefter hålls de på anständig nivå. Och till skillnad från mycket annat har de oftast en poäng. När Galahad ska fly från fängelset blir jag och han ett. Jag känner kraften i hans slag, det bultande i hans sår. Det går att använda den här utskällda mekaniken på sinnrika vis. #Telltale gör det nästan jämt, Yu Suzuki gjorde det redan i Shenmue. Att mycket förtäljs via mellansekvenser och enkla knapptryck behöver inte heller vara ett ok att bära, för vi har kommit till en tid i spelhistorien där interaktiva berättelser inte längre är synonymt med avträdeshögar.

Lättantändlig gas och gnistor är som ler och långhalm.

Dock tappar hantverkarna slutligen greppet. Sista bossfajten, som borde vara bombastisk, är mer eller mindre en karbonkopia på ett annat qte-schabrak några timmar tidigare. När det borde vara en nervpärs är det istället en annan typ av pärs. Sådana beslut är obegripliga – eller kanske bara ett tecken på tidspress? – men också talande för hela spelet. För trots ringa kvantitet finns inte tillräcklig kvalitet för att lyfta The Order ur medelmåttans träsk.

Föregående Nästa
Skaffade detta för 199 Kr och för den slanten känns det helt ok. Kontrollen tycker jag inte det är något fel på och det spelar inte direkt sämre när man pangar på än andra sådana här action spel. Men jösses vad allergiskt jag är mot deras "film" kamera... 15/04 Att de använder sig av film-grain och vinjettering är ju en del av deras art direction. Estetiska val som varken gör grafiken bättre eller sämre. Om du inte gillar det, är det ju en sak, men att klanka ned på grafiken för att de vill göra något som ser... 24/02 Jäkla massa gnäll från människor som inte ens testat spelet i denna tråden. Spelet är bättre än "de självutnämnda experterna" antyder. Det har sina små brister men har man en ps4 tycker jag det är väl värt att lira igenom förr eller senare. 8,5/10 24/02 Förstår inte allt hat. Har kanske spelat en 5 timmar och haft jäkligt kul hittills. Nej det är ingen revolution av spelbranschen men det hade jag knappast förväntat mig heller. 23/02 Vi får väl hoppas på en uppföljare (The Order: 1887?). Med svar på allt :D 23/02 Alldeles för långt tyckte jag inte att det var men lite för enformigt kanske. Var så sugen på att veta vad som hände med huvudkaraktären efter, blev han batman eller vad? :) 22/02 http://ladda-upp.se/files/2015/b138142.png seriöst, lirat några timmar in (fram till zeppelinaren) och i bland känns det som man är i en CGI-film, grafiken är helt makalös.. :) 22/02 Mkt negativ du var till detta spel. Spelet är helt underbart enligt mig, otroligt snyggt för att vara på konsol. Älskar storyn med det hela som det bjuder på. Har knappt något negativt att säga om detta spel, bara några få missar. Trodde när jag kollade... 21/02 Håller med dig! Supersnyggt, bra ljud, härlig atmosfär och riktigt underhållande. Jag gillar spelet så tummen upp, och det ska givetvis spelas på hard-nivå :) Kan inte påstå att det är särskilt svårt på hard, men lite lagom utmanande åtminstone och defi... 21/02 Måste nog säga att jag personligen inte upplever något utav de negativa som sägs eller står i denna recession. Tycker spelet är bra, snyggt som fan och bra tempo, storyn får en att vilja spela mer än mindre. Enda tråkiga var att sjukhusdelen i spelet... 20/02
Skicka en rättelse