Känner du att dagens musik inte är någonting för dig och vill du återvända till soulens vagga? Då är Singstar Motown något för dig. Annars, nja… då kanske du kan lägga ett par hundra spänn på någonting annat.

Detroit är bilindustrins huvudstad och det är också Detroit som är vaggan för skivbolaget Motown. Bolaget startades av Berry Gordy i slutet av femtiotalet och Gordy, som själv arbetat på Ford, översatte bilindustrins löpande band-princip till musikindustrin. Ett antal låtar gavs sedan ut med rasande fart och nu firar skivbolaget femtioårsjubileum - vilket har gett Sony anledning att släppa Singstar Motown.

Egen genre

Med speciellt sound

Motown är soul, men det är egentligen en genre i sig själv, mycket tack vare det speciella sound som artisterna som getts ut via bolaget har haft i sina låtar. Det lyckades föra upp några riktigt stora stjärnor på musikhimlen, bland annat Jackson Five, Diana Ross och Marvin Gaye.

Alla dessa artister och en hel del till finns med i samlingen. Totalt är det 30 låtar. Vi hittar bland annat Lionel Richie, Smokey Robinson, Stevie Wonder och The Temptations. Allt andas Motown och det är lätt att i varje låt känna igen det karaktäristiska sound som Motown var – och är – kända för. Här finns tamburiner i bakgrunden och en sångstil som påminner om gospel.

Skönt gung

Men en stor utmaning

Gunget i Singstar Motown är hur skönt som helst, men soul är en speciell musikgenre och förmodligen måste man gilla låtarna ordentligt för att vilja lära sig dem. Problemet med många av låtarna i den här samlingen är att de är en lite för stor utmaning för oss som inte har varit med när de verkligen var populära.

Flera av låtarna har de flesta av oss hört i något sammanhang, som exempelvis när Marvin Gayes ”Let’s Get it On” spelas upp i ”Nio och en halv månad” då Hugh Grant och Julianne Moore befinner sig i sängkammaren. Men även om vi hört dem förut så är de svåra att lära sig och om man inte verkligen gillar soul så kan tröskeln bli lite för hög.

Ett annat problem är att Singstar-spelen är som bäst när det är fest, men det känns inte riktigt som rätt samling låtar att ta fram för oss som inte var med när det begav sig. Förmodligen riktar sig Singstar Motown mot den äldre publiken. Visserligen kan vi andra ta fram skivan när vi vill känna vindarna från femtio-, sextio- och sjuttiotalet, men håller det i längden? Troligen inte.

Ett litet plus i kanten får det för att Sony och London Studios lyckats gräva fram så många originalvideor. Trots det så går det inte att ge Singstar Motown mer än ett medelbetyg, det är ett schysst spel för rätt publik - men inte mycket er än så.

Nu har jag inte sett någon låtlista men om man inte gillar låtar som Reach Out I'll Be There med Four Tops ska man nog inte lyssna på musik. 06/10 Håller med 100%, spelet måste väl recenseras på grunder utav spel mekaninken osv.. inte att recensenten tycker att musiken inte är hans kopp av te.. ??! ..och sänk inte spelet för på målgrupp, ..vilken målgrupp idag äger en PS3 egentligen? Gör om och... 04/10 Låtmateriel av detta slag distribueras lämpligast över nätet. 04/10 Fan vad jag hatar singstar. Oavsätt vad svenska befolkningen tror så är det ytterst få av er som kan sjunga, så snälla låt mina förfester vara fria från era brunstgnägg! 04/10 "snabb och rasande" det är bra filmer 04/10 Jag kommer aldrig att närma mig ett Singstar-spel men om Motown-hits anses vara svåra att lära sig för yngre personer så måste den yngre generationen vara musikaliskt handikappade. 03/10 smal målgrupp my ass 03/10 det säger jag inte, men jag tror att fler folk än han tror känner igen lite Motownlåtar. Och skulle uppskatta att sjunga dom. jag ser det inte som en subgenregruppering att känna igen motown eftersom det är väl rätt mainstream, även om det var ett par... 03/10 Det där är ganska typiskt för de flesta subgrupperingar som håller sig utanför mainstream, de tror de är superorginella och _alla andra_ lyssnar bara på Rix FM. Själv lyssnar jag bara på mellanamerikanska undergroundjazz-bootlegs från perioden 1925 till... 03/10 Det är perfekt eftersom Michael Jackson nyligen har dött och det har uppmärksammats i media en hel del. Dokumentärer om Motown m.m. Det gäller att smida medans järnet är varmt. 03/10