Filmlicens – god smak, 1 – 0.

Lika säkert som att delfiner inte kan kramas kommer filmlicensspel att fortsätta vara skräp. Det finns några fina undantag, men det är också undantagen som bekräftar regeln.

Inte för att det någonstans förklaras, men spelet utspelar sig efter filmen, där G.I. Joe-gänget fortsätter att slåss mot Cobra genom att skjuta sönder allt organisationen äger. Det finns en handling här någonstans, men den har egentligen inte något med spelet att göra. Med oroväckande regelbundenhet snackar polarna med dig över radion för att berätta de tycker spindlar är lite läskiga, säga att du måste skjuta allt du ser eller bara säga ”Yo JOE!”.

Inte nog med att du matas med fullständigt onödig information, den levereras med dåligt röstskådespeleri också. Sen kan jag inte avgöra om det är en bugg eller om det är tänkt så, men alla små glåpord som sägs under striderna från Cobra-soldaterna sägs två gånger.

Men jag vill inte vara någon Joe!

Du och en kompis, en riktig sådan i soffan bredvid dig eller en AI-soldat, släpps ner i antingen korridorer i naturen eller korridorer inomhus där ni sedan skjuter på allt ni ser. Det finns inga pussel att klara av eller några plattformsmoment. Det är bara du, korridoren, kulor och en idiotisk kamera. Kameran följer med dig framåt i korridoren. Inte bakåt, inte åt sidan. Framåt. Detta hindrar inte fienden att dyka upp bakom dig eller på sidorna, det är bara det att du inte kan se dem. För den delen, det är inte ens säkert att kameran följer med dig framåt, ibland slåss du bortåt horisonten mot fiender bakom densamma.

G.I. Joe är bra mycket sämre än det ser ut. Det säger en del om kvalitén...

Det handlar alltså om att skjuta sig fram. Du kan spela igenom hela spelet med avtryckaren nedhållen, för det finns inget annat att göra än att springa framåt och skjuta på det som kameran låter dig se. Du får ibland kontrollera diverse fordon, men styrningen ger dig grav huvudvärk. Någonstans har utvecklarna också missuppfattat vad ett checkpointsystem ska göra: spara så att du slipper spela igenom hela banan när du dör, inte enbart spara poängen. Som salt i såren är grafiken ful som stryk och animationerna skrattretande.

Förakt

Det går att föra argumentet att om du bara stänger av hjärnan och tar det för vad det är - ett renodlat actionspel - så är G.I. Joe inte så pjåkigt. Jag kan på samma sätt säga att om du stänger av hjärnan är det inte så pjåkigt att slå in spikar med pannan, men det betyder inte att det är roligt. Spelet är skräp. Det är ett ett snålt försök att göra spel på en filmlicens utan att ens överväga att göra det njutbart. Spelet är bara en enda lång korridor att skjuta saker i och kameran låter mig inte ens se hälften av det jag skjuter. Animationerna ska låta dig tro att rekyl är något som bara påverkar vänster armbåge och att springa framåt innebär att röra sig som en krabba. Jag föraktar The Rise of Cobra och dess sätt att våldföra sig på god smak.