För sisådär ett år sedan släpptes den fjärde upplagan av Civilization och FZ var en av många sajter som gav spelet toppbetyg. Populära spel brukar ge upphov till expansioner och uppföljare, och så sant som det var sagt; här är nu den första expansionen.

Ett år och drygt en miljon sålda exemplar senare kommer nu alltså Civilizations IV:s första tillägg, Warlords. Under huven hittar vi sex nya civilisationer och scenarier, nya enheter och resurser, och den nya "warlord"-enheten, som förmodligen är den största nyheten. En av de nya civilisationerna som är särkilt välkommen för oss skandinaver är förmodligen vikingarna och deras ledare, den mytomspunna Ragnar Lodbrok.

Fler civilisationer

De nya civilisationerna i Warlords är - förutom vikingarna - koreaner, kelter, osmaner, kartager och sist men inte minst Zulu-folket. De nya kulturerna får också varsin ny ledare men även originalgrupperingarna berikas med nya anförare, däribland Augustus Caesar, som förutom Julius Caesar är valbara karaktärer om du väljer att spela som romarna.

Ska jag vara ärlig så har jag inte spelat någon del i Civilization-serien speciellt mycket. Jag är vad man skulle kalla en n00b vad det gäller den här typen av spel. Jag har ett vagt minne av att jag en gång i tiden försökte komma in i en tidigare version av serien men lade ned försöket på grund av tristess. Så jag var en aning skeptisk då jag installerade originalspelet och expansionen för att ge det en andra chans. Efter ett par minuters tjorvande och kämpande med spelets upplärningsuppdrag lyckades jag äntligen komma igång. Till min förvåning var Warlords förvånansvärt enkelt och väldigt, väldigt beroendeframkallande. Den gamla klyschan "lätt att komma in i men svårt att bemästra" är en beskrivning som stämmer ganska väl överens med titeln.

De nya scenariorna var för mig måttligt roande. Den mesta av underhållningen hittade jag i det vanliga spelsättet där man bygger upp sitt eget imperium från grunden. Nytt är även varje kulturs unika byggnader. Dessa byggnader tycker jag är en aning överreklamerade då de inte tillför så mycket i spelandet. Om det är jag som är en usel strateg eller strukturerna som är värdelösa låter jag dock vara obesvarat. Förutom de unika byggnaderna som är begränsade till varje kultur finns nu ett stall och en obelisk som är tillgängliga för alla civilisationer.

Den tidigare nämnda Warlorden är helt enkelt en befodrad version av din "Great General" som kan ge dina trupper fria uppgraderingar och har färdigheter såsom Combat nivå 4 (+25% i styrka), Medic nivå 3 (+15% snabbare läkning), Tactics (30% chans att dina trupper drar sig tillbaka vid en förlust), Leadership (50% ökning i erfarenhetspoäng i strider), och slutligen Morale (+1 i rörlighet).

Simpelt - men ändå svårt

Trots att målet är väldigt simpelt är vägen att ta sig dit desto svårare. Att bygga och sköta ett hälsosamt imperium låter väldigt enkelt men när du har flertalet grannar som inte alltid är så fredliga blir det klurigare. Med diplomati, fult spel, krig och teknologi till ditt förfogande finns ett flertal sätt att vinna över dina motståndare. Vassal-stater är också en nyskapelse som skeppas i expansionen. Med en vassal-stat under ditt styre kan du ta del av dess naturtillgångar, njuta av obegränsad rörlighet inom dess gränser plus att dina soldaters eventuella krigsskador läks automatiskt.

Warlords till Civilization IV är ett mycket säkert köp. Med det utökande innehållet som nya enheter, resurser, civilisationer och de unika krigsherrarna har Civilization 4 blivit ännu större. Jag, som inte är någon större fantast av strategi, lyckades faktiskt njuta av spelet och dess expansion trots att jag inte spelat en Sid Meier-produktion på flera år. Med Warlords blir det suveräna Civilization 4 ännu bättre, trots ett något begränsat innehåll.