Om man kombinerar lekfullheten och kreativiteten hos Minecraft med krig och förstörelse får man onekligen ett väldigt intressant spelkoncept. Block N Load gör sitt bästa för att sammanfoga fenomenen och lyckas överlag. Men inte alltid.

Det färgglada kriget är det bästa kriget. I Block N Load består det i grunden av fem mot fem-matcher där varje lag behöver skydda sina byggnader från motståndarna. Till sin hjälp har de sex spelbara hjältar med specifika inriktningar, till exempel närstridsninjan, soldaten med rejäl eldkraft och den bastanta roboten med minigun. Dessa damer och herrar är utöver eldkraft även beväpnade med byggklossar och maskiner som är direkt nödvändiga för att skydda sina bas från inkräktare. Vilket är mer komplicerat än man först kan tro.

Gräv fram resurser att bygga upp din bas med

Varför inte gillra en fälla med studsmattor som skickar ut motståndaren för ett stup? Eller bygga en grop täckt av lös sand, där fienden faller ner på manicker som släpper ut dödlig gas? Det finns många möjligheter för båda anfall och försvar, men att lära sig vad som faktiskt fungerar i praktiken är en aning opedagogiskt och svårbegripligt för nybörjaren. Känslan av att kastas i djupa änden av poolen med avancerade strategier är påtaglig, men efter det initiala eldprovet växer upplevelsen på mig.

Möjligheten att förstöra i princip allting på kartorna skänker konflikten ytterligare en taktisk dimension. När jag och laget retirerar tillbaka till vår sista stående utpost spränger vi broarna bakom oss så att fienden inte kan följa efter. De behöver då bygga upp dem igen, vilket ger oss tid att bättra på försvaret. Är det istället anfall som gäller kan jag spränga och gräva mig fram under motståndarnas försvar och dyka upp som en ovälkommen gubben i lådan rakt på objektet jag ska förstöra.

Sex spelbara hjältar kan röja runt på slagfälten

Det känns kul och fräscht, men det något snäva fem mot fem-arrangemanget gör också att det inte finns särskilt mycket utrymme för misstag. En dålig lagkamrat kan vara skillnaden på en jämn och kul match och att bli totalt överkörd. Därför blir många spelare fly förbannade och skäller på varandra vid minsta snedsteg. För att förhindra det här i speldesignen hade striderna kunnat vara större med åtminstone 10 personer på varje lag. Då hade nybörjarna försvunnit mer i mängden och fått en tryggare inlärningskurva samtidigt som förödelsen blivit ännu mer episk.

Att spränga allt och alla är en lika smart som kul taktik

Block N Load är också ett betydligt bättre byggspel än shooter. Kontrollen är inte helt tajt, lagspikes drabbar mig titt som tätt och vapnen saknar tyngd. Att skjuta ihjäl motståndarna kunde varit mer tillfredsställande och är det ditt huvudsakliga fokus finns det bättre alternativ. Kombinerat med basbygget duger det dock, och den som vill ha en kreativ knorr på sitt onlinepangande har med största sannolikhet hittat rätt.

Skicka en rättelse