Codemasters vann striden om namnet Operation Flashpoint och en uppföljare är därmed på gång. Men Bohemia, som snickrade ihop originalet, har just släppt en andra andlig uppföljare. Vi berättar hur bra de lyckas.

I fråga om atmosfär finns det inte mycket att klaga på. Både ljud och grafik har fräschats upp rejält. Även de stelbenta animationerna har gjorts om från grunden. Det är till exempel möjligt att byta magasin utan att man måste stå stilla. Handsignaler har också introducerats. Tyvärr kan inte en animation avbrytas vilket ibland leder till en del komiska resultat. Blir du till exempel träffad av ett dödligt skott mitt under ett vapenbyte måste animationen gå från start till slut innan du lägger dig ned och dör.

Lågsniffande flygplan måste ibland passa sig för hösnuva

De höstliga landskapen varierar från djupa skogar till öppnare dalar med bländade soljus och starka färgkontraster. Ljudeffekter från vindpustar, knakande träd, insekter som surrar gör att illusionen av närvaro blir stor. Däremot kunde utvecklarna gärna ha tonat ned den alldeles för överdrivna användningen av bloom och motion blur. Men trots det fagra utseendet känns spelet bättre optimerat än vad Armed Assault någonsin var. I vanlig ordning är skalbarheten stor och saker är enkla att ändra. Det märks att stor tyngd har lagts på att göra spelarupplevelsen mer verklighetstrogen. Jag är djupt imponerad av atmosfären men det finns andra problem som förstör mycket av spelupplevelsen.

Under vissa uppdrag har jag inte kunnat genomföra olika delmål på grund av buggar eller designmissar. Trots att den artificiella intelligensen sägs ha fått sig en rejäl uppgradering lider den av svåra brister inom pathfinding och beslutsfattande. Men ibland kan den imponera, med soldater som flankerar, skjuter nedtryckande eld, tar skydd och inte skjuter prick på flera kilometers håll. Problemen med AI:n i Operation Flashpoint och Armed Assault är väl kända sedan tidigare och jag hade inte förväntat mig någon revolution den här gången heller. Kort och gott kan man säga att AI:n uppför sig vi är vana vid i en Bohemia-produkt.

Team Razor - en räddare i nöden

Det är inte bara enspelarkampanjen som har en del problem, även multiplayer känns en aning oslipat. När det gäller spellägen finns det inte mycket att klaga på: de är varierade och bjuder på en rejäl utmaning där 50 personer kan slåss om herravälde på den gigantiska kartan. Ett gott tecken är att det redan finns ett stort antal lågpingande servrar som är relativt fulla med folk, både nöjesspelare och klanfolk. Nätkoden är en aning buggig och skulle behöva lite polering. Det här hänt att jag blivit utkörd från spelsessioner och att spelare och fordon laggat oerhört trots en ping som legat under 50-strecket. Ett plus är att det finns verktyg för att skapa en dedikerad server för bästa prestanda. Annat som är värt att nämna är att enspelarkampanjen kan spelas igenom i co-op.

Gammal skåpmat

- i fårakläder

Det har gått ett par år sedan Armed Assault släpptes och det märks att Bohemia lärt sig mycket sedan dess. Utvecklarna lyssnar på sina kunder och gör många förbättringar, vilket är positivt. Förväntar sig man alltför mycket lär man dock bli besviken - Arma 2 påminner om min tungt moddade Armed Assault-installation. Spelet är visserligen snyggare och har bland annat en mer påkostad enspelarkampanj men det känns fortfarande som något saknas. Uppdragseditorn, multiplayerdelen och alla framtida moddar är i min mening det som gör spelet värt att köpa. Bugglistan är i dagsläget lång men den kommer garanterat minska allt eftersom patchar släpps.

Bohemia har ett gott rykte då det gäller att lyssna på sina fans så jag är övertygad om att detta kommer att bli ett lysande spel i framtiden. I övrigt lär gamla spelare känna igen sig i mycket av innehållet, och även i alla brister. Betyger blir således en stark trea av totalt fem möjliga.

Föregående Nästa
[quote=S_Z] masquerade, stalker, witcher m.m. har alla fått sämre betyg än de förtjänar pga av buggar. o jag tycker inte buggar borde påverka betyget, för folk som lyssnar på dessa recensioner går miste om helt fantastiska spel... 06/04 "formulera sina problem bättre än "fail" mig lite konfunderad". högfärdigt, barnsligt svammel kallar jag det. såna som du erenthal är sååå löjliga, väx upp... 06/04 Jag har spelat mycket sen spelet först släpptes i Sverige (fullversion alltså) och inte sett AIn gå genom byggnader en enda gång om man bortser från staket som PerfectCrime nämner, så det kan knappast vara speciellt vanligt. Inte heller har jag sett for... 07/07 Jag har spelat demot ganska lite men redan sett ett stort antal buggar och felande AI, t.ex. när fordon placeras ut på SP-banorna så landar dom ovanpå byggnader och fastnar, soldater som sitter som förstenade i kulsprutenästen, soldater som går rakt ige... 07/07 Det sjuka med arma2 är att de buggar som fixades i operation flashpoint, kom tillbaka till Arma. Sedan patchades arma med flertalet patchar som återigen rättade till de gamla flashpointbuggarna i Arma. Och nu fan är samma buggar tillbax igen från operat... 07/07 Skulle gärna vilja veta vilken soldat som överväger att hoppa när man bär på 30kg utrustning. Klänga sig över ett staket kan jag förstå, vilket man också kan göra i Arma2. Men hur möjligheten att springa runt och hoppa ute i det fria skulle tillföra någ... 06/07 Bra fråga! Hoppa är grymt överskattat. Vill ni hoppa så sätt er på en satchel och bränn av den :) 06/07 Vad är det med människor som absolut vill hoppa i en soldatsimulator? Jag undrar hur många soldater i verkligheten som hoppar mitt i en strid? Eller som i alla vanliga shooters (cs, bf, cod...) när de stöter på en fiende på någon meters håll och sätter... 06/07 "I Arma 2 kan du hoppa över staket" Haha, det bästa på länge. 05/07 Håller med dig fullständigt. Det diskuterades rätt flitigt om detta i det officella forumet när de första recensionerna från tyska sidor kom ut och inte gjorde annat än att diskutera buggar. Dessa recensioner är för mig helt värdelösta. Hade jag lyssnat... 05/07
Skicka en rättelse