Historiens viktigaste band har konsekvent vägrat böja sig för den digitala musikrevolutionen. Beatles skivbolag Apple Corps och dator-Apple bråkade juridiskt i flera decennier, på senare år till stor del för att den senare började kränga musik trots ett tidigare avtal om att så inte skulle ske. Numera är parterna överens men Beatles skivkatalog lyser alltjämt med sin frånvaro i Itunes Store; förhandlingarna har varit fruktlösa, skulle man kunna säga. Samma sak gäller för övrigt samtliga digitala musikförmedlare och orsaken är sannolikt att skivbolag och rättighetsinnehavare vill ha högre avkastning än vad nätbutikerna ger.
Tre av fyra herrar i inledningen av en ganska hyfsad karriär.
När så Beatles plattor i dag släpps i remastrat skick är det skiva som gäller. Men trots skivbolagets konservativa hållning har spelbranschen lyckats knipa Liverpool-gossarnas verk. The Beatles: Rock Band visar tydligt att det finns pengar att tjäna i musikspelsgenren. Det visar också hur illa #MTV Games behandlar den svenska marknaden.
En halv spelupplevelse
Gammalt krångel går igen
De två tidigare stora Rock Band-spelen drabbades av förseningar och instrument som aldrig dök upp. Med The Beatles tycks beslutsfattarna äntligen ha fattat att också Sverige gillar att köpa bra spel. Men eftersom det vore synd och skam att börja fungera som ett normalt spelföretag fortsätter genierna hos #MTV Games att jävlas, denna gång genom att ge FZ sämsta möjliga testmöjligheter. Vi fick recensionskoden först i dag och instrumenten får vi överhuvudtaget inte testa. Och ingen kan ge ett vettigt svar på varför.
Instrumenten - fullständigt omöjliga att skicka till FZ-redaktionen...
Vi övervägde att låta bli att recensera spelet, men det svider i både musik- och gamersjäl att vara vrånga makthavare till lags. Omdömet blir en aning stympat eftersom vi inte kan berätta hur de nya instrumenten fungerar, men du får i alla fall veta hur själva spelet fungerar. Suboptimalt, men nu vet du i alla fall hur det ligger till.
Stilsäker resa mot stjärnorna
Häng med från Cavern till skivbolagets tak
Far out, dude!
Om du stiftat bekantskap med andra spel i genren kommer du snabbt känna dig hemma. Mest iögonfallande jämfört med föregångarna är att grafiken formligen ångar Beatles; de tidiga årens pliktskyldigt uniforma kostymer, flum och flower power under "Sgt Pepper"-eran och det skäggiga live-avslutet på skivbolagets tak i London några år senare. Bakgrunderna varierar beroende på vilken period låten är ifrån och alltsammans är mycket läckert, om än en aning plottrigt emellanåt.
I spelläget Story Mode avhandlas gruppens karriär från de tidiga spelningarna på The Cavern Club i Liverpool och framåt (inget Hamburg, dock). Du åker till USA och Ed Sullivan Show, du lirar i Japan och avrundar med studiospelningar efter det att bandet slutade turnera 1966. Dina insatser belönas med upp till fem stjärnor; ju fler du plockar, desto fler extraprylar blir upplåsta. Det handlar om fotografier och mängder av information som Beatles-konnässörer kommer finna stort nöje att gräva ner sig i. Om du istället väljer att hoppa direkt in i Quickplay-läget är alla låtar föredömligt nog tillgängliga utan jobbiga upplåsningskrav.