Äntligen får vi återse vår favorit-absolut-inte-en-vampyr Vlad och de fyra namnlösa trollkarlarna och är i samma toppform som förr.

Magicka 2 ger mig en indirekt chock redan innan genomspelningen ens börjat. Vid en snabb fika med Paradox frispråkiga VD Fredrik Wester får jag veta varför spelet släpps på PC och Playstation 4, men inte på Xbox One. "Vi ville inte betala tio tusen dollar varje gång vi ska patcha spelet. Sony var betydligt mer öppna för att jobba med oss. Dessutom verkade de verkligen gilla spelet, de sade att det var precis den sortens spel de ville ge sina spelare. Fast faktum är att de inte var mest förtjusta i Magicka 2, de ville helst av allt ha Hollowpoint!" Så nu vet du varför Magicka 2 (och Hollowpoint) bara kommer till Sonys konsol, inte Microsofts.

Jag spelade, precis som 90 % av er läsare, det första Magicka tills fingrarna blödde och tills formelingrediensernas bokstäver var bortnötta på tangentbordet. Det var ett spel där du kombinerade upp till fem snabba tangenttryck med en riktning för att kasta magier i fristil åt alla håll. Ofta rakt på din kompis, som givetvis inte hade vett nog att hålla sig ur vägen när du skulle kasta en blixt-vatten-eld-stråle på ett bossmonster. Och resultatet blev det förutsägbara: rent och skärt kaos, hat, hämnd och eldklot. Samt ett alldeles underbart co-op-spel, trots att det var nästan kriminellt trasigt när det släpptes.

Magicka 2 är inte trasigt. Det är ett bra tag kvar till release och vi får inte se något av storyn. Det vi får göra är att spela igenom ett uppdrag och en arenautmaning i multiplayer, fyra journalister framför en fet tv-skärm, med varsin PS4-kontroll i handen. Jag minns livligt hur lätt och det var att spela med mus och tangentbord, hur trollformlerna flödade utan ansträngning från fingrar som lärt sig mönstren utantill. Jag måste medge att jag är lite oroad, ska det verkligen funka att spela ett spel med så många snabba knappkombinationer med en handkontroll?

Bättre en kontroll i handen...

Det visar sig snabbt att det fungerar utmärkt. De åtta olika element du kan använda (eld, vatten, elektricitet, arcane, sköld och några till) finns på de fyra toppknapparna, fyra av dem kommer du åt genom att samtidigt hålla ner R1 ("vänsterbumpern" för oss som egentligen gillar Xbox-kontrollen bättre) och därefter väljer du antingen att kasta på dig själv eller runt omkring dig med en knapptryck, eller drar högerspaken åt ett håll för att sikta. Olika kombinationer ger precis som tidigare olika effekter.

Jag kommer snabbt ihåg att element+sköld blir en "ward" som skyddar mot olika element – helt ovärdeligt när vi får slåss mot stora mängder eldsprutande fiender. Jag använder, nästan utan att tänka, en kombination av eld och arcane för att skapa en mäktig eldstråle över hela skärmen och att trycka in fem helande element och använda dem på mig själv går automatiskt efter några minuter. Dessutom tar det säkert minst 5-6 sekunder innan jag försöker använda elektricitet i min dyngblöta trollkarlskåpa, med både ett lika komiskt som dödligt resultat.

Det är då man har nytta av sina vänner, som kan rädda mig från själva döden med en av fyra "magicks", som numera finns på styrkorset och är betydligt lättare att använda när det krisar än de var i det första spelet. Dock måste man vänta en stund på att de laddas upp igen, och det är förstås inte alltid de andra tre vill återuppliva mig, om jag råkat spränga mig själv och av misstag skadat dem rejält på samma gång.

Detta är spelets unika själ. Dess magi, om uttrycket tillåts mig. En strid där vi fyra jobbar ihop, blöter ner fiender och avrättar dem med elektricitet, eller kokar hummermonster med ångstrålar i perfekt synk, kan blixtsnabbt förvandlas till ett kaos där vi kombinerar motsatta element och spränger varandra i bitar eller helt enkelt råkar hamna lite för nära polarens eldklot, med komiskt resultat och efterföljande hämndlusta.

Jag vet inte om singeplayerkampanjen kommer att vara mer spelbar, men jag vet redan nu att Magicka 2 har fångat det som gjorde ettan så bra. Ett co-op-spel där man kombinerar ihop trollformler i flykten, dödar och hjälper sina medspelare i lika mått och framför allt skrattar hejdlöst även när man själv dör av ren klantighet. Det här är redan en succé i mina ögon, och när du får spela det kommer du att hålla med.