Mammutar som väntar barn, förståndshandikappade sengångare och slöa sabeltandade tigrar. Vad denna kombination ger i spelglädje får du reda på när vi på FZ tar oss igenom tredje Ice Age-filmens speldito.

En gång i tiden satt jag, som det lilla hyperaktiva barn jag var, framför mitt Super Nintendo. Jag bet mig i läppen och tvingades hela tiden att komma på nya sätt att klara de uppgifter jag ställdes inför. Nuförtiden matas barn istället med spel som Ice Age 3: Dawn of the Dinosaurs där en relativt godkänd svensk översättare berättar att jag ska gå framåt för att klara nivån. Åldersgränsen ligger på sju plus, men det hindrar inte det faktum att spelet underskattar målgruppen. Barn är inte dumma och de utvecklas mer av att behöva tänka till.

Antyder att barn inte riktigt hänger med

Egna erfarenheter säger emot

Storyn bygger oväntat nog på filmens och låter dig testa ett flertal familjära karaktärer. Till en början styr du sengångaren Sid när du ska fixa presenter till Ellie. Som en inledningsnivå känns det rimligt att spelet är så pass simpelt som det är. Men, det finns absolut inget djup. Kontrollen är funktionell men med ytterst begränsade rörelser finns ingen möjlighet att egentligen behöva anstränga sig för att klara av någon uppgift.

Det var en sorgsen dag i den trista spelvärlden. Så trist att till och med karaktärerna tappade livsgnistan.

Race med sabeltandade tigrar mixas med mammutar som sliter upp trädrötter. Den smått excentriska ekorren Scrat bjuder istället på sorts 2d-perspektiv, vilket är det mest klassiska plattformandet du kommer få ta del av. Och det bästa.

Till skillnad från de andra djuren insåg Scrat vad som behövdes för att få till en rolig spelupplevelse. Ett fungerande koncept.

Du samlar in kristaller för att låsa upp diverse godis från filmen – vilket till stor del känns väldigt taffligt. Det finns däremot något charmigt med att använda Sids sengångarnävar för att banka bäver och ur dem utvinna körsbär - jag menar, vem har inte velat utvinna körsbär ur små djur? Dessa, i konjuktion med andra frukter och bär, låter dig uppgradera din hälsomätare och låsa upp flerspelarlägen – som i sin tur bjuder på ytterst lite nöje.

En monoton och bister upplevelse

Ditt barn förtjänar en mer givande barndom.

Ice Age 3 kan mycket väl få ditt älskade barn på max sju år att le några gånger. Men tillsammans får ni antagligen ut mer av att kolla på filmen, eller ha ett Cartoon Network-maraton än av att släpa er igenom spelet. Där #Kung Fu Panda tog barnspelsgenren ett steg framåt är detta ett hopp tillbaka. Förbered dig på en upplevelse som kräver att du inte vill anstränga dig, inte tänka eller känna att du utfört något. Alls.