God of War vill vara en modern variant av det klassiska grekiska eposet. Men är Kratos okynnesvåld lika bra i den här reprisutgåvan?

Redan de gamla grekerna var riktiga svin. De antika hjältarna är endast hjältar för att de är starka, inte goda. De är småaktiga, hämndlystna, självupptagna, ombytliga och grymma. När den hedervärde krigaren Hektor besegras av Akilles vid Troja ber han att få en ärofylld död och en värdig begravning. Akilles skiter benhårt och i det och skymfar istället liket genom att släpa kroppen efter en vagn för att håna förlorarna. I flera dagar skändar han sedan liket. Det är rött kort på en sådan grej.

Kung Agamemnon, som startade kriget mot Troja för att hämta hem sköna Helena, styrs av sitt eget ego. Han lämnar efter sig ett stråk av död, plundring och våldtäkter och kommer hem med ett koppel av slavar. Väl hemma mördas han av sin hustru, som tröttnat på sin makes eskapader.

De grekiska hjältarna var i regel tragiska och ägnade sig åt fadersmord, barnamord och varför inte giftermål med sin egen morsa. Listan kan göras lång. Och då har jag inte ens nämnt de antika gudarna, som spenderade sina dagar med att bråka, intrigera och äta sina egna barn.

Slå gudar på käften, Kratos-style!

Om man tänker på var inspirationen för #God of War kommer ifrån så är Kratos amoraliska våldsdåd ganska logiska. Just #God of War III börjar med ett krig mellan titanerna och Olympen, där Kratos är ute efter hämnd på Zeus efter händelserna i de två föregångarna.

Kort sagt kan man dock sammanfatta det hela med att Kratos är en självupptagen gnällspik med tveksamt skägg som vill hämnas på exakt hela existensen efter att hans familj mördats. Den emotionella tyngden i det lyser dock med sin frånvaro eftersom Kratos mest ägnar sin tid med att deklarera att detta minsann är hans krig, och att universum cirkulerar runt honom. Ungefär som de antika hjältarna, alltså.

[center]Virvlande strider mot titaner och gudar[/center]

Där de gamla grekerna dock ofta hade gott om själskval och tvivel är Kratos alltid driven av en enda sak – ilska. I sin iver att hämnas orsakar han enormt mycket lidande och död, men slirar aldrig en sekund från sin självrättfärdiga blodtörst. I God of War III tas detta till sin spets i en våldsopera av närmast groteska mått, där Kratos köttar sig igenom horder av enorma monster samtidigt som världen rämnar runt honom. Största monstret av alla är dock Kratos själv. Det är inte alltid en angenäm bekantskap att följa Kratos blodsspår, men det är på sätt och vis en ganska logisk modernisering av ett flera tusen år gammalt koncept. Här finns ingen moral – bara en kamp mellan de som är starkare än vi.

Gnällspik vs Tjurskalle.

#God of War III Remastered är en nyutgåva av ett inte särskilt gammalt spel. Rent grafiskt har väldigt lite hänt här jämfört med PS3-originalet. Lite skarpare, men inte mycket mer än så. Det är lite av ett problem, eftersom hela spelet bygger på känslan av storslaget spektakel. När grafiken inte längre är lika imponerande blir också de pompösa scenerna mindre slagkraftiga. Storleken på bossarna är fortfarande härliga, men all interaktion med dem som inte är att hoppa och veva med kedjorna i ansiktet på dem är i form av quick time events. Alla de coolaste attackerna sköter Kratos på egen hand. Det är inget stort problem, men ibland blir det lite tjatigt att se vissa QTE-moment om och om igen utan att ha någon större input i vad som händer.

Striderna är dock fortfarande roliga, om än inte lika snabba och precisa som i exempelvis #Bayonetta. Kratos är i jämförelse ganska klumpig. Tempot i God of War III är bitvis ganska sävligt överlag. Mellan de stora bataljerna är det mest transportsträckor med några sega pussel och en och annan dussinstrid mot mindre fiender. Å andra sidan är det skönt att slippa det hysteriska tempot och tonläget som var ganska utmattande i Bayonetta.

