MySims Racing är ett bilspel som främst riktar sig till barn. Det ska till en stor portion barnasinne om det ska uppskattas av något äldre spelare.

Grundidén är att du som nybliven racingstjärna ska få liv i en övergiven stad. För att staden ska återfå sin forna glans gäller det att locka till sig motståndare och övertyga dem om att du är en värdig motståndare som de ska ställa upp ett race emot. Ju bättre det går för dig, desto fler karaktärer kommer till staden som du kan bli vänner med och gör uppdrag för.

Tillför inget nytt

I MySims Racing går det att konstruera sin egen simbil. Du tränar upp din körskicklighet genom att spela story-läget och därmed samlar du på dig "essence pearls" (beståndsdelar). Med dessa kan du köpa nya delar till ditt fordon för att förbättra dess prestanda. Denna funktion är spelets centrala del och den gör MySims Racing till en lightversion av andra bilbyggarspel, såsom Gran Turismo och Forza Motorsport.

Dina vänner i staden ger dig uppdrag som är väldigt lika de i #Mario Kart DS och de blir väldigt enformiga. Det enda som skiljer de fyra inriktningarna (samla saker, undvika hinder, tidsgräns och tävling) är vilka karaktärer man utför dem åt och vilka banor de utspelas på. I exempelvis samlingsuppdragen ska du samla ihop allt från pizzor (hjälpa pizzabagaren) till blombuketter (floristen), beroende på vilken verksamhet karaktären driver. Ju bättre du gör ifrån dig, desto gladare blir personen ifråga och desto mer växer verksamheten. Totalt finns fjorton spelbara karaktärer att välja mellan och ett femtontal banor placerade över fyra områden runt staden.

[video=3003]

I flerspelarspelarläget quickmatch får du tillgång till alla banorna direkt vilket gör att du kan komma igång och möta din bordsgranne utan vidare krångel. Om du inte har lärt dig spelet genom storymode känns det dock väldigt rörigt, så börja med handlingen för att lära dig kontrollen först.

MySims Racing är ytterligare en del i MySims-serien, en sorts The Sims-spinoff till Wii (och numera till några andra plattformar). #Electronic Arts vill få spelarna att uppmärksamma seriens övriga delar också, på skivan finns filmer från seriens övriga delar. Vad framtiden vill och hur din egengjorda bil ska ta del i det hela återstår att se.