Ett populärt sätt för sportintresserad att få utlopp för sina frustrationer över dåliga spelare, konstiga laguttagningar och värdelösa taktiker är att spel managerspel. Där kan de själva styra och ställa bäst de vill och bevisa att deras kunskaper och åsikter är de bästa för laget. Men kan ett ett cykelmanagementspel verkligen funka? Kanske inte ännu men Pro Cycling Manager 2006 visar att det finns rejält med potential.

Vill du lära dig att uppskatta ett managerspel så krävs det att du har ett rejält intresse för sport, en stor dos tålamod och en förmåga att bortse från en sparsmakad visuell presentation. Cyanides Pro Cycling Manager passar in perfekt på den beskrivningen och då det handlar om cykel så krävs det nog ett ännu större intresse. Cykel är nämligen en sport som kräver en hel del av dem som väljer att följa den. Loppen är långa och ofta kan mer än 90 procent av dem vara rejäla sömnpiller, men lär man sig bara grunderna så öppnar sig snart en fascinerande värld där taktik och lagarbeta ofta har lika stor del i framgången som cyklisternas trampförmåga.

Vill du lyckas i Pro Cycling Manager så krävs det dock att du kan mer än grunderna. Även om det går, så är det ingen bra idé att luta sig tillbaka och låta datorn göra jobbet. Dels gör det hela upplevelsen rätt meningslös men i de flesta fallen blir utgången inte den bästa. Nej vill du vinna de stora etapploppen, endagsklassikerna och Pro Tour (cykelns världscup) krävs det rätt förberedelse och bra beslut under loppens gång. Först och främst gäller det att rekrytera rätt åkare till ditt lag så du får en bra balans mellan hjälpryttare, bergsåkare och spurtare. När det sedan är dags att tävla måste du ta ut rätt laguppställning anpassad efter loppens banprofil - är det en platt endagstävling kan det vara en bra idé att ta ut de större körstarka cyklisterna som kan gå med i en utbrytning och ta hem en spurt. Satsar du istället på slutseger i något av de tre stora etapploppen måste du istället ta med ett antal lättare åkare som är bra i bergen. Det är hela tiden en avvägning du måste göra. I tävlingar som Tour de France har du kanske ingen åkare som är tillräckligt bra för att vinna i sammandraget och då är det istället läge att satsa extra hårt på etappsegrar genom en bra spurtare eller stark endagscyklist.

Under loppens dikterar du själv hur dina åkare ska bete sig, hur mycket kraft de ska lägga ner, om de ska hjälpa någon lagkamrat, om de ska försöka bryta sig loss eller kanske vill du att de ska hjälpa till med farthållningen. Normalt tar ett cykellopp 4-5 timmar att genomföra men i Pro Cycling Manager behöver det inte ta mer än 10 minuter tack vare att du kan öka och sänka farten hur du vill. Du bör dock inte höja farten till max utan att hålla uppsikt på vad som händer runt omkring dig, annars riskerar du att missa de tillfällen då loppen avgörs. Tycker du sedan att AI:n inte bjuder på en tillräcklig utmaning kan du ta steget online där du kan gå med i ligor eller utmana andra spelare.

I början av recensionen nämnde jag att managerspel oftast inte bjuder på någon större ögongodis och få gånger har det varit mer sant än i Pro Cycling Manager 2006. Det är verkligen inget vackert spel med sina trista modeller, texturer och fattiga animationer. Grafiken är dock funktionell och i ett spel som det här är det betydligt viktigare än att den är vacker att se på. Ljudet håller inte heller någon högre klass, men den fyller sin roll med mjuk bakgrundsmusik och hyfsade kommentatorer som tyvärr används på tok för lite.

Slutord

Precis som med i stort sett alla managerspel bör bara de som är rejält intresserade av sporten i fråga ens fundera på ett köp. Gillar du däremot cykel som sport och vill pröva på att leda ett stall är det inte något dåligt alternativ, den taskiga grafiken till trots. Du kan kontrollera det mesta som har med stallet att göra både före och under loppen. Pro Cykling Manager 2006 har också den kanske viktigaste egenskapen för ett spel i den här genren, den som ger dig känslan av du spelar en avgörande roll i stallets med- och motgångar.

Skicka en rättelse