Berättandet lever inte heller upp till det storvulna anslaget. Kratos är en väldigt entonig karaktär, som mest brölar tjuriga oneliners. Hans kamp känns sällan särskilt relevant, särskilt som inte mycket nytt händer just i det tredje spelet. Allting som driver karaktärerna här har redan hänt i föregångarna. Det är mest en promenad från det ena bekanta ansiktet till nästa – ansikten som Kratos sedan river söner och samman.

De storslagna bossfighterna är fortfarande kul.

Rent dramaturgiskt är hela God of War III ett enda långt klimax. Det är oftast riktigt underhållande, men utan kött på benen är det också svårt att bry sig i längden. Särskilt som Kratos själv är en rätt ointressant figur. Hans ilska smittar aldrig av sig på mig som spelare. Jag förblir distanserad, till och med när jag med ett frenetiskt stridsrop sliter ut en cyklops öga.

God of War III Remastered är fortfarande ett roligt och blodigt actionspel, även om det inte är lika storslaget idag. Däremot har det hunnit bli ifrånsprunget en aning av konkurrenter, och det går att ifrågasätta värdet av en sådan här remaster – där skillnaden gentemot det relativt färska originalet är så liten.

När God of War III är som bäst – i virvlande strider mot enorma titaner och gudar – väger dock eventuella invändningar ganska lätt.

Jag gillade verkligen Ascension! Grafiskt var det helt sjukt snyggt också. Även trean står sig bra än idag. Herregud, trean på PS4 är ju snyggare än flera PS4-spel. Sista bossen i Ascension var riktigt snygg vill jag minnas. Jag lade även en hel del tid... 27/07 Mmm, men som på beställning gjorde Digital Foundry ett nytt test, denna gången med blandade sekvenser från hela spelet, deras slutsats... Du har inget att oroa dig för, spelet är så nära låsta 60fps man kan komma. https://www.youtube.com/embed/pXHr0Se-c... 24/07 Min ursprungliga kommentar var att det kändes tragiskt när PS4 inte klaeade av att hålla konstanta 60fps, det vill säga låsta, på ett spel från förra generationen - Så är även fallet. Jag försöker inte vrida någonting för att få det att framstå som att... 23/07 Nja, håller jag inte med om, känns mest som du försöker tolka det till din fördel, står bara att bilduppdateringen är bättre än originalet. Dom skriver inte att bilduppdateringen är, "något bättre" än PS3-versionen, som du vill få det till. Gör dom? Än... 23/07 Giantbomb nämner att frameraten är "något bättre" än PS3-versionen, IGN pekar noga ut att den inte är låst till 60 men oftast lyckas hålla det medan Gaming Trend menar att spelet håller "hyfsat stadiga" 60fps. Många andra nämner inte ens bilduppdatering... 23/07 Jag har inte märkt av några framedrops, kan jag inflika. 23/07 Jasså, källor på det? Jag har inte läst någon recension som nämner dålig bilduppdatering under spelsekvenser, bara att mellansekvenserna verkar vara 30fps, men definitivt ingen som påstår att bilduppdateringen är ett problem som du får det att låta som.... 23/07 Tur för mej att jag inte vet hur man mäter fps. För tydligen så värderingar jag spel mycket högre en om jag skulle brytt mej om det. Kunskap är inte alltid fördelaktigt.......... 23/07 Ett flertal recensioner nämner att det inte är några låsta 60fps det handlar om utan att det förekommer märkbara framedrops. När God of War HD kom till PS3 talades det också om "äntligen 60fps" när det i själva verket ofta droppade långt under 30fps.. 23/07 Var har du fått det i från? Tycker det ser ut som att det håller 60fps alldeles utmärkt. https://www.youtube.com/embed/KJjHARbMoyw 23/07
Skicka en rättelse