Codemasters vann striden om namnet Operation Flashpoint och en uppföljare är därmed på gång. Men Bohemia, som snickrade ihop originalet, har just släppt en andra andlig uppföljare. Vi berättar hur bra de lyckas.

Den icke officiella uppföljaren till Operation Flashpoint fick namnet Armed Assault på grund av rättighetsstrul med de gamla utgivarna #Codemasters. De i sin tur utvecklar nu #Operation Flashpoint 2 med ett helt annat team. Bohemia å andra sidan fortsätter med Armed Assault-serien och nu är Arma 2, som det heter, här.

En uppföljare

- utan direkta kopplingar till föregångaren

Trots sin stämpel som uppföljare fortsätter inte berättandet där det första slutade. Krigsskådeplatsen är nu det fiktiva östeuropeiska landet Chernarus (som för övrigt betyder Svartryssland). Inbördeskrig har brutit ut i denna före detta Sovjetstat där västvänliga demokratiska krafter försöker hindra att makten tillfaller de gamla prokommunistiska styrkorna. Landets västvänliga regering ber om hjälp och USA är inte sena med att skicka stöd i form av militära styrkor.

Enspelarkampanjen inleds med det amerikanska intåget i Chernarus. Du antar rollen som en marinkårssoldat i specialstyrkan Team Razor som har hand om diverse spanings- och sabotageuppdrag. I ditt första uppdrag gör du en landsättning i mörkret med helikopter. Ditt uppdrag är att samla information och neutralisera en radiomast. Friheten gör kampanjuppdragen mindre scriptade än vad vi är vana vid och du kan göra aktiva val när det gäller olika delmål. Du uppmanas också att utforska och ta egna initiativ. I reklamen har utvecklarna beskrivit kampanjen som spelarstyrd och med rollspelselement, likt #Oblivion. Jämfört med #Armed Assault är den ett steg i rätt riktning men den känns alldeles för opolerad och buggig i dagsläget för att vara ett säljande argument.

I Arma 2 kan du hoppa över staket

Andra nyheter för singleplayerfantaster är två spellägen kallade armory och boot camp. Det förstnämnda låter dig testa vapen och fordon under olika stridsscenarion. Det sistnämnda är inget annat än en glorifierad tutorial där du lär dig kontrollera din karaktär. Förutom dessa finns ett gäng enspelaruppdrag som slänger dig direkt in i stridigheterna och låter dig testa olika aspekter av spelet utan att du behöver ta dig an kampanjen.

För mig är spelets kronjuvel utan tvekan den löjligt lättanvända och väldigt kraftfulla editorn. Här är det bara den egna fantasin som sätter gränserna. Lägger man ned lite tid och energi kan man skapa riktigt avancerade scenarion. På den gigantiska spelplanen är sandlådefaktorn med andra ord oerhörd.

Föregående Nästa
[quote=S_Z] masquerade, stalker, witcher m.m. har alla fått sämre betyg än de förtjänar pga av buggar. o jag tycker inte buggar borde påverka betyget, för folk som lyssnar på dessa recensioner går miste om helt fantastiska spel... 06/04 "formulera sina problem bättre än "fail" mig lite konfunderad". högfärdigt, barnsligt svammel kallar jag det. såna som du erenthal är sååå löjliga, väx upp... 06/04 Jag har spelat mycket sen spelet först släpptes i Sverige (fullversion alltså) och inte sett AIn gå genom byggnader en enda gång om man bortser från staket som PerfectCrime nämner, så det kan knappast vara speciellt vanligt. Inte heller har jag sett for... 07/07 Jag har spelat demot ganska lite men redan sett ett stort antal buggar och felande AI, t.ex. när fordon placeras ut på SP-banorna så landar dom ovanpå byggnader och fastnar, soldater som sitter som förstenade i kulsprutenästen, soldater som går rakt ige... 07/07 Det sjuka med arma2 är att de buggar som fixades i operation flashpoint, kom tillbaka till Arma. Sedan patchades arma med flertalet patchar som återigen rättade till de gamla flashpointbuggarna i Arma. Och nu fan är samma buggar tillbax igen från operat... 07/07 Skulle gärna vilja veta vilken soldat som överväger att hoppa när man bär på 30kg utrustning. Klänga sig över ett staket kan jag förstå, vilket man också kan göra i Arma2. Men hur möjligheten att springa runt och hoppa ute i det fria skulle tillföra någ... 06/07 Bra fråga! Hoppa är grymt överskattat. Vill ni hoppa så sätt er på en satchel och bränn av den :) 06/07 Vad är det med människor som absolut vill hoppa i en soldatsimulator? Jag undrar hur många soldater i verkligheten som hoppar mitt i en strid? Eller som i alla vanliga shooters (cs, bf, cod...) när de stöter på en fiende på någon meters håll och sätter... 06/07 "I Arma 2 kan du hoppa över staket" Haha, det bästa på länge. 05/07 Håller med dig fullständigt. Det diskuterades rätt flitigt om detta i det officella forumet när de första recensionerna från tyska sidor kom ut och inte gjorde annat än att diskutera buggar. Dessa recensioner är för mig helt värdelösta. Hade jag lyssnat... 05/07
Skicka en rättelse