Sjömanskap omges av ett romantiskt skimmer - se världen, kämpa mot rytande stormar och odla knepiga skägg. Men fungerar det som spel, när du inte får se mer än några kvadratkilometer hamn? Ja, faktiskt. Och vi vill ha mer.

För tvåhundra år sedan, när "Han som bestämmer" blott var kommunalråd i Katrineholm och Commodore 64:an varje spelares dröm, släpptes ett spel som lät dig agera kapten på en mindre segelbåt. Sailing löd det påhittiga namnet och jag minns att det trots obskyr svårighetsgrad hade det där lilla extra som gör att man fastnar.

En innovation...

Efter denna relik har det varit tunt med spel där du får agera saltstänkt sjöbjörn. Fram till nu, vill säga, när nederländska Vstep levererat Ship Simulator 2006. Det ska genast sägas att det inte rör sig om simulation i någon vidare utsträckning, snarare valda delar av kaptenyrkets göromål. Navigation behöver du inte bekymra dig om, kartorna är tämligen småväxta och uppdragen går i stort ut på att ta dig från en punkt till en annan. Simpelt kan tyckas, men då ska nämnas att det rör sig om att manövrera fullastade containerskepp på 17 000 ton i trånga och högtrafikerade hamnar - en klar utmaning.

Denna första upplaga av Ship Simulator innehåller blott tre farvatten: Hamburgs och Rotterdams hamnar samt de thailändska Phi Phi-öarna. Å ena sidan snålt, å andra sidan är varje karta tillräckligt biffig för att man inte genast ska plöja genom samma vattenmolekyler som i föregående uppdrag. På fartygsfronten är det bättre tilltaget: åtta motordrivna skepp av kraftigt varierande art: blixtsnabba racerbåtar, bogserfartyg, fraktskepp och sjövärldens kanske mest kända namn - Titanic. Själv gillar jag inte alls fartmonstret, styrningen är sisådär och jag finner mer nöje i att styra de större kärrorna och kraven på framförhållning deras tröghet ställer. Jag menar, 270 meter Titanic vänds inte på en femöring.

... med lite för få innovationer

Uppdragen är 40 till antalet, där inledningsvis tio är upplåsta (fler blir upplåsta när du klarar de första) och om du tröttnar ingår en editor, med vars hjälp du relativt enkelt kan bygga nya och dela med dig av. Varje uppdrag innehåller ett par uppgifter, till exempel passera en boj, plocka upp och frakta passagerare eller rädda en drunknande människa. Tämligen likartat, så den stora utmaningen ligger inte i att klara uppgifterna, snarare hur snabbt man gör det (vilket förstärks av att dina tider läggs upp på spelets hemsida).

Fler typer av uppdrag hade inte gjort ont alls, till exempel parallelltävlingar på tid (både mot datorn och online) eller att få återuppleva Titanics första/sista färd, måhända med tidskomprimering. Utvecklarna pratar om fler funktioner och spelmöjligheter i nästa års upplaga, men det är då det.

Ett framtidsnamn

Enkelheten till trots är Ship Sim djupt fängslande. Gång på gång upptäcker jag att det jag trodde var fem minuters spelande i själva verket sträcker sig bortåt halvtimmen. Det, mina kära matroser, är ett toppenbetyg. Men, champagnen får stå kvar i kylen, bristerna går inte att blunda för. Ett antal buggar (ljud, grafik), avsaknaden av skademodell och obefintlig AI (ordnas hjälpligt med första patchen) grumlar helhetsintrycket. Trots mycket bra pris (27 euro, ca 250 kronor, om du handlar spelet online) får det därför nöja sig med en trea i betyg.

Jag ser med tillförsikt fram mot nästa upplaga, Ship Sim har nämligen det där svårdefinierade som gör att man fastnar. Kanske dags att börja anlägga skepparkransen redan nu?

AMD Athlon XP 3000+
Geforce 6800 GT