Brädspelens intåg i den elektroniska spelvärlden fortsätter och nu har turen kommit till Trivial Pursuit. Men hur kul är frågesport på konsol? Svaret får du i vår recension.

Trivial Pursuit behöver knappast någon introduktion. Spelet där man ska samla små färgglada tårtbitar genom att svara rätt på frågor i sex kategorier är nästan lika välkänt som Monopol. Alla som är födda på nittiotalet och tidigare har med säkerhet någon gång suttit hemma i soffan och spelat TP. Den som inte har svurit över frågornas svårighetsgrad har antingen spelat spelet väldigt mycket eller så har de en oförskämt hög IQ.

Brädat av ett brädspel?

Att föra in ett brädspel på konsol är en uppgift som heter duga. Känslan när flera personer träffas för att spela runt soffbordet, kanske efter en bättre middag och några glas rödvin, är speciell och frågan är om det blir lika speciellt när brädet saknas och spelet utspelas på en TV-skärm istället.

Svaret är ja, det blir faktiskt lika kul – om inte roligare. Genom att använda sig av konsolens större möjligheter till ljud och grafik så har EA Games lyckats förädla det gamla brädspelet. Det går inte att spela mot sina vänner online, vilket kanske är en nackdel, men frågan är om TP ändå inte är bäst när det spelas med vännerna i soffan.

Att vinna tårtbitar är livets mening.

Frågorna är av samma sort som vanligt, men här finns också en del nya sorter där bilder eller kartor används för att presentera alternativen. Att det alltid handlar om flervalsalternativ och inga spontana svar är en detalj som inte gör spelet rättvisa när det gäller förlagan, men det gör samtidigt att det blir lite lättare att spela. Dessutom har frågorna hyfsat bra lokal förankring till Norden, något vi hembygdsfantaster uppskattar.

Något som är lite trist är speakerrösten som guidar oss genom spelet. Även om det är trevligt med en speaker som ger lite kommentarer så blir det onödigt otrevligt när elakheterna kommer fram. Det spelar ingen roll om man är känslig eller ej, att få kommentarer ständigt om att ”det är ovanligt för dig att vara fokuserad” eller liknande är lite löjligt. Det hör kanske hemma på högstadiet eller i grupper där man gärna trakasserar varandra, men långtifrån alla tycker att det är kul att höra nedsättande kommentarer hela tiden.

Bitvis bättre

Statistiken som kontinuerligt rullar är dock en trevlig detalj. Där får vi reda på vem som leder, hur många procent man svarat rätt i en kategori och lite annat kul. Den här detaljen är förstås omöjlig att hålla reda på om man spelar brädspelet och där vinner konsolversionen pluspoäng.

Möjligheten att spela TP på lite andra sätt än det klassiska finns också. Det går att tjuvträna som ensamspelare och där handlar det om att nolla alla rutor på brädet och man får poäng för varje fråga man klarar av. Eller så spelar man det lite annorlunda "Fakta och vänner" med sina kompisar. Där gäller det att svara på frågorna som vanligt, men man kan också satsa poäng för att se om ens vänner klarar det.

En viktig faktor är förstås hur lång tid det tar innan frågorna börjar dyka upp på nytt. Svaret är att för oss tog det väldigt många spelomgångar innan vi såg någon enstaka fråga upprepas, vilket betyder att det här är ett spel som kommer att räcka länge. Enligt omslaget finns det 2 000 frågor och möjligheten att ladda ner frågepaket finns. Med andra ord, Trivial Pursuit lever vidare i konsolvärlden och ser ut att kunna stanna där ett bra tag.